För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Nu ger vi upp med offentliga upphandlingar”

Publicerad 9 mar 2018
Reklambyrån Zebra i Trollhättan har beslutat sig för att inte längre delta i offentliga upphandlingar. Alla krav gör det tyvärr omöjligt att vara med, säger Leif Strid som är VD och Art Director/Copywriter på Zebra.

Zebra Reklambyrå i Trollhättan jobbar med att hjälpa stora och små företag och organisationer med imagebygge, marknadsstrategier och reklam. Det är en liten byrå som har lång erfarenhet med att jobba med många både svenska och internationella kunder. Men efter att ha slagits mot allt mer omfattande krav för att kunna ställa upp i offentliga upphandlingar har byrån nu fattat beslutet att inte längre tävla om sådana uppdrag från kommuner och andra offentliga kunder.

Inte värt att delta i offentliga upphandlingar

– Det blev till slut ohållbart för oss. Vi ser en risk att allt fler byråer inte kommer att ha någon chans eller inte vill vara med på grund av att villkoren i upphandlingen blir för betungande. Det hämmar så klart konkurrensen, säger Leif Strid.

Zebra har många exempel på hur svårt det har blivit att arbeta med offentliga aktörer. När en västsvensk kommun skulle upphandla en ny grafisk profil – ett vanligt arbete i reklambranschen – ställde kommunen som skall-krav på dem som ville vara med och tävla om uppdraget att företaget skulle ha ett “certifierat miljöledningssystem”. Inte något man normalt har på en reklambyrå.

– Det är orimligt att vi som är en liten byrå på fyra personer ska gå igenom en dyr och komplicerad miljöcertifiering för att kunna få ett vanligt uppdrag från en kommun, säger Leif Strid.

Vi ser en risk att allt fler byråer inte kommer att ha någon chans eller inte vill vara med på grund av att villkoren i upphandlingen blir för betungande. Det hämmar så klart konkurrensen

Tidsödande fiktiva kampanjer

Ett annat exempel är en större upphandling för att bli ackrediterad för reklamjobb i Västra Götalandsregionen. Zebra har varit det förut och då vann de upphandlingen efter att ha visat upp arbetsprover från tidigare utförda jobb och gett referenser från några tidigare kunder.

Nästa gång såg kraven helt annorlunda ut.

– Vi skulle göra en hel kampanjplan och en hel kampanjidé. Kampanjen var en påhittad lansering av ett av Västra Götalandsregionen startat hälso-Spa med allt vad som krävs av en effektiv kampanj. Detta är ett omfattande jobb som normalt kan kosta flera hundratusen kronor åt en vanlig kund, men vi skulle göra allt detta arbete gratis, säger Leif Strid.

En orimlig process

Zebra Reklambyrå upplevde att det var krångligt att tidsödande att sammanställa alla dokument som skulle fyllas i för att få delta i upphandlingen. Det kan ofta handla om 50-60 sidor som skall läsas igenom och fyllas i samt andra upplysningar som till exempel UC-dokument som ska skickas in.

– Det var ett enormt arbete att bara fylla i alla papper. Sedan jobbade vi minst en månad med den fiktiva kampanjplanen. Det blir väldigt många arbetstimmar utan att få betalt. Jag kan förstå sådant upphandlingsförfarande om det handlar om många miljoner i säg byggbranschen, men när någon ska handla för i sammanhanget småbelopp blir denna process orimlig, säger Leif Strid.

När Zebra har påtalat problemet för offentliga upphandlade får de höra att upphandlarna måste förhålla sig till det regelverk som finns. Nu har det lett till att konkurrensen om uppdragen minskat i och med att Zebra inte längre tävlar om uppdragen.

Har du erfarenhet av orimlig regelbörda?

Dela med dig här på Företagarnas kampanjsida: Efterlysning: Din värsta regelbörda.
Tillsammans tar vi upp kampen mot regelbördan!

Fler nyheter från Företagarna