För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Örnkoll på influencers i gamingvärlden

Publicerad 24 okt 2022
Två miljarder människor i världen spelar datorspel och mobilspel. Wehype-grundarna såg luckan kring hur nya spel marknadsförs – och knyter samman varumärken med populära influencers i gamingvärlden. Bröderna Gustaf och Emil Smith med barndomsvännen Robin Åström är Årets Unga Företagare i Sverige 2022.
Bröderna Gustaf och Emil Smith med barndomsvännen Robin Åström är Årets Unga Företagare i Sverige 2022. Foto: Mattias Bardå.

Det är bråda tider för Uppsalaraketen Wehype. Precis som att hösten är högsäsong för nya filmer och böcker, släpps även mängder av datorspel nu. Som följd är marknadsföringen intensiv – mumma för den som mäklar samarbeten med gamingvärldens olika influencers.

– Hela gamingindustrin pekar spikrakt uppåt. Det gör att ännu mer pengar läggs på marknadsföring av nya spel. Vi nådde just 200 miljarder visningsminuter av sponsrat innehåll på streamingkanalen Twitch. Det motsvarar 3 800 år av innehåll skapat av gamers, konstaterar Gustaf Smith, medgrundare på Wehype.

I fjol ökade de sin omsättning med 300 procent, till 96 miljoner kronor.

– Vi siktar på att dubbla det i år. Vi har en väldigt skalbar produkt, konstaterar Gustaf Smith som nyss flyttat hem från USA.

Passionsdriven business

Vid årsskiftet öppnade Wehype sitt New York-kontor, ett logiskt steg då den amerikanska gamingindustrin beräknas vara värd 48 miljarder dollar om fem år.

Medan Gustaf och storebror Emil Smith fotograferas, sitter vd och medgrundare Robin Åström på ett plan till just USA, inbjuden till San Fransisco-eventet Tech Crunch Disrupt för att tala om passionsdriven business. Det är tydligt att Wehype-trion följt sin passion för datorspel in i en företagarvardag som startade 2016. I dag arbetar de med influencers i 50 länder, med några av branschens största varumärken som kunder.

– Vi hjälper exempelvis kinesiska Tencent, världens största datorspelsbolag, att nå ut i väst, berättar Emil Smith och tillägger att företagets nästa nya kontor troligtvis blir i Asien.

Rekryterar internationellt

Wehype har också en förmåga att locka till sig internationella talanger. Över tio nationaliteter finns bland dagens 45 medarbetare.

– Vi har rekryterat internationellt från start, med medarbetare från USA, England, Australien, Sydafrika, Ryssland, Frankrike, Grekland och Portugal. Och vi anställer för fullt. Under 2023 ska vi bli 60–70 personer.

Fakta om Årets Unga Företagare

Vinnare: Emil Smith, Gustaf Smith & Robin Åström.

Företag:
Wehype Global AB.

Juryns motivering:
”Pristagarna har låst upp en jättedörr för kreatörer och är på god väg att bli världsledande i sin bransch. Med en bergfast övertygelse att stanna i sin hemstad har de attraherat medarbetare från hela världen och förvaltar sin företagskultur med ett stort hjärta. På ett kaxigt sätt visar de en ny generation att det går att göra karriär av sin passion. Det här företaget är vi säkra på kommer att bli en global hype!”

Antal medarbetare:
45.

Omsättning 2021:
96 miljoner kronor.

Omsättning 2022: Beräknas bli runt 200 miljoner kronor.

Priset Årets Unga Företagare i Sverige delades ut tillsammans med prispartnern SJ.


Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna