Jerry Engström bjöd företagare på energi och prioriteringsordning till lunch
Föreläsningen utlovade inspiration och konkreta tips anpassat för småföretagare med fokus på samsyn, särskiljning och samarbeten och det var precis vad de 70-talet deltagarna fick.
Gör en gemensam 5-årsplan för hela teamet
Under sin 45 minuter långa föreläsning uppmanar Jerry Engström oss att skapa struktur och hitta en effektivitet i våra verksamheter. Strukturerna ska utgöra basen särskilt för företag som växer. Jerry lyfter vikten av att sätta en 5-årsplan för företagandet. Planen ska vara gemensam för alla som arbetar i teamet och det är viktigt att alla har förtroende för varandra. Har ett företag flera anställda behöver man enligt Jerry skriva ned sina individuella målsättningar för att få med alla tåget och skapa energi framåt.
-Det är viktigt att alla i gruppen, utmanar och uppmuntrar varandra. Vi är i samma team med olika förmågor – vi är i detta tillsammans, säger Jimmy.
Jerry liknar teamet på ett företag vid ett hockeylag där alla har sina positioner. För att få det teamet att fungera måste både kommunikationen och samsyn harmonisera.
-Ska vi växa som företag utan att bränna ut varandra behöver vi ett starkt team. Vi måste hålla oss till vår gemensamt satta plan.
Att våga ta upp det som inte fungerar är också viktigt, dialogen ska vara öppen. Annars finns risken att du tappar dina lagspelare på väg mot målet.
Prioriteringslista
Hur gör man då för att få till effektivitet och struktur? Jerry förordnar att du som företagare ska göra en prioriteringslista. Det är ett sätt att hantera drivet och ger dig möjlighet att stanna upp och reflektera.
-Prioriteringslistan är dynamisk och vi kan göra ändringar allt efter tiden går, säger Jerry.
Jerry menar vidare att det är viktigt att du som företagare förstår basen i ditt företagande- ditt varför. När du förstår ditt varför kan du bättre arbeta med att utveckla det att passa på fler marknader. Jerry lyfter Fjällräven som exempel som ett varumärke som tack vara att det är uppbyggt lokalt kunnat nå ut globalt.
-I basen ska ni ge varandra energi och tillsammans bär ni ansvaret att nå era mål
Många företag särskilt inom besöksnäringen stängde under pandemin ned medan andra hittade nya vägar. De företag som såg hur deras varför förändrats kunde lättare anpassa verksamheter berättarJerry. Han tipsar oss om att hitta energi i extrema situationer genom att byta roller i teamen. Kanske behöver någon en paus och någon annan behöver byta position.
-Viktigast är att ni är överens om prioriteringsordningen. Det minskar risken för irritation.
Jerry uppmuntrar en tydlig dialog mellan alla i teamet på företaget.
-Prata med varandra. Har jag kvar mitt varför, känns det bra att åka in till jobbet? Det är viktigt att alla på bussen mår bra!
En prioriteringsordning skapar möjligheterna till att alla vet vem som ska göras vad och när det ska göras. Prioriteringsordningen ska följas noggrant men det är också viktigt att den kan vara flexibel i utförandet.
LinkedIn är som gratis glass
Sociala medier är ett område som Jerry vill mana fler företagare att använda sig av.
-Det har inte hänt så mycket i hur vi kan kommunicera men distributionskanalerna har ökat! Genom sociala medier kan företagen berätta sin historia och sin resa, säger Jerry.
Jerry påpekar att det aldrig någonsin varit lättare att skapa innehåll och nå ut i världen. Han tipsar om att använda företagets handlingsplan som en Story Board- här kan du hitta det som du vill berätta om och vad som ger ett mervärde till dit företag.
-LinkedIn är som gratis glass! Här är det få som tar plats, så passa på att använda den plattformen att berätta vad ni är bra på!
Jerry tipsar vidare om att inte glömma bort att titta utanför sitt eget staket då och då och att företagets värde och varför ligger i behov som företagens kunder har.
-Titta på vad andra runt om i världen gör, hitta referenser som har kommit längre än dig själv. Så kan du få ditt företag att sticka ut ytterligare!
Våga vara genuin och äkta
Företagare måste enligt Jerry kunna berätta varför deras företag är relevant, vilka fördelar som finns och varför man ska tro på det som kund. Företagare gör rätt i att berätta för sina kunder vad man brinner för och Jerry uppmanar fler att våga ta steget ut i sociala medier tillsammans med sina anställda.
-Inläggen ska kännas äkta och genuina! För oss som är småföretagare är det här det bästa som hänt.
Vidare vill Jerry att fler företagare förvaltar tid som inte är högsäsong till att planera och bygga upp det som skapar framgångarna under en högsäsong.
-Gör det som är enformigt och tråkigt. Bygg av tiden och ge dig förutsättningar att vara beredd när det väl gäller! Det finns stora möjligheter när du använder tiden effektivt.
Avslutningsvis vill Jerry att företagen ska:
-Hålla koll på sitt varför! Vet alla?
-Se till att ha rätt mindset? Är alla taggade?
-Nu är ni redo att gå ut och prestera!
Företagarna Västernorrland, Jämtland- Härjedalen och Affärskompetens tackar Jimmy för en energifylld föreläsning och vi känner nog oss alla rätt taggade att ta tag i den här prioriteringsordningen.
Missade du föreläsningen? Mejla malin.sikstrom@foretagarna.se så får du en länk till videon. Föreläsningen finns tillgänglig till den 4 februari.