Debatt: "Glastak till salu!"
Idag drivs knappt tre av tio företag i Sverige av kvinnor och under 2019 startades endast 33 procent av alla nya företag av kvinnor. Ge det tid, vi går åt rätt håll, är den vanligaste reaktionen. Nej, det blir inte bättre. Rapporten Entreprenörskap i Sverige från 2020 visar att kvinnors och företagande har fallit jämfört med mäns under det senaste decenniet, skriver Företagarnas regionchef Eva Cooper och Lina Skandevall, Företagarnas expert på kvinnors företagande i en debattartikel på SiljanNews.
Varför finns då det här glastaket i ett av världen till synes mest jämställda länder? En färsk rapport om kvinnors företagande som tagits fram av Företagarna med flera, påvisar att ett stort hinder är den stereotypa bild av företagaren och företagande som dominerar samhällsdebatten – från dagstidningarnas förstasidor till fikabordsdiskussioner landet runt.
- Som företagare ska du enligt den här fiktiva bilden drömma om att bli störst, ha många anställda och åstadkomma stordåd. Rapporten visar dock att många kvinnor som driver företag inte följer den här mallen. Ambitionen är oftast inte att växa snabbt och stort. I stället är företagandet något lustfyllt och utvecklande. Man vill hellre växa i lagom takt för att varken äventyra sin verksamhet eller självständighet, säger Cooper.