För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Småföretagarvänligare upphandlingar i kommuner - så går arbetet

Publicerad 10 mar 2020
Det måste bli enklare för småföretag att delta i offentliga upphandlingar - en fråga som Företagarna envist arbetar för. Magnus Johansson, Företagarnas expert på området, tar en paus från sin turné för att berätta vad som sker just nu.

Två av tre småföretag står utanför offentliga upphandlingar. Det är för krångligt och formkraven är för höga. Detta vill Företagarna ändra på och jobbar hårt för.

En del i detta är Företagarnas Småföretagarvänliga upphandlingspolicy, som listar sju punkter särskilt viktiga för att små företag ska kunna delta i offentlig upphandling. Det handlar om sådant som att ha en bra dialog, ställa rimliga krav och ha en sund konkurrens.

Gott om vilja, men sämre med resurser

Policyn har senaste halvåret varit ute på turné i svenska kommuner tillsammans med Företagarnas expert på offentlig upphandling, Magnus Johansson.

Magnus Johansson rund.png– Mottagandet har varit varmt och jag upplever att kommunerna lyssnar och tar till sig informationen som ges. Det finns stor variation kring hur kommunerna arbetar strategiskt med att inkludera småföretag i sina upphandlingar, generellt sett kan konstateras att viljan ofta finns men att det slutligen är en resursfråga, säger Magnus Johansson, och tillägger att Företagarna arbetar aktivt med att påverka förändring av upphandlings- och konkurrensregler som slår hårt mot småföretag.

– Exempelvis medverkar Företagarna för närvarande i en undersökning som EU-kommissionen genomför för att göra upphandlingslagstiftningen mer småföretagsvänlig.

Om man som småföretagare upplever problem med offentlig upphandling i sin kommun, vad kan man göra?

– Det första man ska göra tycker jag är att kontakta kommunen och förklara det upplevda problemet. Är det en pågående upphandling finns det möjlighet att få juridisk rådgivning hos Företagarna inför en ansökan om överprövning. I annat fall kan man vända sig till Företagarna så tar vi frågan vidare i vårt opinionsarbete, säger Magnus Johansson.

Fler nyheter från Företagarna