Syskonen bakom Klädkällaren Årets Unga Företagare i Ale
Stort grattis! Berätta lite kort om företaget
– Klädkällaren är ett varuhus och familjeföretag sedan 1969. Jim och Eivor Blohm startade då, ur praktiskt taget ingenting, en verksamhet - i en källare, i lilla Björsared - som sålde reparerade och tillvaratagna klädesplagg till unikt låga priser. I mitten av 90-talet tog våra föräldrar över verksamheten och drev den med passion och glädje. Idag, 54 år sedan starten, drivs företaget vidare av oss, syskonen Kajsa, Emil och Johan, tillika den tredje generationen i Stora Viken.
– I varuhuset har vi ett utbud av kläder, hemtextilier, heminredning, skor, leksaker, trädgårdsartiklar, växter, fritidsartiklar, livsmedel samt en restaurang. Sortimentet förändras och förbättras ständigt och under 2022 sålde varuhuset över 70 000 artiklar till hemmet. Vårt fokus är pris, kvalitet och hållbarhet. Med satsningar på mer grönt i verksamheten, har vi stärkt vår position i närområdet. Idag är den totala försäljningsytan drygt 9 000 kvadratmeter, varav 2 000 kvadratmeter är växthus.
Vilka är era framgångsfaktorer?
– Att människor kan mötas, handla bra produkter och trivas är det absolut viktigaste för att driva verksamheten framåt. Vår restaurang har således blivit ett nav för många människor. Vidare är varuhusets mångfald och bredd i sortimentet tillsammans med en hängiven och serviceinriktad personal en framgångsfaktor. Sist men inte minst är varuhusets geografiska placering också viktig.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Sedan ägarskiftet 2022 har vi påbörjat företagets långsiktiga hållbarhetsresa. I vår verksamhet och har vi valt att göra, först och främst, stora förbättringar i vår fastighet. Som ett tydligt exempel har vi under ett år minskat vår belastning på elnätet med över 60 %. Effekten av en solcellspark som ger drygt 430 000 kWh har gjort stor skillnad, men minst lika viktiga är våra förbättringar av vårt inomhusklimat. Elen som vi köper in till vår fastighet är också alltid baserad på förnyelsebar energi.
– Företaget har även skrivit under ”Klimat 2030” och är en del av ”Klimatlöftet”. I samband med detta kommer även stora förändringar i våra inköp- och kommunikationsprocesser.
Vilka är era största styrkor som företagare och ledare?
– Vi är drivna, autentiska och närvarande.
Hur skulle era medarbetare beskriva er som ledare och företagare?
– De skulle beskriva oss som drivna unga företagare som älskar sitt företag.
Vad ser ni för utvecklingsmöjligheter med företaget?
– Vårt sortiment, prisnivå och hållbara inriktning kommer, i samverkan med våra leverantörer, ge oss stora möjligheter för tillväxt. Steget mot att gå in i Klimat 2030 ger oss stärkt konkurrenskraft på lång sikt.
– Vår handelsplats har ännu större möjligheter som destination. Området i Stora Viken är detaljplanerat och öppnar upp för fler aktörer att etablera i anslutning med oss, vilket kommer ge stora möjligheter för oss som verksamhet, samt för vår kommun.
Juryns motivering:
I januari 2022 tog syskonen Johan, Emil och Kajsa Lindberg Blohm över driften av familjeföretaget Klädkällaren AB. Det innebär att det är tredje generationen som driver verksamheten vidare. Tillsammans har de fortsatt att utveckla affären genom kreativa och hållbara initiativ. När chockhöjningen på elpriset slog till visade de både mod och handlingsförmåga med att snabbt investera i solceller på taket. Syskonens första år vid rodret innebar också ett nytt försäljningsrekord för bolaget. Johan, Emil och Kajsa antog en stor utmaning när de tog över Klädkällaren AB och har visat att de axlar uppdraget. Bolaget omsätter över 10 628 tkr och har mycket god lönsamhet.