På Brunngård är hållbarhet en naturlig del i det dagliga arbetet
Under nätverkslunchen inspirerade CSR Västsverige kring hållbart företagande. Vi på Företagarna berättade om var landets småföretagare står idag när det kommer till hållbarhetsarbete, utifrån vår färska rapport ”Hållbarhet som konkurrensfördel – småföretagen ställer om”.
Samhällsansvar, hållbarhet eller CSR (Corporate Social Responsibility) har fått ökad betydelse för sättet allt fler företagare bedriver sina affärsverksamheter. En ökad medvetenhet och nya utmaningar innebär att fler företag aktivt engagerar sig i samhällsutvecklingen. Det innebär nya krav från kunder och samhälle men också nya affärsmöjligheter.
Brunngård - en ledande aktör inom sin bransch
Ludwig Alholt (t v på bilden), vd på Brunngård, gav deltagarna en beskrivning av verksamheten och sedan berättade företagets supplychef Tobias Markgård (t h på bilden) om hur de integrerar hållbarhet i sin dagliga verksamhet.
Brunngård grundades 1983 av familjen Brunngård och erbjuder skovårdsprodukter och skotillbehör. Idag är de 35 anställda och har etablerat sig som en ledande aktör i Norden inom sin bransch. Att jobba med hållbarhet är en självklarhet för företaget.
- Hållbarhet är ett av fundamenten som vi bygger verksamheten på. Vår målsättning är att erbjuda produkter av hög kvalitet, som samtidigt är säkra att arbeta med och som är skonsamma mot miljön. Vårt agerande ska utgå ifrån ett långsiktigt kretsloppstänkande så att vi själva, våra kunder och våra leverantörer minimerar påverkan på miljön, säger Ludwig.
Fler personer involverade i hållbarhetsarbetet
Internt har företaget något som de kallar CSR-forum, där fem personer från olika avdelningar samlas en gång i månaden och arbetar med utveckling av Brunngårds hållbarhetsarbete. Genom det blir flera personer involverade i hållbarhetsarbetet.
- De som ses har både ett brinnande engagemang för Brunngård och ett intresse för hållbarhetsfrågor. Det skapas mycket energi och kraft, det är roligt att sitta med i forumet och att kunna ta frågarna vidare till sin avdelning och jobba med dem, säger Tobias.
Utmaningar med att växa internationellt
Den främsta utmaningen framåt för företaget är den internationalisering de står inför.
- Vi har en stark hemmamarknad men vi har något att visa världen och vill växa internationellt men i det har vi en mängd utmaningar, inte minst inom hållbarhetsområdet, säger Tobias.
Läs mer om Brunngård här