För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Trädgårdsbutikens vd: ”det här är en plats att träffa folk”

Publicerad 15 mar 2023
Classicum är ett paradis som lockar trädgårdsintresserade kunder från hela Norden. Förra året flyttade butiken till en ny kommun, ett kafé öppnades och ägarna förvärvade ytterligare en verksamhet.
Anna Bertland inne på Classicum. Foto: Mariam Huss

Anna och Daniel Bertland tog över Classicum 2019, i år fyller verksamheten 30 år. En del av växthusmodellerna i dagens sortiment har funnits sedan starten, men mycket är nytt i den välfyllda butiken. Besökarna kan vandra såväl ute som inne och låta sig inspireras. I mitten av april kommer kunderna dessutom kunna plocka tulpaner till egna buketter hos Classicum.

– Det här är en plats att träffa folk. Vi vill gärna att man kommer hit för att köpa fredags-buketten och avnjuta god fika. Vi fokuserar lika mycket på de kunderna som de som kommer hit för att köpa växthus, säger vd:n Anna Bertland.

När Företagarna är på besök vräker regnet ner nästan oavbrutet, det i kombination med storm och hagel sätter inte stopp för den känsla av vår och värme som omfamnar butiken. Ätbara växter, vacker inredning och redskap i mängder fyller växthusbutiken. Det finns något för alla, oavsett om man bor i lägenhet eller har en stor trädgård.

– Allt fler inser att de kan göra mer än att odla i växthus, säger Bertland och fortsätter:

– I år ser vi att folk vill bygga glasade rum av mindre storlek än förr. Det har nog att göra med den ekonomiska situationen vi befinner oss i. Men vi är hoppfulla, folk värdesätter sina trädgårdar mer nu under och efter pandemin, säger Bertland.

Ett år fyllt av förnyelser

Fram till 2022 bedrevs verksamheten i Svedala, därefter flyttade de till Åkarp. De är i dag 14 heltidsanställda och sex som jobbar extra vid behov. Eftersom Classicum ligger utanför ”stan” gäller det att få kunderna att hitta dit på andra sätt än genom att passera butiken dagligen. De marknadsför sig genom nyhetsbrev – som har visat sig vara lyckade med hög läsfrekvens – en gång i månaden samt på Instagram.

– Det är svårt att nå ut till alla, men ordet om verksamheten sprider sig. Jag tror att vi kommer få det tufft på parkeringen i sommar, säger Anna Bertland och skrattar varmt.

Sedan våren 2022 kan Classicums besökare njuta av en god måltid eller fika på Segers söta. Det är ett av flera ställen som drivs av Maria och Marcus Seger, vinnarna av utmärkelsen Årets unga företagare i Skåne.

Utöver Classicum äger makarna Bertland sedan 2022 även Kabbarps trädgård som ligger intill. Med en stark tro på hållbarhet har de en vision av att fortsätta utveckla odlingen. Tillsammans med sina 18 medarbetare och över 8 000 kvadratmeter odling förser de södra Sverige med lokalproducerade ekologiska kryddor och sallater.

Fler nyheter från Företagarna