För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så förbereder du dig för ett framtida ägarskifte - Madeleines råd till företagare

Publicerad 27 sep 2023
Madeleine Böhnke sålde i augusti sitt företag Skoglund reklam och är nu redo för nya äventyr. Vi satte oss ner med henne för att höra hennes unika historia och insikter om ägarskiften och företagande.
Madeleine Böhnke sålde i augusti sin verksamhet Skoglund Reklam i Bollnäs. Foto: Maria G Nilsson, mariaofsweden.se

Madeleine Böhnke har en lång och framgångsrik karriär inom företagsvärlden, och hennes senaste kapitel som entreprenör inkluderade att förvärva och sälja Skoglund reklam. Nu delar hon med sig av sina tankar om företagande, ägarskiften, och de utmaningar och möjligheter som följer med.

Madeleine inledde sin entreprenörsresa med att köpa ett glasmästeri 2007 även om hon inte hade någon tidigare erfarenhet som glasmästare. Det var på ett Rotarymöte som hon först hörde talas om möjligheten att köpa Skoglund reklam, vars verksamhet bygger på försäljning av arbetskläder, presentreklam och bildekorer med  logotyper, men hon tackade först nej två gånger innan hon till slut tog steget att köpa företaget 2010.

- Jag hade alltid haft en passion för just den här branschen och det var det som fick mig att säga ja, berättar hon. 

"Sälja företag kan vara en komplex process"

Entreprenören berättar att genomgå ett ägarskifte kan vara en komplex process, och hon har varit på båda sidorna av den. När hon köpte företag var det relativt enkelt eftersom hon blev tillfrågad att köpa men när det kom till att sälja så mötte hon utmaningar hon inte hade förväntat sig: 

- Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag tidigare blivit så dåligt behandlad, säger Madeleine och fortsätter:

- Potentiella köpare som har använt sig av härskartekniker och fått mig att känna mig som den som bara ska vara tacksam och nöjd för att någon vill köpa verksamheten. 

Madeleine tipsar om att använd sig av en erfaren mäklare vid försäljning av sitt företag.  Foto: Maria G Nilsson, mariaofsweden.se

Bra att ta in extern hjälp

Vidare berättar Böhnke om svårigheterna med förhandlingar och att försöka hitta rätt köpare att fortsätta driva företaget på ett sätt som hon själv var nöjd och tillfreds med. Hon betonar vikten av att förbereda sig i god tid för en framtida försäljning och att arbeta bort sig själv som nyckelperson i verksamheten.

Att göra ett ägarskifte tar tid. För mindre bolag skulle jag säga att man behöver förbereda sig minst 3 till 5 år innan och poängterar även vikten av att ta in en erfaren mäklare som förstår skattereglerna och hjälper till med det praktiska för att undvika oväntade överraskningar.

Ny rapport på Företagarna om ägar- och generationsskifte

Med sitt företagsskifte avklarat berättar Madeleine Böhnke att hon nu har tid och möjlighet att utforska nya möjligheter. Hon kommer bland annat erbjuda säljkurser genom Affärskompetens och samt engagera sig i försäljning av solceller. Hon ser också fram emot att arbeta som konsult och hjälpa andra småföretagare med sina affärsutmaningar.

- Det är en spännande tid i livet just nu. Man kan säga att jag just nu tagit ut komp efter en väldigt lång uppsägningstid, säger hon med ett leende och syftar till att det tog närmare två år för Madeleine att sälja sin verksamhet. 

Enligt Företagarnas nya rapport ägar- och generationsskiften granskas företagares problem som finns med ägarskifte i dagsläget och man tittar på hur politiken kan påverka.

Intervjun med Madeleine visar tydligt att ett ägarskifte är en komplex process som kräver noggrann förberedelse och att man är beredd på att hantera utmaningar under resans gång. Med rätt planering och rådgivning kan man dock skapa en framgångsrik övergång och öppna dörren för nya möjligheter.

Sammanfattning rapport ägar- och generationsskifte

Företagarna har återkommande de senaste 15 åren undersökt förutsättningarna för ägar- och generationsskifte i svenska företag, i synnerhet små och ägarledda företag. 

I denna rapport presenteras vår senaste undersökning, som bygger på offentliga data om företagsledares ålder och en enkätundersökning bland svenska småföretagare.

Resultaten visar följande:

  • Medelåldern på svenska företagsledare är enligt undersökningen 51,3 år. Medianåldern är snarlik, 51 år. Det är nästan tio år äldre än snittåldern för hela befolkningen. Andelen företagsledare som är 55 år eller äldre ligger på 40 procent. 
  • Jämfört med 2017 har både medelåldern och andelen över 55 år minskat något, från 52,5 år respektive 43 procent.
  • Högst medelålder har företagsledarna på Gotland och i Värmland, medan medelåldern är lägst i Stockholm.
  • 14 procent av företagsledarna är över 65 år. De leder 53 500 företag tillsammans, med drygt 186 000 anställda. Räknar man med företagsledare utan andra anställda handlar det om ca 200 000 personer totalt.

Läs hela rapporten här! 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna