För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Företagaren som sällan har bråttom

Publicerad 9 feb 2023
Det råder ingen tvekan om hur Peter Johnsson, vd för kommunikationsbyrån Value not Noise, helst reser i tjänsten.
Malmöföretagaren Peter Johnsson reser helst med tåg, både inom Sverige och Europa. Genom medlemskapet i Företagarna får han och de övriga kollegorna på firman en förmånlig rabatt hos SJ. Foto: Karolina Wessman.

– Jag väljer i princip alltid tåget, det rekommenderar jag alla resenärer alla dagar i veckan. Har bara tagit flyget vid två tillfällen under de senaste fyra åren.

Value not Noise är specialiserat på att jobba mot tekniskt komplexa och kunskapsdrivna branscher. Ett antal kunder är verksamma inom transport och infrastruktur, exempelvis Ser-neke, Go-Ahead och Vossloh. Intresset för spårbundna kommunikationer har också utvecklats till en egen sajt, järnvägar.nu.

Företaget har ett 10-tal anställda, och verksamheten bedrivs från kontor i Malmö och Stockholm.

Peter Johnsson reser regelbundet med tåg från Malmö till kunder i Sverige samt runtom i Europa. Han upplever att det är enkelt att planera och boka tågresor inom Europa – men problem kan uppstå när tåg är försenade och han missar anslutningar.

– Flyget erbjuder betydligt bättre konsumentskydd vid förseningar och inställda flighter. Här har tåget en del att lära av sin konkurrent.

Lösningen för att undvika tågstrul i samband med affärsresor, både i Sverige och utomlands, är att låta resan ta lite extra tid i anspråk.

– Jag har med åren lärt mig att resandet blir betydligt trevligare om du tar det lugnt och lägger in lite luft i ditt reseschema. Jag har sällan bråttom, och tågresan ger mig dessutom värdefull arbetstid.

Även om Peter Johnsson är en trogen tågresenär är han tydlig med att det finns stora möjligheter till förbättringar hos både SJ och andra tågoperatörer.

– Som tågresenär och konsument vill du veta när tåget kommer fram, du vill ha uppdaterad trafikinformation under din resa samt ett fungerande wifi ombord – men allt som oftast fallerar allt detta samtidigt när tågresandet strular.

 

Fler nyheter från Företagarna