För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagare extra utsatta vid bankbedrägerier

Publicerad 22 feb 2024
Företagare som blir utsatta för bankbedrägerier kan i regel inte förlita sig på att omfattas av den skyddslagstiftning som konsumenter åtnjuter.

Pengar kan flyttas blixtsnabbt mellan konton från datorn på köksbordet eller mobilen i skidbacken tack vare bankernas digitala infrastruktur. Men myntet har en baksida. Den organiserade brottsligheten kan genom förslagna bedrägerier länsa konton och slå sönder både privatpersoners och företags ekonomi, samtidigt som dess aktörer tillförs mycket stora belopp redo att omsättas i ännu mer kriminalitet.

Nyligen visade SVT:s Uppdrag Granskning hur en svensk liga baserad i Marbella i Spanien lurade pensionärer på stora summor pengar. Genom att manipulera brottsoffren kunde ligan runda bankens säkerhetsrutiner. Det är lönsamt för de kriminella och det är relativt riskfritt, vilket gör att problemet växer i omfattning.

Lättare bli lurad än vad många tror

Regeringen vill att bankerna gör mer

Uppmärksamheten kring bankbedrägerierna fick nyligen regeringen att agera. Statsminister Ulf Kristersson, finansminister Elisabeth Svantesson, justitieminister Gunnar Strömmer och finansmarknadsminister Niklas Wykman höll den gångna veckan ett möte med chefer för de större bankerna och företrädare för polisen.

– Det pågår en hänsynslös brottslighet mot många äldre i Sverige. De som drabbas blir inte bara av med sina besparingar, utan många känner dessutom skam efteråt trots att det är de som är brottsoffer. De skyldiga är naturligtvis de som begår brotten, men även bankerna har ett stort ansvar för att medverka till att stoppa brottsligheten, sade Ulf Kristersson i samband med det mötet.

Regeringen meddelade i samband med mötet att den inte utesluter ny lagstiftning, men att den först vill att bankerna återkommer i närtid med vad de vidtar för åtgärder, vad de gemensamt vill tillåtas göra och vad de vill att andra samhällsaktörer gör. Via ett parallellt spår gav regeringen i fjol Finansinspektionen i uppdrag att senast i slutet av maj presentera en granskning av hur betaltjänstleverantörerna arbetar mot bedrägerier. Det finns dessutom fler uppdrag och initiativ från politiskt håll, som handlar om allt från ny lagstiftning om clearing till vad söktjänster på nätet ska kunna tillgängliggöra för personuppgifter.

Minimera priset för bankernas betalningsblunder

Företagare utsatta för bedrägerier

Företagarna menar att det är bra att regeringen för en dialog med bankerna kring säkerhet för kundernas pengar och vill tillföra att det i dag inte bara är äldre som är en extra utsatt grupp för bedrägerier, utan även företagare.

− När en person utsatts för bedragare som företagare har bankerna inte samma skyldigheter som när privatpersoner drabbats. Konsumentlagstiftningen är mer långtgående, men i slutänden är det alltid en individ som drabbas och företagares skydd borde stärkas, säger Företagarnas chefsekonom Johan Grip.

Betaltjänstlagen innehåller bestämmelser om begränsat ansvar för den privatperson vid grov oaktsamhet utsätts för ett bedrägeri. Häromåret ändrade en dom i Högsta domstolen på tolkningen av graden i oaktsamhet så att fler kontohavare omfattas av begränsningarna, men företag omfattas inte av begränsningen, även om det är vanligt att en och samma bankinloggning ger åtkomst till både privata konton och företagskonton.

Banker bör ersätta bedrägerier mot företagare

Gör det lättare att polisanmäla

En annan brist är att företagare upplever att det är omständligt och tidsödande att anmäla bedrägerier. Bland de företagare som enligt rapporten Brott mot företag 2023 utsatts för bedrägeribrott under det senaste året avstod de flesta (hela 84 procent) från att anmäla brottet till polisen. Det går inte att göra en anmälan på webbplatsen, utan företagare behöver sitta i telefonkö till 114 14. Dessutom är det en försvinnande liten andel av de anmälda bedrägeribrotten som klaras upp.

− Polismyndigheten måste få ett tydligt uppdrag att se till att anmälningar kan ske på ett enkelt sätt digitalt så att omfattningen av bedrägeribrotten mot företagare inte omgärdas av ett stort mörkertal, säger Johan Grip.

Fler nyheter från Företagarna