För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Familjen Lindgren, aPak AB är Årets Företagare i Mölndal

Publicerad 5 jul 2021
En glad och överraskad vd och delägare, Evelina Lindgren, fick häromdagen ta emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndal, då Karolina Flink Berndtsson och Ajdin Hasic från styrelsen i Företagarna Mölndal, tillsammans med Mölndals-Posten kom på besök.

APak – The Packaging Company är ett familjeägt förpackningsföretag med säte i Mölndal strax utanför Göteborg och med lager och kontor i Kjula, Eskilstuna. Bolaget grundades 1917 och är ett av Sveriges äldsta emballage och förpackningsföretag med omkring 65 medarbetare som arbetar med ett tydligt mål - se till att varje kund får den smartaste, mest hållbara och innovativa förpackningslösningen. APak jobbar med alla olika typer av material, alltifrån wellpapp och solidkartong till träprodukter och rostskydd. Bolagets kunder hittar man i många olika branscher, med exempel som Arvid Nilsson, Jollyroom, Linas Matkasse, Volvo, Scania och SKF. 

– APak fokuserar mestadels på den svenska marknaden men har efter långsiktigt arbete med många stora svenska företag, också följt med dessa ut i världen. Detta har resulterat att bolaget idag har lager på flera platser i Europa, USA och i Kina, säger Evelina Lindgren, vd på företaget.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?

–Jag tror att det är en kombination av många olika faktorer men i grund och botten tror jag mycket handlar om att vi lyckats använda vår gedigna erfarenhet och kunskap som historien har gett oss, samtidigt som vi bibehållit vår innovationsförmåga, entreprenörsinriktade arbetssätt och nyfikenhet på framtiden. Vi genomförde ett generationsskifte 2015 som verkligen blev ett bevis på detta, och efter det har företaget dubblat sin omsättning och ökat sin lönsamhet med flera hundra procent.

Vår vision om att skapa en arbetsplats där människor trivs, mår bra och har roligt – samtidigt som bolaget har en stark tillväxt och en god lönsamhet, tror jag också är en stor del i vår framgång. Att vi jobbar uttalat och strukturerat med både företagskultur och medarbetarnas både fysiska och mentala välmående. Alltifrån ledarskapsprogram, kulturövningar för hela företaget, träningsmöjligheter på jobbet, kurser i mentalt välbefinnande och egen padelbana på lagret.

Brinner för hållbarhetsarbetet

– Det som också skiljer oss märkvärt från andra bolag är vårt hållbarhetsarbete. Vi brinner oerhört starkt för denna fråga och för att göra skillnad – på riktigt. Som entreprenörer blir vi frustrerade när vi ser att pappersprodukter och greenwashing blir allt vanligare – när det i själva verket är precis det motsatta som behövs. Därför har vi bestämt oss för att den omställning som kommer krävas i framtiden, den ska vi göra nu. Vi skall ge allt vi har – både när det kommer till hårda och mjuka värden. Vi ska inte bara göra mer än vad som krävs, utan vi skall driva utvecklingen framåt och vara en inspiration och förebild för andra företag. Det är just nu vår absolut främsta fokus.

Exempel på detta är att alla på aPak gått en gedigen hållbarhetsutbildning inriktad på FN:s globala mål och som både fokuserat på företagsnivå samt individnivå. Vi har investerat i en fullskalig solcellsanläggning som gör att vi minskat elförbrukningen med 80% trots att vår lageryta ökat med 50%. Vi har också tagit fram ett helt nytt produktsortiment som vi kallar "Bra Val" för att underlätta för våra kunder att fatta hållbara beslut. Dessutom har vi implementerat hållbarhetsanalyser där vi hjälper våra kunder att se över sitt förpackningsbehov och göra det mer hållbart. Sist men inte minst så blev vi precis det första företaget i Sverige att få vår Egendeklaration enligt ISO 26000 verifierad, vilket är väldigt stort och ett fantastiskt bevis på att vi verkligen ligger i framkant och driver utvecklingen för hållbar omställning.     

Vilka är era största styrkor?

– Den största styrkan ligger i vårt driv, vårt orädda sätt att fortsätta utveckla bolaget och vår genuina önskan om att göra världen bättre. Det kan låta klyschigt men det är verkligen det som driver oss. Vår förståelse för att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, tror jag även den är en stor del i vår styrka.

Hur skulle medarbetarna beskriva dig, Evelina,  som ledare?  

 

– Jag tror de skulle beskriva mig som väldigt inspirerande och engagerad i både bolaget och mina medarbetare. Jag tror de skulle beskriva mitt genuina intresse och passion för hållbarhetsfrågor, och för att förändra världen. Jag tror också att de skulle beskriva mig som en positiv ledare som alltid har lösningen och den ljusa sidan i fokus. En ledare som är duktig på att bygga upp en vision och som lever enligt devisen att allt är möjligt, säger Evelina.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?

– Vi ser att det finns oändliga utvecklingsmöjligheter för aPak och koncernen i stort. 2015 satte vi målet att dubbla vår omsättning och nå en halv miljard i omsättning – det tog oss fyra år. Nu har vi siktet inställt mot att omsätta en miljard 2030 och samtidigt vara helt klimatneutrala. Det kommer att bli en oerhört spännande och utmanande resa, men vi vet att allt går – bara man bestämmer sig för det.

Tillväxt för oss innebär också så mycket mer än bara en ökad omsättning och lönsamhet. För oss innebär en ökad tillväxt att vi kan skapa fler jobbtillfällen och därmed ge fler människor möjlighet till en arbetsplats där man kan trivas, må bra och ha roligt. Dessutom ger en ökad tillväxt förhoppningsvis också en ökad lönsamhet. Ju större vi blir, desto mer ekonomiska muskler får vi alltså och kan därmed återinvestera ytterligare i bolaget, investera i hållbar omställning och även i samhället där vi verkar.

Vi ser en oerhörd potential i vår verksamhet och vi ser långsiktigt på både vårt ägande och vårt företagande. Vi tror att företag generellt kommer spela en allt större roll i samhället i framtiden och att ett allt större ansvar kommer att hamna på just företagen. APak, vår koncern och familjen Lindgren både vill och kommer att ta det ansvaret.  

Motivering:

Med över 100-åriga anor utmärker sig årets vinnare med ett genuint driv och fokus och går helhjärtat från ord till handling, oavsett om det gäller hållbarhet, lönsamhet eller produktutbud. Familjeföretaget har ett varmt och generöst ledarskap med en kultur där alla medarbetare blir en familj, som trivs och har roligt tillsammans.
På den stabila grunden står företaget väl “förpackat” i den globala konkurrensen,
med stadig lönsamhet och tillväxt från år till år. Det är med stolthet vi gratulerar Årets Företagare Mölndal 2021 – Familjen Lindgren.

 

Fler nyheter från Företagarna