För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Det unga succétåget fortsätter

Publicerad 17 okt 2022
Ännu ett lyckat Young-event har genomförts. Det var under en helg i oktober som ett 30-tal personer mellan 18 och 35 år samlades i Malmö för att stärka sina färdigheter i entreprenörskap. Och vad är då bättre än en ung lokal företagare som föreläser och bjuder på mat?
Patricia Dianda under young-eventet.

– Visste ni att Företagarna Young är det i särklass största nätverket i målgruppen? Vi är tio gånger större än tvåan vilket gör oss till det bästa stället för unga entreprenörer att nätverka, säger Simon Lundegard, ambassadör för Företagarna Young i region syd.

Företagarna region bjöd, tillsammans med Emax och UF alumni, in till ett uppskattat event. Entreprenörer från hela regionen hade tagit sig till lokalen för att inspireras och nätverka. Emax höll bland annat en föreläsning om det coachande samtalet där deltagarna fick sätta sig i små grupper och lyssna på varandra. Tillsammans fick alla hjälpas åt att vägleda någon de inte kände genom de funderingar och problem som presenterades.

En ung förebild

Någon som är van vid att tackla problem var den inbjudna gästen Patricia Dianda från Flavor boss. Den 45 minuter långa föreläsningen väckte ett så stort engagemang hos deltagarna att frågorna därefter var så många att de tog lika lång tid som föreläsningen.

Det hela började med att hon ville göra något med sina rötter. Patricia är uppvuxen i Malmö och är halv svensk, halv kongoles. Matlagningen har alltid haft en central roll i hennes liv – det var där resan började.

– Jag ville vända mitt liv, lämna allt det tragiska jag varit med om. Men var skulle jag börja? Jag kom inte från någon företagarfamilj och jag hade ingen utbildning, säger Patricia.

Älskar att laga mat

Så en dag startade företagsresan på riktigt med en Facebookgrupp där hon tillsammans med en vän sålde matlådor för 50 kronor och arbetade helt utan vinst. Resan därifrån beskriver hon som lång, men med tiden startade hon sig egna enskilda firma – Flavor box blev Flavor boss. Och vilken succé det blev, upplevelseföretaget erbjuder en helhetslösning med foodtruck, catering, dj och god stämning.

– Jag älskar att laga mat, och vi gör fett god mat, säger hon och ler stort.

Att maten är god kan kanske hennes förstaplats i streetfood SM bevisa. Men vägen fram har inte varit rak.

– Under pandemin fick jag många smällar i ansiktet, men jag är så van så jag sa bara ”hit me”. Jag blev väldigt ledsen när allt avbokades och jag tillät mig att vara nere i tre dagar sen skulle jag planera framåt, säger Patricia.

Med en foodtruck som var svår att få lönsamhet i med alla restriktioner som kom - och ständigt ändrades – fick hon tänka om.

– Jag vände mig återigen till sociala medier och på tre dagar hade jag slagit mig samman med rockklubben Plan B, säger 31-åringen.

Låt framtiden komma tidigt

Hur överlever man pandemin med ett relativt nystartat bolag som livnär sig på att människor möts? Jo man låter framtiden komma tidigt, i alla fall om man heter Patricia Dianda.

– Vi började sälja färdigrätter. Det var egentligen min 10 års plan, säger Patricia.

Att det är mycket arbete med att driva eget skriver hon under på. Vägen till framgång för den matälskande förstagångsföretagaren kom genom att prova sig fram samt genom att aktivt bygga upp sitt nätverk.

– För mig handlar inte företagandet om pengar utan om att göra något jag brinner för. Mitt mål är att skapa ett legacy, säger Patricia och fortsätter:

– Ni kommer få tusen nej och ett ja. Det där jaet kommer vara fett! Var inte rädda för att starta. Det finns ingen anledning till att du inte kan. Om du vill så kör.

Givetvis hade Patricia med sig mat till deltagarna i eventet. ”Litet tilltugg” var vad alla hade förväntat sig men buffén som dukats upp mättade såväl sinnen som magar. Tallrikarna fylldes på både två och tre gånger, den afro-karibiska maten var utan tvekan populär.

Fler nyheter från Företagarna