För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Fullmatad Solodag med affärsutveckling på agendan

Publicerad 2 feb 2024
Femtio personer tog sig till Hässleholms kulturhus för en heldag i småföretagarnas tecken. Det här missade du som inte var på plats.
Torkild Sköld visade deltagarna hur man som publik kan göra när föreläsaren lockar fram sömnen.

Lars Dornerus inledde Solodagen med att dela med sig av enkla tips på hur man kan styra sitt företag via sitt företags siffror och rapporter. Med lätta medel vägledde han deltagarna genom ett relativt snårigt ämne. För att omvandla en föreläsning till något med mer praktiska inslag presenterades ett praktikfall där deltagarna fick sätta sig in i rollen som ledningsgrupp i bolaget.

– Jag vill att ni sätter er in i vad konsekvenserna av era beslut kan bli, säger Dornerus.

En stor del av föredraget var interaktivt mellan publik och föreläsare. Engagemanget var stort och inspelen många. Deltagarna fick, med Dornerus hjälp, se över hur och vad som kunde göras för att minska exempelföretagets kostnader. Vad är rimligt och vad är bara önsketänkande? Det hade affärsrådgivaren svar på.

– Oj, utbrister några i publiken under Dornerus föredrag.

Ledarskap för småföretagare

Diana Sendlak Brundin är proffset på ledarskap som vill göra skillnad på djupet. Hon vill vägleda sina kunder att hitta ”sitt varför”, svaret på varför företaget eller organisationen finns. Det var temat när hon höll två fullbokade pass på Solodagen.

– När jag startade mitt bolag för 25 år sedan fanns det inte många andra som sysslade med det, i dag är konkurrensen mördande. Har man turen att komma in i kommunerna – som jag har haft – så är man inte lika konjunkturkänslig, säger hon.

För att väcka tankar och utveckling hos deltagarna ställde ledarskapsgurun några frågor som alla fick fundera över och skriva ner. Pennorna fördes med betänksamhet över blocken när deltagarna besvarade frågor så som vad de vill åstadkomma med sitt företag, vilken den viktigaste målgruppen är och hur de vill att andra ska se på ens företag. Därefter gick diskussionerna varma mellan stolsraderna.

– Man måste förstå sina kunder, säger en deltagare.

– Alla skälen till varför man driver eget är viktiga för en själv, säger Sendlak Brundin.

En människa har i snitt 15 000 tankar om dagen. Det är något som Diana ville att alla skulle fundera över – hur ens tankar om ens företagande får en att må. Coachen tryckte vidare på vikten av att lyssna på sina kunder snarare än att prata ihjäl dem.

– Det är fantastiskt att få förtroende att komma tillbaka till samma kund år efter år, säger Sendlak Brundin.

Hållbart snack

Malena Emeus, Från Great IT är expert på hållbarhetsfrågor för småföretagare. Även hon höll två uppskattade föredrag. Hon uppmanade alla att tänka på vad ens bolag mäktar med. Vi mäter ekonomiska variabler men är desto sämre med att mäta hållbarhetsaspekterna.

– Våga höja ribban och bli bättre så vi närmar oss något som visar att vi tar hållbarhet på allvar, säger Emeus.

Deltagarna fick frågan om var de ser sig själva på en sex gradig hållbarhetsskala. Flera ansåg sig ligga långt ner, mellan ett och två. Detta medan Emeus pekade på toppen och sa att där uppe på en sexa ligger IKEA.

– Jag tror att ni gör mycket i hållbarhetens tecken, men ni tänker inte på det, säger hon.

Humor i (arbets)livet

Torkild Sköld avslutade dagen med att prata om självledarskap med en stor portion humor. Deltagarna kunde lämna Solodagen med nya tips och insikter samt en bra känsla i magen efter en timme fylld av skratt.

– Om vi hela tiden går runt och tänker på vad andra tänker om en själv kommer vi bli konflikträdda. Vi måste ha tillit till oss själva, och till varandra, säger Sköld.

Under eftermiddagen försökte han få deltagarna att komma till insikt om att alla är ledare över sina egna liv. Föreläsaren hävdar bestämt att alla måste göra fel ibland för att det ska kunna bli rätt en annan gång.

– Du kan göra fel men du är inte fel. Du kan göra ett misstag men du är inget misstag. Du kan tvivla på det du gör men inte på den du är, säger han.

Företagarna – med och för företagare

Företagarnas egen Lise-Lotte Argulander, jurist och expert på ägarfrågor, höll för andra dagen på raken två mycket populära samtal under Företagarna Region Syds temavecka. På ett lättsamt men kunnigt sätt bollades frågor och lösningar mellan juristen och deltagarna.

– Förlåt för att jag har dragit över på tiden, jag tycker att det här med kollektivavtal och stridsåtgärder är jätteintressant, säger Argulander.

Samarbetspartners för dagen var Almi, IKEA, Göinge bil och Best Western. Samtliga hade representanter på plats som berättade om vilka avtal som finns för Företagarnas medlemmar och hur företagare kan nyttja de tjänster som erbjuds.

Fler nyheter från Företagarna