podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Julhandel och Black Friday i skuggan av pandemin

Publicerad 19 nov 2021
Lägre marginaler och högre risker är realiteter för många i handeln när vi är på väg in i årets viktigaste handelsveckor, enligt e-handlaren Robin Westberg.
E-handlaren Robin Westberg.

Black Friday den 26 november är inledningen på handelsårets crescendo, med julen och de stora reorna som följer därpå. Det är nu det gäller att sälja så att det går att stänga böckerna med ett leende i stället för en grimas.

I år har många e-handlare och butiksägare behövt ta högre risker och räkna med lägre marginaler än vanligt. Det beror på problem med att få hem varor i tid i kölvattnet av coronapandemin.

− Vi gjorde jättestora beställningar redan i juli inför Black Friday och vi har tre gånger så stor lageryta nu än normalt under året, säger e-handlaren Robin Westberg.

Beroende av dyrare leveranser

Med youtubekanalen Gör det med RW som har över 100 000 prenumeranter har Robin Westberg skapat ett starkt varumärke inriktat på att ge råd om enklare bilreparationer och egna bilvårdsprodukter. Han korades även nyligen till Årets Unga Förtagare i Timrå. ”Med ett företag som tagit sitt eget varumärke ut på en nationell marknad och gått från 0 till 18,2 miljoner i omsättning på två år visar han på företagsamhet och drivkraft”, lyder en del av motiveringen.

Gör det med RW köper in produkter från Kina och Sydostasien, men även från delar av Europa och USA. Det har lönat sig att vara ute i god tid, eftersom de flesta leveranser, men inte alla, kommit fram. Likt många andra inom handeln startar webbutiken Gör det med RW Black Friday redan på måndagen, det som numer heter Black Week.

− Vi börjar få hem det mesta. En del är fortfarande på väg den sista biten och vissa varor kommer vi tyvärr inte att få fram, men överlag har det gått bra, säger Robin Westberg.

Högre inköpspriser

En tydlig effekt av bristen på containrar och förseningar i hamnar på grund av smittspridning och andra coronarelaterade problem är markant dyrare fraktkostnader. Ungefär 80 procent av all varuimport går sjövägen och priserna på sjöfrakt har skjutit i höjden.

− Priserna har gått upp. Det gäller att ha bra med kapital. För min del har jag tur som har det. Jag tycker synd om dem som behöver finansiera det med lån, säger Robin Westberg.

Det är inte bara transporterna som är dyrare. Även insatsvaror har stigit i pris och det slår mot inköpen. Alkohol är en ingrediens i många bilvårdsprodukter. Här hemma må priser på handsprit ha sjunkit kraftigt från toppen under pandemin, men Robin Westberg har märkt att det är nu som priset stiger på många produkter som han köper in. 

 − Det är som det är. Man vill ju inte att kunderna ska betala mer och under säsongens kampanjer nu är jag beredd att sälja vissa varor utan att tjäna på det, men när marginalerna går ner gäller det att ha bredd och sälja på volym, säger Robin Westberg.

Vad ska man köpa?

Många siar om årets julhandlare kommer att fortsätta på fjolårets trend att göra många inköp online, trots att smittspridningen gått ner och restriktioner hävts, eller om pyntade gågator och gallerier kommer att locka igen. Robin Westberg är övertygad om att många kommer att ge sig ut i julhandeln och att försäljningen på nätet inte kommer att visa samma starka trend som i fjol, men därmed inte sagt att det kommer att gå dålig för e-handeln.

− Försäljningen går upp och ner. En utmaning för julhandeln är inte var man ska köpa saker utan vad man ska handla. Jag är garanterat inte ensam om att googla julklapp till mamma och julklapp till pappa varje år, säger han.

Robin Westberg har som sagt en mycket stor youtube-kanal för gör det själv-tips och bilvård. Han ser potential i att utveckla den mer mot live-shopping och tror att det är viktigt att förklara för människor vad de ska med varorna till.

 − Våra bilvårdsprodukter säljer för att de är riktigt bra, men om du inte kan så mycket om bilvård så är det svårt att veta vd du ska leta efter. Så är det i hela samhället.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna