För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Paret Anna & Patrik Johäll är Årets Företagare i Borås

Publicerad 14 jan 2023
Vid näringslivsgalan på Åhaga i Borås var höjdpunkten när Årets Företagare utsågs och hyllandes. Paret Anna och Patrik Johäll med sitt företag Superstudio D&D fick motta det prestigefyllda priset.
Årets Företagare tilldelades Anna och Patrik Johäll på Superstudio D&D

Stort grattis Anna & Patrik – berätta lite kort om företaget!

- Superstudio är ett produktionshus där vi löser kreativa utmaningar och producerar stillbild, film, VFX/CGI, art direction, styling, produktion och även löser framtidsutmaningar inom  varumärkesutveckling, hållbarhet och kommunikation. Vi har precis flyttat in i vårt nya kontor där vi har närhet till våra tre studios som ger oss möjlighet att producera det vi vill när vi vill. Vi jobbar på en internationell marknad och under de senaste tio åren har vi förflyttat oss från att vara ett lokalt företag till att göra uppdrag över hela världen, men fortfarande med lokal prägel och närvaro.

Vilka är era största framgångsfaktorer?

- Nyfikenhet och kreativitet. Vi har alltid hållit oss uppdaterade. Vi har också bestämt oss för att hålla oss på högsta internationella nivå. Det är inte samma sak som att flaxa iväg, tvärtom har vi varit noga med att gräva där vi står. Att utgå från vad vi kan göra från Borås. Det har varit en fördel att vara här, vi har varit affärsmässiga och effektiva.

Vi har samlat alla kompetenser under ett tak, det ser vi inte att någon annan gjort på samma sätt. Vi är en ”one stop shop”, med tillgång till innovativa tjänster inom alla våra segment. Det ger en hög flexibilitet.
Vi har alltid varit tidiga på att investera i kompetens och ny och teknik. Intressen har styrt investeringar och har funnits där från start, vi har startat välmående företag genom att vara tidiga i teknikutvecklingen, exempelvis inom Superstudio Aircam och Superstudio VFX

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet?

- Våra kunder ställer höga krav på oss som leverantör – vi måste ticka alla boxar för att få arbeta med de stora organisationerna i form av genomgångna kravlistor för hållbarhet och socialt ansvar. Att vi endast har anställda i Sverige är också en garant för miljö- och socialt ansvar, då. svensk standard är svårt att matcha ute i världen. Vårt egenutvecklade arbetssätt med SMART-produktion gör att vi försöker att välja det mest effektiva sättet för att få ett så bra slutresultat som möjligt med mindre resurser. Vi verkar i en bransch där man många gånger vräker ut resurser under en produktion som kunde gjorts på
ett mer rationellt sätt. Där känner vi att vi har mycket att tillföra. Vi har investerat i en alltmer elektrifierad bilflotta, ett energieffektivt hus som med modern uppvärmning och ventilation och självklart jobbar kontinuerligt med återvinning, energieffektivisering och andra miljömässigt proaktiva lösningar. Genom vårt nya hub/hus har vi också valt att bjuda in på mer föreläsningar och visa upp vad vi håller på med för att inspirera och interagera mer med människor i Borås.

Vad är er största styrka som företagare och ledare?

Patrik - Att aldrig stå stilla. Jag drivs av lika delar kreativitet och effektivitet. Som fotograf är den kreativa höjden förstås avgörande, jag har specialiserat mig, försökt bli riktigt vass i ett segment, i mitt fall bilar och människor. Men som företagare gäller det också att konvertera kreativitet till effektivitet. Därför har vi alltid legat i framkant när det gäller tekniker och metoder. Från CGI till drönare till arbetsflöden.

Anna -
 Helhetsperspektiv – både på verksamhet och ekonomi - men också i detaljer när vi lägger upp varje affär. Det handlar om att lägga upp affären i grunden och sedan släppa loss det kreativa arbetet. Man måste skilja på detaljer som inte betyder så mycket och vad som är en vital del. Den kan vara nog så liten, men helt avgörande. Den känslan tycker jag är affärsmannaskap.”

Anna/Patrik - Vi blir ju också något tillsammans. Det kan vara sjukt jobbigt att vi är så drivna, fast på olika sätt. Men vi tar oss alltid igenom diskussioner och problem och därför blir det lösningar som är riktigt bra. Vi måste kunna ha högljudda diskussioner om kreativa val, den får man inte vara rädd för. Det gäller inte bara oss två utan alla i organisationen. Högt i tak helt enkelt. Så måste det vara när alla drivs av att göra bättre och bättre saker. Det är också ett kommersiellt tänk, det är alltid enklare att ta betalt för bra resultat.

Hur skulle medarbetarna beskriva er som ledare/företagare?

- Vi kräver ganska mycket, att det är hög höjd på det man levererar och att man tar ansvar för sina projekt. De som jobbar här ser inte det som negativt utan tvärtom. De vill ta ansvar och på så sätt även få resurser. Det är förstås så att man inte kan jobba här om man inte vill utvecklas, eftersom företaget är i ständig rörelse. Samtidigt så är vi lojala våra medarbetare och satsar på dem på samma sätt som de satsar på oss. Det måste finnas ett win-win där man känner att man kan utvecklas, men också blir sedd och stöttad när livet blir tufft av olika orsaker.
Tror heller inte att medarbetarna ser sig riktigt som medarbetare utan mer att vi är en samling starka individer där man är sitt eget varumärke. Så funkar det hos oss. Samtidigt är vi ett starkt gäng som alla känner varandra väldigt väl, där ser vi ingen skillnad på oss och de andra här. Många av oss har jobbat i olika konstellationer i många år.

Vad ser ni för utvecklingsmöjligheter med företaget?

- Det har alltid varit svårt att sia om framtiden, men just nu är det ju ännu svårare. Omvärlden är vad den är och våra kunder, exempelvis i bilindustrin, finns i branscher som håller på att förändras och det snabbt. Sedan finns det fenomen, som AI. Det sagt har vi investerat i en plattform, en kreativ hub. Det gäller våra nya byggnader och sätt att jobba. Nu måste vi se till att få hit kreativa människor, både som anställda och som kunder. Det är det övergripande målet. För att stödja det gäller det att investera i relevant teknik. Det kan vara allt från robotar till att förstå exempelvis AI-teknik och vad den kan göra i form av affärsvärde. Vi vill fortsätta driva utvecklingen och visa att det går att göra de bästa resultaten utan att
använda de största resurserna. Att vara effektiva och genom det förbruka mindre resurser och samtidigt vara kreativt utmanande – det är mål som aldrig blir uttjatade utan snarare mer relevanta i framtiden!

737x5-gold-divider.jpg

Juryns motivering:

Med hängivenhet och ett stort engagemang har årets vinnare byggt ett varumärke som format en bransch och skapar en inspiration för oss företagare. Vinnarna visar att allt är möjligt i Borås. Vinnaren har lyckats ta globala varumärken till Borås och deras kommunikation ut i världen.

Fler nyheter från Företagarna