Bröderna bakom Henåns Blomsteraffär Årets Företagare Orust

Några veckor efter galan är det högtryck i butiken. Vårvärmen har äntligen kommit efter en lång kall blåsig vårvinter, men vi lyckades få en pratstund med delägare och VD Jonas Ammedalen.
Stort grattis! Berätta lite kort om företaget
– Vi är en stor blomsteraffär mitt i Henån, storleksmässigt mitt emellan blomsteraffär och handelsträdgård. Vi har det mesta: växter, snittblommor, krukor och jord både för trädgården och hemmet. Vår stora marknad är ortsbefolkningen och sommargästerna på Orust.
– Jag och min bror Hans driver företaget och i butiken har vi sex utbildade florister. Morfar startade blomsteraffären 1938, mamma tog över på 70-talet och jag och brorsan 2007. I nuvarande lokaler i Henån har vi varit sen 1991.
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Vi tänker alltid på kvalitet och kunnig personal. Vi har fått ett gott rykte då vi tävlar med bra grejer och personligt bemötande där kunden står i centrum. Sedan några år tillbaka har vi satsat på Instagram och idag har vi 140 000 (!) följare, vilket är väldigt många för en blomsterhandel på en liten ort. Det ger såklart ett ökat intresse utifrån. Det är våra florister som bestämmer innehållet, det är inte alltid så avancerat och det tror jag är framgångsfaktorn. Vanliga grejer för vanliga människor, helt enkelt.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Vi handlar mycket svenskodlat och så nära som möjligt. Många leverantörer är mindre odlare som vi känner. Vi och kunderna vet vad vi får, det är viktigt.
– Vi har även slutat helt med plastpåsar och undviker cellofan. Vi har både bättre, finare och billigare alternativ än cellofan för våra arrangemang, så då väljer kunderna det i stället. Vi har också återbruk av plastkrukor.
Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare?
– Positiv är alltid bra att vara. Sen har jag många år i branschen och att jag har ett stort intresse av mitt yrke gett mig ett stort branschkunnande. Eftersom det är säsongsbundet behöver jag alltid hålla kolla på vad som händer och vara lyhörd av vad kunderna efterfrågar och personalen vill göra. Jag ger min personal stor frihet att göra det de intresserade av, så länge det har nytta för butiken.
Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?
– Jag tror de skulle säga att jag är positiv och jag låter dem testa sina idéer. Att de får både frihet och ansvar. Sedan kan nog någon säga att jag är dålig på att planera, haha. Jag tänker kanske inte alltid på samma sätt som min personal, men det är ju också vår styrka. Vi har olika roller.
Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?
Vår stora satsning nu som alldeles snart är i gång är hemsida med webbhandel. Vårt Instagram-konto med 140 000 följare har gett oss nya möjligheter och en ny kundbas, då det annars är svårt att hitta nya kunder på en mindre ort. Det har öppnat upp för nya samarbeten med grossister och webbhandeln. Det är riktigt spännande!
Motivering
Sverige, Västra Götaland, Bohuslän, Orust, världen är både liten och stor.
Långa avstånd blir med dagens teknik korta
och att följa vad som händer på Orust kan därför ske långt borta.Trots många år i yrket tycks inspiration och idéer inte tryta,
nya arrangemang och kreationer trängs på dess tillgängliga yta.Doft, textur och kulör
kan få oss alla på gott humör,en plats att finna njutning för alla sinnen
där ett fint bemötande är en viktig del för att i livets skeden skapa fina minnen.Årets Företagare Orust 2023 har med bravur tagit över familjeföretaget och har med en imponerande uthållighet följt med i tiden och förädlat verksamheten än mer.
Stort grattis till Årets Företagare Orust
Hans Johansson & Jonas Ammedalen, Henåns Blomsteraffär