För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

En dag fylld med nya kunskaper – och obegripligheter

Publicerad 29 sep 2023
Drygt 50 personer hade tagit sig till Markaryd för att ta del av sex inspirerande föreläsares klokskap – och givetvis luras av en internationellt känd trollkarl. Detta när Företagarna arrangerade en heldagsutbildning för småföretagare.
Vad är väl en bättre plats för en dag i utbildningens tecken än Vetenskapens hus?

Lars Dornerus från Ekonomkonsulter i Markaryd var en av de inbjudna talarna. Han höll en uppskattad dragning om hur man kan utveckla sitt företagande med en bra och effektiv ekonomihantering. Krig, pandemi och inflation är tre faktorer som ställer ekonomin på sin spets. Men med rätt medel kan såväl företagare som privatpersoner navigera genom den osäkra ekonomiska terrängen – trots det mycket låga värdet på den svenska kronan som vi har i dag.

– Hans sätt att angripa ämnet och återberätta det för oss gjorde det svåra enkelt, säger en deltagare.

Våga expandera

Terésa Persson, Bizzboost, delade med sig av sina insikter om förändringsledning och betonade fördelarna med att inkludera externa styrelseledamöter. Hon uppmuntrade företagare att våga använda ett agilt tankesätt och utforska nya idéer för att förbättra sina verksamheter.

– Nio av tio mindre företag har inte externa personer i sin styrelse. Plocka in en extern styrelseledamot, någon som inte är en nära vän eller familjemedlem. Om du gör det kan du nå förändringar i ditt aktiebolag snabbt. Det kan kosta lite mer i arvode men ditt bolag kommer tjäna tillbaka det fort, säger Persson.

På Bizzboost hjälper man till med att identifiera förbättringsområden och sätt att ta sig an dessa. Däremot är Persson noga med att poängtera att hon inte kan göra någon annans förändring åt denne, var och en måste aktivt våga och vilja göra det själv.

– Fortsätter vi göra som vi alltid har gjort så kommer vi aldrig nå nya resultat. Vi lever i en föränderlig värld, och det går fort, säger Persson samtidigt som det står: ”att utveckla kan många gånger vara så enkelt som att förenkla” på skärmen bakom henne.

Kommunicera rätt

Ett hett ämne under dagen var kommunikation. Det avhandlades i hela tre timmar av bland annat Tilde Fryklund som driver Scarp Media tillsammans med Nadja Olsson. I Markaryd delade hon med sig av verktyg och strategier för att förbättra sin kommunikation och anpassa den efter målgruppen.

– Jag tänker alltid på vem det är jag skriver till. Beroende på personen är över eller under 30 år är jag noga med att använda punkt och utropstecken rätt för att mottagaren inte ska tolka mitt meddelande fel, säger Fryklund.

Jonas Jarl från Spoeke jobbar med säljande kommunikation, marknadsföring och försäljning. Medan Fryklund fokuserade på den digitala kommunikationen uppmanade Jarl deltagarna att tänka på hur man för sig i ett samtal med någon.

– Syns det på dig när du pratar om något du är stolt över och tycker om? Frågar han publiken som svarar ja. Du måste fokusera på signalerna du sänder ut, de är genuina och visar på din attityd. Man kan inte utbilda någon i attityd, men man kan påpeka för varandra om någon har en negativ attityd.

Framtiden är digital

Drazen Crnoja från Omnes media presenterade värdefulla insikter om hur man optimerar sina webbsidor för att klättra på Google.

– Förr hade Google en enkel handbok om hur man sökoptimerar sin websida. Men om det är något ni ska ta med er hem i dag så är det att skaffa Google analytics, Search console och My business, säger Crnoja samtidigt som deltagarna var snabba med att skriva ned namnen på de tre verktygen.

Simon Wijk från Stranius är föreläsaren med koll på framtiden. Artificiell intelligens (AI) och maskininlärning är två av hans expertområden. Simons föredrag om den värld vi går mot där AI blir allt mer närvarande väckte såväl nyfikenhet som engagemang. När han visade en bild på ett tiotal olika plattformar med AI tjänster åkte samtliga telefoner upp för att hinna fotografera. Och när han ställde frågan ”hur många är rädda för AI” räckte omkring två tredjedelar upp händerna.

– Man ska vara väldigt kritisk i dag, man vet aldrig om personen man ser i en video är en riktig människa eller en AI, säger Wijk.

Allt gick inte att förstå

Förutom nya och fördjupade kunskaper inom flertalet områden fick deltagarna möjlighet att nätverka och knyta nya kontakter både under dagen och vid den efterföljande aw:n på kvällen. Men något de inte fick göra var att inta någon typ av förtäring utan att häpnas. Under såväl fika som lunch och mer därtill stod trollkarlen Douglas Nordenbelt redo att bjuda på en show. Med kortlekar, gummisnoddar, ballonger, sedlar och rep lurade han alla i salen.

– Mitt tips är att inte lära sig tusentals trick, många tycker att det är häftigt att kunna många. Du kanske bara behöver tio. En del av motivationen kan vara att lära sig nya trick och utveckla befintliga, säger Nordenbelt.

Ikea och Göinge bil var samarbetspartners på plats och bidrog till att såväl deltagare som arrangörer och föreläsare gick därifrån nöjda. Det var en dag som inte bara berikade kunskapen hos småföretagare utan även skapade minnen och inspiration för framtiden.

Fler nyheter från Företagarna