Stämningen var varm, maten god och engagemanget stort. För att ge deltagarna möjlighet att träffa fler än sina närmaste bordsgrannar bytte man plats mellan soppan och efterrätten – ett grepp som snabbt blev uppskattat. 
Bytet gjorde det helt naturligt att prata med många fler.

Det skapade en härlig energi i rummet,” säger Sara Åkerström, Opinionsbildare i Företagarna Mellansverige.  

Ett nätverk där både hjärtat och affären får plats 

Under träffen fick deltagarna skriva ner på post-it-lappar vad de önskar av ett kvinnligt företagsnätverk framåt. Resultatet visar tydligt att kvinnliga företagare efterfrågar både mjuka och hårda värden, och att kombinationen är avgörande. 

De mjuka värdena handlade om trygghet, omtanke och generöst erfarenhetsutbyte. Många lyfte vikten av att inte känna sig ensam i företagandet, att bygga mod och självförtroende och att inspireras av varandra. 

Samtidigt betonades de affärsnära frågorna: att ta betalt, hitta kunder, göra affärer, bygga samarbeten samt stärka sin ekonomi och struktur i vardagen. 

Det mest slående var hur eniga kvinnorna var om att både hjärtat och affären är viktiga. Vi bygger ett nätverk där båda får ta plats,” säger Ulrika Grehn, Regionsammordnare i Företagarna Mellansverige.  

Bakom träffen stod Cecilia Cekestrand, ordförande i Företagarna Södra Värmland, tillsammans med Sara Åkerström och Ulrika Grehn från Företagarna Mellansverige. Tillsammans formade de en träff helt utan föreläsare – här skulle samtalen stå i centrum.

Vi ville skapa en träff där kvinnor verkligen får tid att mötas och prata. Goodiebags med ljus, godis och ansiktsmasker blev en liten extra omtanke som uppskattades mycket,” säger Ulrika.  

Tjejvasan 2026 – nästa stora satsning 

Företagarna W. blickar framåt mot fler träffar, temadiskussioner och samarbeten. Redan nu är en större aktivitet lanserad: en gemensam satsning tillsammans med Volvo Cars på Tjejvasan 2026. 

Mellan den 20–22 februari erbjuds ett helgpaket med boende, gemensamma aktiviteter, middagar, spa, nätverkstid och halva startplatskostnaden i startled 6. 
Syftet är att skapa en stark gemenskap, utmana sig själv och knyta nya kontakter över länsgränserna – oavsett om man är van skidåkare eller nybörjare. Läs mer om det här.

Nästa steg för nätverket 

Styrelsen för Företagarna Södra Värmland arbetar nu vidare med att ta fram kommande träffar baserat på alla förslag som kom in under lunchen. Det märks att behovet är stort – och att viljan att träffas är ännu större. 

Det här var bara början. Responsen visar att det finns en stark kraft i att samla kvinnor som driver företag. Tillsammans bygger vi något hållbart och viktigt för Värmlands företagande,” säger Sara. 

Vill du lära dig mer om Företagarna W och hur du kan gå med? Här hittar du mer information.