För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare om entreprenörsresan - från idé till världssuccé

Publicerad 16 nov 2021
27-åriga Philip Olsson från Halmstad är Årets Unga Företagare 2021. Nu berättar han om det stora ögonblicket och om resan dit.
Foto: George Grigoriadis

Det blev en glad överraskning för Halmstadsprofilen Philip Olsson som kvällen den 15 oktober hörde sitt namn utropas som vinnare av Årets Unga Företagare i Sverige 2021. Med stigande puls vadade han chockat fram genom konfettiregnet för att ta sig upp med svävande steg för stadshusets magiska trappa. Väl på scen togs han emot av Företagarnas vd Günther Mårder och Almis vd Britta Burreau

- Det är inte varje dag man gör den entrén och det är verkligen ett minne för livet, säger Philip Olsson när han tänker tillbaka på den minnesvärda kvällen. 

Foto: Karin Wesslén.

Så hur hamnade han här? Det hela började när Philip utövade hårdrockssång i sin lägenhet i Stockholm och han snabbt blev varse om att det inte var någonting som grannarna uppskattade - då föddes idén Isovox. 

- Det är världens första portabla sångstudio, berättar han i Företagarna-live. 

Isovoxresan har varit lång. Inte minst processen att ta fram den perfekta prototypen som sedan skulle komma att bli en kommersialiserbar produkt. Men Philips expertis inom ljud och musik gjorde att han till slut lyckades ta fram den perfekta versionen.

- Jag är musiker i grunden och pluggade till ingenjör så jag kunde kombinera de två bitarna. Men jag tog också mycket hjälp av folk i min omgivning som var duktiga på produktutveckling. 

Störde grannen med hårdrockssång

Att lyckas med sin vision kräver hårt arbete menar Philip som berättar om de många bakläxor han fått samt att det även kostat honom en del. Men entreprenören trodde starkt på sin idé och finansierade därför ur sin egen ficka de första tre åren men sökte sedan ett stipendium för sin företagsidé. 

- Jag fick stöd av Halmstads Högskola och även Almi företagspartner som hjälpte till med fördelaktiga lån i startskedet av företaget. 

I dag finns Isovoxen i över 50 länder runtom i världen och används av flera världsartister. Philip berättar att han fått en hel del oombedda råd och varningar, av all välvilja, längs med vägen. Men entreprenören som gärna sjöng i boxen var däremot inte rädd för att tänka utanför boxen.

- Många ville mig väl men jag valde att köra stenhårt på min magkänsla och satsade på onlinehandel, webbshop och marknadsföring. Jag hoppade över distributörer och gick direkt till slutkund vilket resulterade i att jag snabbt fick ut budskapet och min produkt.

Används av världsartister och inom svensk läkarvård

På finaldagen visade det sig att supergruppen Westlife släppt en ny singel, och till 27-åringens lycka stod Isovoxen i centrum genom hela deras promotionfilm.

- De spelade in låten med Isovoxen och hyllade den även i sin egen Youtube-kanal samt i flera andra sociala medier, säger Olsson och fortsätter:

Det var inget samarbete så jag tappade helt hakan när jag såg detta. Det är ju bättre än köpt reklam.

Westlife spelar in hitlåten Starlight med Isovox. Foto: Faksimil Instagram. 

Isovoxen har även nu börjat nyttjas inom den svenska läkarvården:

- Vi blev kontaktade av logopeder och har sedan dess gjort en Isovox anpassad efter röstanalys. Den ger ett kristallklart rent ljud och ger direktljudet från rösten som är ofärgat av omgivningen. Det förenklar analysarbetet och skapar en jämlik vård över hela landet, säger en stolt Philip Olsson.

Avslutningsvis lämnar Philip Olsson några goda råd till unga framtidsvisionärer som har en företagsdröm de vill förverkliga:

- Spara in på resurser genom att göra så mycket du bara kan själv, i början är det tufft men hårt arbete lönar sig. Våga ta hjälp av kunniga människor runt dig och ta hand om dig själv.

Fler nyheter från Företagarna