För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Växjö-företaget erbjuder självplock av nyheter

Publicerad 11 maj 2023
Företaget Quiqly ersätter tidningarnas krångliga betalväggar med smidiga köp som passar den nya generationens beteendemönster.
Carl Johansson och Marcus Öhrner, grundare av företaget Quiqly. Foto: Malin Enestubbe.

Studenter brukar vara bra på att vända på varje krona. Med den utgångspunkten tog sig Carl Johansson och Marcus Öhrner på Linnéuniversitet i Växjö an ett irritationsmoment för många: tidningarnas betalväggar.

− Som student vill eller kan du inte binda upp dig och köpa prenumerationer på flera tidningar bara för att kunna läsa enstaka artiklar, säger Marcus Öhrner.

Nya generationens beteendemönster

Båda är intresserade av teknik och techbolag och för tre år sedan började en affärsidé växa fram i deras samtal sinsemellan. Sedan hösten 2022 finns den färdiga produkten ute på marknaden. Quiqly heter den och är ett enkelt och smidigt sätt att låsa upp artiklar styckvis.

− Med ett fåtal klick för både tidningar och läsare stärker vi den långsiktiga relationen och ger tidningar ytterligare en inkomstkälla och läsare tillgång till kvalitetsjournalistik utan att binda upp sig, säger Carl Johansson.

Enligt Quiqlys analys är ungefär 95 procent av tidningarnas besökare inte prenumeranter. Samtidigt är 80 procent av besökarna villiga att låsa upp en artikel för en liten summa.

− Vi kan fånga upp den nya generationens beteendemönster, gör dem till aktiva läsare och skapa nya intäkter för tidningarna, säger Marcus Öhrner.

Vi har en unik produkt

Det finns andra företag som erbjuder liknande lösningar, men det som gör Quiqly unikt är enkelheten och snabbheten, både för tidningsföretagen och för läsarna.

− Det tar fem minuter för en tidning att komma i gång med vårt system och det tar läsare cirka fem sekunder att med one-click-pay låsa upp en artikel, säger Marcus Öhrner.

Ett kvitto på att företaget erbjuder något utöver det vanliga är att Quiqly är det första studentdrivna företaget som Linnéuniversitetets holdingbolag, Linnaeus Venture AB investerat i. Ett ännu tydligare tecken är att både dagstidningar som Nya Åland och LyskekilsPosten och branschmedia som Dagens Juridik och Realtid har börjat använda Quiqly.

Vägen från idé till färdig tjänst har däremot inte varit självklar. Tidningsbranschens aktörer är kända för att hålla hårt i sina intäktsmodeller och inte ändra sig i första taget.

− Vi såg att vår idé fungerade, men det var inte så enkelt att komma in och göra skillnad. I början kändes det som att vi hade hela tidningsbranschen emot oss och det tog ett år av marknadsbearbetning för oss att förstå deras behov, säger Marcus Öhrner.

Uthållighet, att våga tro på sin idé och att vara lyhörd för kundernas behov lyfter de båda grundarna fram som framgångsfaktorer, jämte tajming.

− Förr såg många höga transaktionskostnader och långa väntetider innan ett köp går igenom som hinder för en produkt som vår, men vi har en unik produkt där detta problem inte längre är ett hinder, säger Carl Johansson.

Skalbar produkt

Nu går de sista terminen på sina utbildningar på Linnéuniversitet. Programmet Enterprising & Business Development för Carls del och Civilekonomprogrammet för Marcus del. Till sommaren kommer de att kunna satsa fullt ut på att utveckla sitt företag, som nu sysselsätter dem och fyra personer till.

Siktet är inställt på att få fler tidningar som kunder, men visionen är större än så.

− Vi har en skalbar produkt som går att använda i många branscher. Titta bara på hur många streaming-tjänster det finns. Där finns samma utmaning med att konsumenterna inte vill binda upp sig, säger Marcus Öhrner.

Fler nyheter från Företagarna