podcast news play företagaren I media förmån faq

Lekebergsduon sa upp sig mitt i pandemin - satsade på rosa matdröm

En rosa buss, sprudlande matglädje, hemmagjorda kryddmixer och råvaror av bästa kvalitet. Det är hemligheten bakom Lekebergduons framgångsrecept Pinklish. Här är historien om två vågade entreprenörer som tagit ut svängarna och gjort det otippade - lämna sina jobb för att satsa på drömmen mitt under en pågående pandemi.
Publicerad 12 jan 2022
Linda Larsholt och Rebecca Andersson serverar hemlagad mat i sin rosa foodtruck. Foto: Faksimil Instagram.

Det var när Rebecca Andersson och Linda Larsholt jobbade tillsammans i Lekebergsskolans kök som allt startade. En dag började kollegorna, som båda brinner för mat, bolla företagsidéer med varandra på skoj. Rebecca, som är lite av en nörd när det kommer till smak, kom då på den briljanta idén om att göra egna kryddmixer:

- Jag har ett väldigt bra smaksinne så vi bestämde oss för att börja skapa kryddmixer från grunden som snabbt och enkelt ger mer smak till maten, berättar hon och tillägger:

- Men det stannade givetvis inte där, vi påbörjade ju även vår resa med att servera streetfood också! 


En del av Pinklish stora kryddmixutbud som de säljer bland annat i sin egen webbshop. Foto: Pinklish.se

Fem år tidigare hade Rebecca drivit en egen lunchrestaurang men kände då att det inte riktigt passade henne. Hon längtade allt mer efter en verksamhet som var mobil:

- Jag ville jobba med en flexibel restaurang som inte nödvändigtvis var låst till en och samma plats och som hade fasta tider att förhålla sig till. 

Transfomerade en minivan till rosa foodtruck 

Sagt och gjort så investerade den unga entreprenörsduon Linda och Rebecca i en foodtruck som döptes till Pinklish och målades inte helt oväntat till rosa. 

- Vi kombinerade alltså kryddorna, foodtrucken och började även med catering som snabbt började efterfrågas, berättar Rebecca. 

Pinklish rullade ut på gatorna för första gången i september 2020, mitt under den pågående pandemin. Men det var aldrig något som fick kollegorna att tveka. Tvärtom var konceptet med foodtruck den perfekta omställningen avslöjar Rebecca:

 - Vi har jobbat heltid sedan januari 2021 och det känns helt fantastiskt! Jag tror att man måste vara lite sådär galet vågad och inte så rädd för att ta risker, säger krögaren. 

Från början var Pinklish Foodtruck en gammal asfaltsbuss. Foto: Pinklish.se

Framgångarna bakom restaurangverksamheten är enkel. Rebecca och Linda lagar riktig och god mat från grunden med mycket grönt i ett snabbmatskoncept. Tillsammans har de experimenterat och tagit fram flera egna, mycket populära, recept som funkar i flera kontexter:

- Sedan är vi inte heller rädda för att utmana oss. Vi har bland annat satsat på truckbröllop och serverat på festivaler. Vi försöker vara lite varstans helt enkelt och inte begränsa oss utan är väldigt tillmötesgående med våra kunders önskemål och behov.

Vill expandera och starta franschise 

I dag drömmer de om att expandera men matkonstnärerna står sedan en tid tillbaka inför ett svårt tillväxthinder, nämligen bristen på personal, något som Företagarna tidigare rapporterat om. Rebecca förklarar att många med arbetserfarenhet har gått vidare från restaurangbranschen med anledning av pandemin. Dessutom är det svårt att hitta bra personal som vill jobba oregelbundna tider.

- Vi drömmer ju om att ha flera truckar i framtiden och det är dit vi vill långsiktigt men då måste vi ha personal som kan köra och servera maten. För tänk så underbart det skulle vara att få se flera rosa foodtrucks köra runt i hela landet och sprida sann matglädje, säger Rebecca och ler stort. 


Rebecca och Linda älskar att driva eget företag tillsammans. Foto: Pinklish.se

Avslutningsvis frågar vi vad det bästa är med att driva företag och svaret är enkelt - nämligen friheten! Trots långa arbetsdagar och otaliga timmar av förberedelser så älskar Linda och Rebecca att vara företagare:

- Bara det att få sätta egna menyer och få göra det vi tycker är bra och brinner för. Vi kan verkligen stå för det vi gör. Vårt mål är att ge våra kunder en unik helhetsupplevelse, säger hon och fortsätter:

- När våra kunder kommer till oss vill vi att de ska mötas av ett varmt leende och genuint känna hur vi sprider matglädje och gemenskap.

Läs Företagarnas guide till dig som vill starta eget!

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.