För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Panorama – ett nytt sätt att se Sveriges klimatavtryck

Publicerad 14 jun 2019
I veckan lanserades Panorama – ett verktyg som visualiserar Sveriges klimatutsläpp fördelat på sektorer och vilka lösningar, trender och styrmedel som ligger på bordet för att nå den svenska målsättningen: netto-noll utsläpp av växthusgaser till 2045.
Hur ser ditt klimatavtryck ut?

Verktyget Panorama åskådliggör hur mycket utsläppen måste minska inom respektive samhällssektor, om utvecklingen för att nå målet är positiv eller negativ samt vilka politiska beslut som är implementerade eller föreslagna. Enkelt sagt vad vi behöver göra för att lyckas med klimatomställningen. Verktyget är även det första i världen som presenterar öppna data på ett visuellt, tillgängligt sätt för allmänhet, företag och media.

I plattformen finns det också en möjlighet för externa aktörer att komma med egna förslag eller inspel på förbättringar. Genom samarbete mellan den kommunala och privata sektorn, intresseorganisationer och media kan verktyget användas som ett hjälpmedel för att hitta validerad data, genomföra korrekta analyser och jämförelser mellan olika sektorer samt för att identifiera vilka beslut som föranlett dagens utveckling.

− Klimatfrågan är komplex och berör hela samhället. I grund och botten genererar allt vi gör utsläpp av växthusgaser och Panorama synliggör hur vi ligger till, vad som redan är beslutat och vad vi måste göra för att Sverige ska bli ett av världens första klimatneutrala länder. Verktyget ger oss den helhetsbild som behövs för att förstå omfattningen och kunna vidta rätt åtgärder, säger Carl Rönnow på Företagarna.

Småföretagens behov av ökad kunskap och beredskap

När Företagarna frågade småföretagare om sitt hållbarhetsarbete i rapporten Hållbarhet som konkurrensfördel framgick det att begränsad kunskap är ett betydande hinder till varför företagen inte bedriver ett hållbarhetsarbete. Därtill var det hela nio av tio företag som trodde på ökade krav från staten gällande utsläpp av växthusgaser, men majoriteten av företagen ansåg att de hade liten eller ingen beredskap för att hantera den typen av ökade krav.

− Vi ser att småföretagare tycker att det är viktigt att bedriva ett hållbarhetsarbete, att det ger konkurrensfördelar och ökad lönsamhet. Mer än hälften har ambitionen att minska sina utsläpp. Men för att nå hela vägen och verkligen inkludera småföretagen i klimatomställningen behövs mer kunskap och bättre beredskap. Här kan Panorama vara en viktig pusselbit eftersom informationen är öppen för alla och det är enkelt att hitta vad som är på gång inom ett specifikt område, vilket gör att företagen kan förbereda sig, säger Carl Rönnow.

Klimatomställning ger nya affärsmöjligheter 

Sveriges utsläpp av växthusgaser (inom Sverige) är 53 miljoner ton, varav en tredjedel kommer från transport, en tredjedel från industri och resterande tredjedel från jordbruk, energi, produktanvändning mm. Inom industrisektorn går det exempelvis att finna trenden för andelen järn och stålproduktion som är elektrifierad och förslaget om att öka insamlingen av stålskrot.

− Verktyget bör också användas för att hitta nya idéer och lösningar på tjänster eller produkter som bidrar till klimatomställningen. Genom att se trendutvecklingen inom ett område, i jämförelse med den uppskattade potentialen, eller genom att identifiera politiska förslag som kräver nya lösningar finns gott om affärsmöjligheter - både för redan etablerade företag eller den drivna entreprenören som vill starta ett, säger Carl Rönnow.

Om Panorama

Bakom idén ligger företaget ClimateView och Vattenfall. Verktyget Panorama drivs nu av Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Klimatpolitiska rådet. Fossilfritt Sverige har även stöttat projektet i uppstartsfasen.

Till Panorama

Taggar
Fler nyheter från Företagarna