podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lucas Simonsson är Årets Unga Företagare i Mölndal

Publicerad 7 jul 2022
Nyligen utsågs Årets Unga Företagare i Mölndal och det blev komikern och influencern Lucas Simonsson som fick ta emot den ärofyllda utmärkelsen.        –Min största styrka är att jag lyckats skapa flera ben att stå på och på så sätt spridit riskerna och lyckats överleva en stor omställning som sker, säger Lucas.
Lucas Simonsson fick ta emot priset av Ajdin Hasic och Karolina Flink från Företagarna Mölndal.

Grattis Lucas! Kan du berätta lite kort om ditt företag? 

− Bolaget har förändrats genom åren. Till en början var det inte mycket till bolag, det var jag som satt på mitt rum flera timmar per dag efter skolan och spelade in sketcher, men med tiden blev Lucas (jag) ett varumärke och jag som tjänst började marknadsföra genom Instagram och FB. Det var nytt då och det var svårt att få ekonomi i det till en början, men när det väl tog fart så har verksamheten förändrats under åren och mycket mer har kommit till. Under åren har jag samarbetat med andra komiker, bland annat startade vi en grupp som är känd som JLC, samt gjort musik med Sony Music etc. Just nu är det olika tjänster i bolaget, skådespel, event och uppträdande, marknadsföring, podd, musik och mycket mer. Det är jag som varumärke som är företaget och jag gör det jag tycker är roligast för stunden. Det har skett en transformation från Instagram till mer poddar, musik och skådespel.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  

−Jag gav mig fan på att jag skulle göra detta, jag gillade det jag gjorde och köttade på som bara den till en början, jag gjorde allt för att jag skulle få sändningstid och synas. Jag gav aldrig upp, spelade in två-tre sketcher varje dag efter skolan, sedan var jag snabb på det och började tidigt, det var inte så nischat som det är nu med olika kanaler så som Tik Tok, Youtube, Instagram etc. Jag tyckte detta var så roligt att jag blev beroende av att ständigt förse min publik med nytt material. 

På vilka sätt jobbar du med hållbarhet i din verksamhet?  

−Jag har några grundpelare som jag alltid utgår från i allt jag gör och det har blivit än mer viktigt för mig nu när jag når ut till en stor publik och många ungdomar. Stor del av vår podd handlar om att förebygga mobbing. Vi pratar om vad det är, vilken påverkan den har och uppmanar folk att bete sig. Vi pratar vikten av respekt mot varandra och att inte vara taskig och elak. Något som vi också jobbar mycket med är att prata om "locker room talk", dvs försöka ta bort matchojargongen från sporten och alla omklädningsrum. Vi pratar även mycket i podden om spelmissbruk, vad det är och hur det börjar och vilka konsekvenserna kan bli, samt hur man kan få hjälp. Anledningen till det är att en av personerna som är med i podden själv varit spelmissbrukare tidigare. Vår podd når ur till många och det känns lite som skyldighet att beröra ämnen som skapar ett bättre samhälle och inte bara prata sådant som är kul. Två saker som vi inte stödjer och inte samarbetar med eller pratar om är politiska budskap och droger.

Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare? 

−Största styrkan är att jag lyckats skapa flera ben att stå på och på så sätt spridit riskerna och lyckats överleva en stor omställning som sker. Det kommer många nya aktörer och konkurrenter och min spridning har gjort att jag lyckats hålla kvar mig och behålla min publik. Sedan skulle jag säga att en annan styrka är att jag är väldigt innovativ och har ständigt nya idéer och förslag. Det är svårt att hålla igång allt på samma gång, men viktigast är att ha roligt i allt jag gör om jag ska lyckas hålla tempot och fortsätta må bra. Det är svårt att göra det långsiktigt om man inte gillar det.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare? 

−Jag är innovativ och kreativ och bidrar med mycket omkring mig. De som jobbar närmast mig skulle bekräfta att jag är strukturerad och noggrann i allt jag gör. Jag gillar att ha koll på läget samtidigt som jag bryr mig om alla, både vänner, kollegor och kunder och följer ofta upp för att säkerställa att allt blivit som vi var överens om.  Sedan skulle de säga att jag är ganska enkel att ha att göra med.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget? Finns det planer/tankar på att växa? 

−Jag trivs väldigt bra där jag är idag och upplever att det jag gör är både givande och roligt för mig personligen. Så länge jag kan behålla den lyckan och fortsätta göra det jag gör så har jag lyckats.

 

banner-AF-AUF-samlingssida-2022.jpg

 

Fler nyheter från Företagarna