För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Petter & Anna-Karin Burge, WT-Metall Norden AB – Årets Företagare i Skara

Publicerad 24 jan 2024
Vi bad Årets Företagare i Skara, Petter och Anna-Karin Burge, att berätta lite om sitt företag, sina framgångsfaktorer och framtidsvisioner.                                     – När vi startade upp WT-Metall så var det många som både höjde på ögonbrynen och kommenterade ” det kan man aldrig tjäna några pengar på”. Vi har alltid haft en tro på produkten och att vi hela tiden kan ta det ett steg till för att fortsätta utveckla den, säger vinnarna av den prestigefyllda utmärkelsen.

Vad var det som fick er att bli företagare?

– Vi började båda jobba i tidig ålder och drömmen att i framtiden starta eget kom tidigt för oss båda. Vi har båda ett driv att hela tiden vilja utveckla och ta saker till nästa nivå och det är en stor anledning till att vi idag är egna och inte anställda. Friheten att kunna lägga sin energi, tid och krav på något som generar till sig själv är en oerhörd befrielse! Innan vi träffades så började Petter jobba på ett mindre företag där hans dröm om att en dag kunna bli delägare startades. Där jobbade han vid sidan av skolan på varje lov och helg under högsäsongerna i hopp om att drömmen skulle bli sann. Några år senare blev det verklighet och han fick möjlighet att gå in som delägare och det var under denna period som vi träffades. Jag (Anna-Karin) kom från en familj där farfar under många år drivit olika livsmedelsbutiker och där man vid tidig ålder fick lära sig ”man tackar aldrig nej till jobb och kunden har alltid rätt”, detta är en grundsten som fortfarande sitter kvar. Vårt första företag som var ett stabilt och tryggt med flera anställda, la sedan grunden till att vi vågade satsa vidare på WT-Metall och utvecklade oss själva till de företagare vi är idag!


Vad gör ni på ert företag?

– Vår verksamhet idag är unik inom sin genre och avser i grunden transport av hund. Det hela började med släpkärror för transport av hundar. Så lite likt en hästtransport men för hundar. Det har sedan utvidgats till transport av hund i påbyggnader för pickuper och idag är en stor del en transport av hund i personbil genom hundburar. Vi har även materiell inom hundsport som agility och skyddshund och vi har även på senare år utökat sortimentet med tillbehör som komplement till våra egna produkter. Med ungefär 800 000 hundägare i Sverige så är vår målsättning att vi ska kunna erbjuda något till dem alla. Grunden är dock densamma, att kunna erbjuda säker och trygg transport för din hund!


Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?

– Vår egen slogan lyder "MED K(H)UNDEN I FOKUS" , och det är nog just det som får oss att sticka ut. Det vi oftast får höra är att våra kunder är extremt nöjda med vår höga servicenivå. Vår målsättning är 100 % nöjda kunder, sen vet vi att det inte alltid är möjligt men det är alltid vår strävan. Exempelvis försöker vi alltid ge våra kunder svar samma dag eller nästföljande morgon på en förfrågan. Vi försöker även vara lyhörda och alltid vägleda dem i att de ska få bästa slutprodukten! Vi jobbar inte med att sälja på saker utan snarare hjälpa kunden att se vad som kan ge dem ett mervärde när de brukar produkten för såväl sig själva som sina hundar. Detta skapar ett förtroende mellan oss och våra kunder och resultatet blir oftast att de kommer tillbaka då de bytt bil. En annan faktor är att vi inte bygger produkterna själva utan tar fram och utformar, därmed har vi inga problem att se till så att eventuella saker åtgärdas. Detta gör att vi har en väldigt hög kravnivå på att leverera förstklassiga produkter tillsammans med en väldigt hög servicenivå. När vi började med företaget var det en verksamhet som inte fanns i Sverige i den utsträckningen. Där anser vi att vi har skapat ett behov för marknaden. Transporter inne i en personbil har ju naturligtvis funnits länge medan transport i släpkärra och påbyggnad på pickup var väldigt ovanligt för 20 år sedan. Idag har en väldigt stor del av jägare med hund och större kennlar en väldigt god kännedom om vår produkt. En produkt som knappt inte ens fanns i Sverige för 20 år sedan.


Vad i ert företagande gör er mest stolta?

– När vi startade upp WT-Metall så var det många som både höjde på ögonbrynen och kommenterade ” det kan man aldrig tjäna några pengar på”. Vi har alltid haft en tro på produkten och att vi hela tiden kan ta det ett steg till för att fortsätta utveckla den. Men ens eget företag blir lite som ett extra barn. Man genomgår under åren alla möjliga känslor kring det, glädje, frustration, framgångar, motgångar osv. Men när man tittar i backspegeln så är nog det vi är mest stolta över att vi har trott på vår produkt och på oss själva samt motbevisat det som många ansåg omöjligt! Likt vi skrev om innan så är vi oerhört stolta över vår fina relation som vi idag har till våra kunder och även stoltheten i det vi levererar. När vi är ute på mässor och pratar med kunder och de berättar hur nöjda de är med vad de köpt av oss och servicen vi ger, då blir vi stolta! Likadant med kunder som kommer till vårt lager för att titta eller hämta samt kunder man möter via telefon och mejl som hänvisar till deras bekanta som har våra produkter och hur nöjda de är. Vi har sedan lång tid tillbaka sagt att våra kunder är våra bästa säljare, det är en sak som än idag stämmer. Sen med framgång så föder det möjlighet att kunna hjälpa andra både med tid och kapital. Vi är stolta sponsorer till ett flertal lokala mindre klubbar och Anna-Karin är även ordförande för vår lokala fotbollsförening. Att kunna hjälpa föreningslivet att fortsätta blomstra är vår tro nyckeln till ett stabilt och levande samhälle. Anna-Karin brinner för barn och ungdomsfrågorna och har under flera år varit med och tagit fram projekt för att ge alla barn lika förutsättningar och möjligheter. Så detta är vi också otroligt stolta över att kunna göra och vara del av!


Berätta om företagets framtidsvisioner

– Vi har växt oerhört mycket de sista åren och inte riktigt hängt med i alla delar. Vi har under starten av 2024 anställt ny personal och kommer även lägga ut viss verksamhet. Detta för att kunna koncentrera oss på vår kärnverksamhet och utveckla den och även steppa upp ytterligare en nivå service mässigt. Vi ser även stor potential för vår webbshop och vill utöka den samt som vi vill nå ut till nya kundkategorier. Det är ett jobb som tar många år men något vi tror är avgörande för att vi på sikt skall kunna växa ännu mer.


Vilka är era bästa företagartips?

– Som nystartad företagare brukar ens egna tid vara det man har mest av. Inse från start att man kommer behöva lägga mer timmar. Ett företag byggs inte på en dag utan man måste vara envis, hålla ut och framför allt tro på det man gör. Vi har arbetat oerhört många timmar med att ge den bästa produkten och bästa servicenivån. Vi hade fördelen att starta upp vår verksamhet vid sidan av annat lönsamt företagande. Därmed hade vi ingen stress att leverera vinster för leverne utan kunde återinvestera vårt kapital. Det bästa är om man i början kan driva det vid sidan av en annan anställning eller verksamhet! Vi har även alltid strävat efter att ha så låga fasta kostnader som möjligt och sen haft som policy att enbart göra investeringar av vinstmedel. När vi hade fått vinster så kunde vi investera detta i att åka på mässor, sätta in annonser och likande. Men att man investerar vinstpengar och inga lånade pengar.  Att vi klarat resan utan lån eller krediter har sparat oss mycket kostnader samtidigt som man får ett lugn. Resan går lite långsamma men betydligt behagligare. Så som summering skulle vi nog rekommendera att inte ha för höga förväntningar. Många man pratar med tror att det bara är att starta ett företag och så får man frihet och tjänar massa pengar. Så är ju inte verkligheten utan det är en lång resa som tar lång tid, så uthållighet och försiktighet skulle vi rekommendera!


På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?

– En av våra grundpelare är att ha hög kvalitetsnivå för ett långsiktigt användande. Vi har fortfarande kunder som har kärror som nu är 30 år och rullar fortfarande lika fint på vägarna. Att kolla på kvalité i stället för kvantitet. Därför har vi ett uppbyggt reservdelslager där kunder med kärror som är 20-30 år fortfarande kan köpa reservdelar till sina kärror och på sätt kunna fortsätta använda dem. Vi hade nyss en kund som sålde sin kärra för samma pris som hon gav för sex år sen, hon var överrumplad över hur högt andrahandsvärdet låg. Men detta är ett resultat av kvalitet för en långsiktig och hållbar produkt!

Juryns motivering

Årets Företagare i Skara har med grunden i sitt intresse tillsammans utvecklat en hobbyverksamhet, till att nu täcka in Norden som sitt försäljningsområde. De har inte bara framgångsrikt drivit företaget, utan är även en förebild genom engagemang för samhället och barns utveckling i lokala idrottsföreningen.

 

Fler nyheter från Företagarna