För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Linn Delin är Årets Unga Företagare i Lysekil

Publicerad 25 apr 2023
Under Lysekils Näringslivsfest, som nyligen gick av stapeln, fick Linn Delin ta emot den ärofyllda utmärkelsen Årets Unga Företagare i Lysekil. Vi bad henne berätta lite om sitt företag, sina drivkrafter och företagets utvecklingsmöjligheter.

Linn driver sin Srf-auktoriserade byrå i Lysekil och hjälper både nyetablerade och rutinerade företag med allt från uppstart/ombildning, lönehantering, löpande bokföring och redovisning till färdigt bokslut, årsredovisning och deklaration.

- För att nå det absolut bästa resultatet tror vi på en personlig och varaktig relation med kunden, där vi tillsammans skräddarsyr en lösning som passar just deras företag. Vi använder den senaste tekniken och arbetar endast digitalt, för vi tycker att det ska vara enkelt att driva företag, säger Linn.

Utbildar sina kunder

Hos LD Konsult & Redovisning har man flera ben att stå på. Här finns både löne- och redovisningskonsulter och man ägnar sig även åt utbildning och nätverkande i branschen, samt lokalt i Lysekil och närliggande region.

- Jag vill påstå att vi är väldigt duktiga på lön här hos oss, säger Linn med en stolthet i rösten. För vissa kunder gör vi enbart lön, för andra fungerar vi som en HR-avdelning där vi hjälper till med allt som har med personal att göra. Tjusningen med att driva en förhållandevis liten byrå är just variationen i kundstocken, att vi har allt från de väldigt små företagen till de större. Gemensamt är dock att våra kunder är helt digitaliserade och använder tillgängliga integrationer fullt ut.

Hos LD Konsult & Redovisning försöker man hålla sig i framkant och gör det bland annat genom att utbilda sina kunder, både när det gäller redovisning och lön.

- Några kollegor i branschen har frågat varför vi gör det och menar att vi då inte tjänar några pengar på våra kunder, berättar Linn. Vi ser det däremot som en win-win-situation. När våra kunder förstår arbetsprocessen kan de använda de digitala verktygen betydligt bättre. De kan själva göra vissa moment och ger oss förutsättningar att leverera ännu bättre kundnytta. Vi kan frigöra tid för rådgivning, även på lönesidan. Genom att utbilda kunden kan vi vara ännu mer proaktiva. Det har också lett till att vi i stort sett övergått till fasta priser, anpassade efter varje kunds speciella behov. Vi har också märkt att kunderna hänger med betydligt bättre vid våra genomgångar, de förstår vad vi pratar om när vi går igenom företagets rapporter.

Linn Delin och en kollega är ofta inhyrda som lärare vid olika yrkeshögskolor samt privata föreläsningar och håller då kurser inom lön, redovisning, bokslut, försäkringar och pensioner. 

- Jag älskar att utbilda och vill att branschen ska ha en hög kompetens. Vi tar emot en till två studenter varje termin och jag ser det som en stor vinst för oss, inte ett besvär som många tyvärr verkar tycka. Den personen hos oss som handleder måste förklara både hur och varför vissa moment görs vilket faktiskt förbättrar vårt arbete. Studenterna kommer också med värdefull input och ett nytänk, det är enormt lätt att bli hemmablind och göra saker bara för att man alltid gjort så. Jag ser det här med studenter som intern kompetensutveckling. Dessutom är det ett ypperligt sätt att rekrytera, två av mina tre anställda började som praktikanter här hos mig. Jag hoppas verkligen att fler byråer får upp ögonen för möjligheten som en student ger och inte bara ser det som en belastning. Tar man inte emot studenter kan men heller inte räkna med att kunna rekrytera kompetent personal framöver.

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?  

- Förutom att vi under flertalet år har deltagit i Breakit Impact Challange ( https://breakitimpactchallenge.confetti.events/) och sett över våra leverantörer, klimatavtryck osv, så arbetar vi mycket med en del av EU:s klimatmål. Bland annat så ser vi till att uppmuntra kunder till hållbara affärsmodeller, erbjuda hållbara redovisningstjänster såsom hållbarhetsrapporter och grön lön, använda grön teknik. Bland det viktigaste i hållbarhetsarbetet är ändå förmånen att få vara med och göra ett avtryck och påverka framtida kollegor i branschen till att tänka hållbart, särskilt med tanke på det globala målet nr 8, Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare?  

- Jag är bra på att hålla många bollar i luften, som det så klassiskt heter och älskar att lösa problem. En mentor till mig sa en gång att problem är bra, människors problem gör att vi kan lösa dem för andra. Om det inte hade funnits problem, så hade vi inte varit drivna att lösa dem och leverera en effektivare lösning, våra tjänster hade inte behövts i samma utsträckning. Så jag älskar problem!

Jag ser mig själv som en lagspelare som vill se mina nuvarande och blivande kollegor och studenter växa genom att stötta och vara ett bollplank under deras anställning och/eller utbildning. Jag fått högsta betyg både för pedagogik samt "lärarens ämneskunskap" av mina tidigare deltagare i skolan och ser det som en självklarhet att förmedla den kunskapen vidare i olika sammanhang.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?   

- Jag är en kollega som gillar att dela med mig av nya kunskaper och hoppas att mina nuvarande och blivande kollegor ser mig som en arbetsgivare som vill stötta och vara ett bollplank under deras anställning. Att jag finns där för dem när det behövs och att jag är en som dem vänder sig när de stöter på patrull. Men jag är även en företagare likt andra företagare och verksamheten måste gå runt, ibland är besluten svåra och riktigt tuffa men de behöver trots allt fattas. Jag är en som står för mina beslut och tar konsekvenserna utav dem, ibland behöver man som företagare omvärdera situationen och fatta nya snabba beslut. 

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?

- LD Konsult & Redovisning kommer framöver arbeta än mer mot mer effektiva digitala lösningar i företagarnas vardag, erbjuda rådgivning och hållbarhetsredovisningar i större utsträckning än vad som görs idag, då det är åt det hållet som branschen går. Det gäller att följa med på tåget redan nu och inte stanna inom den traditionella sektorn som många byråer tyvärr är kvar i. Skrivaren är redan återvunnen på tippen och vi har mer och mer tid till att vårda våra kundrelationer och säkerställa hög kvalité i vårt arbete. Framöver är det vi som erbjuder andra byråer hjälp med att implementera nya rutiner, arbetssätt och digitala lösningar, samtidigt som vi har förmånen att få åka ut till företag och organisationer och föreläsa om ämnen vi brinner för, såsom pensionsplanering, löneprocesser och semesterhantering, avsluar Linn.

Juryns motivering:

Med en kombination av engagemang, passion och kompetens för både kund och student ser vi ett driv som leder till både kompetensförsörjning i den egna branschen samt skapar en tryggare arbetsmiljö för kunderna, genom ökad kunskap inom det digitala löne- och bokföringsarbetet.

Fler nyheter från Företagarna