Chans till feedback, publicitet, nätverk och prispengar!
Självklart samarbete
Företagarna Göteborgs ledamot, Maria Wannefalk, har tagit en aktiv roll i samarbetet med Innovationskraft, där alla deltagande företag ges chans till konstruktiv feedback, ett värdefullt nätverk, möjlighet till publicitet samt chansen att vinna prispengar.
Den tredje omgången är snart i gång, redan 2 maj öppnar Innovationskraft upp sidan för ansökningar.
-För oss i Företagarna Göteborg kändes det självklart när vi fick frågan från Venture Cup om att vara med som samverkanspart, säger Maria.
Våga testa din idé
Maria beskriver hur det görs stora satsningar för nystartade företag men allt för sällan får redan etablerade företag möjlighet att testa sina idéer för affärsutveckling.
-Det här är ett jättebra initiativ för att få fler företagare att ta sig tiden att testa en idé som de funderat över. Eftersom de redan har en affärsmodell blir det alltid spännande att höra hur de tänker att den nya twisten ska öka tillväxten i bolaget.
Tävlingen handlar mycket om det att se möjligheter och känna sin marknad. Men också att hitta positivt samarbete näringslivet emellan. Tävlingen vill stimulera och motivera entreprenörer att våga ta ett nästa steg och testa den idé som man tänkt på i fem år men som kanske hamnat i byrålådan.
-Vi är så många företagare som försöker hitta tiden. Här ges företagaren möjlighet att prioritera att våga testa idén i en riskfri miljö.
Maria berättar att man från styrelsen Företagarna Göteborg ville ge extra fokus åt dem som redan är etablerade företagare. Genom samarbetet med Innovationskraft såg styrelsen en möjlighet att hjälpa fler företagare att hitta nya samarbeten och att utvecklas.
-Vi vet att företagare ofta har fullt upp men den här tävlingen ger företagaren en bra möjlighet att testa sin idé enkelt. Det är inte 30 sidor ansökan med budget utan en enkel ansökan och det handlar om att vidareutveckla sitt existerande företag, fortsätter Maria.
Finalister får hjälp att vässa sin pitch ytterligare
De företagare som går vidare till finalen av Innovationskraft ges dessutom en kostnadsfri utbildning i presentationsteknik av företaget PresentationSupport för att öka sina möjligheter att vinna ytterligare.
- Alla entreprenörer och intraprenörer i Västra Götaland ges möjlighet att delta. Ett fantastiskt bra sätt att komma vidare och göra verklighet av en dröm. Men också få en kvalitetsstämpel på din innovativa idé, säger Maria.
Förra årets vinnare var Stefanie Najafi och Jenny Johannsson som tillsammans grundat företaget Eyescanner. Både Stefanie och Jenny har en yrkesbakgrund inom polisen och pitchade sin idé inför Innovationskraftsjuryn: En AI-baserad mobilapp som ska kunna analysera ögonen och sedan ge ett första utslag om en person är påverkad av narkotika.
Feedback är ovärderligt
Stefanie Najafi beskriver hur viktig feedback är för att våga driva en idé framåt och att du som företagare behöver söka dig utanför din närmsta krets.
-Din familj och dina närmaste kommer alltid att tycka att det du gör är bra, du behöver våga ta feedback utifrån, säger Stefanie.
Stefanie och Jenny benchmarkade också sin idé genom att kontakta flertalet företag för att få en uppfattning om deras tjänst var något som marknaden var intresserad av.
-Vi såg ett problem och en möjlig lösning men den tekniska biten var vår största utmaning eftersom ingen av oss har någon teknisk bakgrund, säger Stefanie.
Hon vill uppmana fler företagare att våga tävla med sina idéer och att faktiskt ta sig tiden att skriva ansökningar.
-Att tävla med sin affärsidé är ett bra sätt att få uppmärksamhet och det öppnar dörrar. Sedan är det ovärderligt med feedback!
Stefanie menar att du som företagare måste utsätta dig för så många kontaktytor som möjlig och att rätt dörr till slut kommer att öppnas.
- Det finns en Fear of missing out. Vi pitchade för många men få ville satsa. Så var den en som hakade på och sedan överöstes vi av erbjudanden. Utsätt dig för så många kontaktytor som du kan. Du vet aldrig vem som kan öppna en dörr!