För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så överraskades vinnarna av Årets Företagare & Årets Unga Företagare på Tjörn 2022

Publicerad 9 jun 2022
Helt plötsligt stod de där med diplom och blommor i famnen. Stolta och överraskade vinnare av Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Tjörn 2022. En delegation bestående av representanter från Företagarna Stenungsund och Tjörn, Stenungsunds kommun respektive Tjörns kommun lyckades med konststycket att fånga vinnarna i steget, i bilen, i båten och i butiken! Grattis alla duktiga företagare som skapar arbetstillfällen och bidrar till vår välfärd.
Årets Företagare & Årets Unga Företagare i Tjörn 2022

Anders Gustafsson, Fredrik Gustafsson, Martin Ivarsson och Erik Gustafsson Båt GG 330 Carmona Aktiebolag har utsetts till vinnare av priset Årets Företagare på Tjörn 2022.

Foto: Maria Rutgersson

Fr vänster: David Ahlborg, VD restaurang Södra Hamnen 12, Jennie Larsson, kontorschef SEB (som håller i Eriks diplom), Lars Grenhage, ordförande Företagarna Stenungsund & Tjörn, Fredrik Gustafsson, Carmona, Martin Ivarsson, Carmona, Anders Gustafsson, Carmona, Martin Johansen, kommunstyrelsens ordförande Tjörns kommun samt Anna Aldegren, näringslivsstrateg Tjörns kommun. (Saknas på bilden gör den fjärde pristagaren Erik Gustafsson)

Vinnarmotivering:

"Med tydlig respekt för varandra, leder årets företagare en verksamhet som inte bara är en förebild för andra företagare utan även en del av kulturarv och en viktig kugge i Sveriges livsmedelsförsörjning. Genom uthållighet, modiga beslut och en drivkraft att hitta det bästa lösningarna, har de skapat förutsättningar för att nu vara ledande inom sin bransch. De senaste årens utveckling har nu skapat möjlighet för satsningar på företagets framtid men även på vår omvärld genom utvecklandet och byggande av Sveriges mest hållbara fiskefartyg. Som företagare är man en viktig del av könsidentitet, både som arbetsgivare och varumärke- för vem kunde tro att tjörnborna skulle tala om en spansk stad med stolthet i rösten!"

Jennifer Charlesson, Maulau är vinnare av Årets Unga Företagare på Tjörn 2022.

Berätta lite kort om ditt företag? -Maulau är företaget som arbetar med underkläder för kvinnor, och som strävar mot att ha något för alla kvinnor i alla åldrar och i alla storlekar. Underkläder är det plagg vi bär närmast kroppen, och för många kan underkläder, bh och byst, vara något jobbigt och ångestladdat. Vi försöker göra det obekväma så bekvämt som möjligt.  

Efter dryga 10 år i branschen valde jag, Jennifer, att starta eget och började då enbart med hemförsäljning. Jag valde att vända på konceptet, att istället för att kunden skulle ta sig till butiken kunde butiken ta sig till kunden. Enskilda besök som gruppträffar. Sedan utvecklades företaget till att även vara med på olika events och evenemang, som ladies nights och modevisningar. Där föreläser jag om underkläder, har bh-skola, pratar om olika modeller för olika kroppar, hur en bh ska sitta m.m.

I December 2020 öppnade Maulau även butik i Bleket på Tjörn, och under pandemin har vi enbart kört butiken med restriktioner och förhållningsregler då både hembesök, gruppträffar och events var obefintligt. Vid årsskiftet 2021/2022 blev Maulau ett aktiebolag istället för en enskild firma, och i lagom till 3 årsfirandet av Maulau i maj 2022 blev jag med min första anställda.   

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  -Jag tror att många kvinnor upplever den där känslan som jag försökt bygga, att oavsett hur man ser ut, hur kroppen kanske förändrats och hur man känner inför den finns något här för just dig. Och har jag inte det hemma försöker jag alltid lösa det. Min expertis och min kunskap gör att jag snart ser vilken modell och storlek som skulle passa, när det kommer till såväl underkläder som badkläder, och med det tas känslan bort av att det är fel på kroppen när inget passar, när det snarare handlar om att man provat fel modeller och storlekar.
Jag har inget närliggande som konkurrerar, närmaste etablerande underklädersbutik är i Kungälv eller Uddevalla vilket gör att framförallt Tjörnbor, Stenungsundsbor och Orustbor väljer just Maulau. Även många utanför STO-området väljer att anlita Maulau då vi erbjuder hembesök från Uddevalla i norr till Kungsbacka i söder. Detta känner jag inte till något annat företag eller butik som gör.  

På vilka sätt jobbar du med hållbarhet i er verksamhet?  -Jag väljer gärna märken som är snälla mot vår planet. Ett stort märke hos oss är spanska Avet, som kör allt inom samma region. De har sina kontor, bomullsplantor, fabriker - allt i Spanien, vilket jag tycker är superbra. Designed in Spain, maid in Spain.
Jag brukar också skicka med skötselråd för längre överlevad av underkläder, och också i samband med event prata om hur man ska ta hand om sina underkläder, i synnerhet bh, för längre hållbarhet. De kostar ofta mer, är handsydda och sydda i dyra tyger, och med rätt skötsel kan de hålla i många, många år. En bh är ingen slit och släng vara.   

Vilken är din största styrka som företagare? -Min personlighet. Jag älskar människor och jag älskar mitt jobb, och det tror jag märks, syns och känns. Att jag som företagare är en visionär, en drömmare, är nyfiken och vetgirig. Vill ständigt framåt. Som ledare skulle jag säga att en stor styrka är att jag sätter kommunikationen högt. Vill ha en arbetsplats där alla känslor är okej, där man har en god relation till varandra och kan prata om det som känns bra och mindre bra, där man kan ta och ge kritik och feedback. Där man vill lära och utvecklas, både som arbetsgivare och anställd.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?   -Varm. Harmonisk. Intresserad. Empatisk. Uppmuntrande. Rak. Envis. Bestämd. Högljudd. Blodsockernivåkänslig.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget? Finns det planer/tankar på att växa? -Just nu arbetar vi med lagerhanteringen för att komma igång med en viss typ av e-handel. Maulau bygger på att just du ska får vad du behöver för din kropp, vilket gör webshop svår när det kommer till just bh, men andra varor som vi också säljer tänker vi är möjliga att sälja över webshop så som trosor, strumpor, nattplagg, mysplagg m.m.
Drömmen är att i framtiden ha ett större ställe där Maulau ytterligare kan bredda sitt sortiment, men där vi fortfarande håller oss till tema kvinna. Och jag tänker att det är en stor och viktig del av att vara företagare, att drömma, ha mål, vilja framåt, att vilja mer och att ständigt utvecklas. Resan med Maulau känns otroligt spännande, och jag tror att jag bara är i början av den resan.

 

Foto: Maria Rutgersson

Fr vänster: Martin Johansen, kommunstyrelsens ordförande Tjörns kommun, Jennifer Charlesson, Maulau samt Lars Grenhage, ordförande Företagarna Stenungsund & Tjörn.

Vinnarmotivering:

Årets Unga Företagare på Tjörn har skapat ett unikt och nischat koncept mitt under brinnande pandemi. När andra skalat ner har hon satsat och utvecklats som företagare genom att se till att Tjörns kvinnliga befolkning får stöd på fler än ett sätt. Med kunden i fokus utvecklas affären oavsett arena. Hon har även visat att sociala media kan skapa en kundkrets som vida överstiger kommunens gränser och får med sin kunskap, bemötande och unika produkter folk att åka både långväga och stanna hemma i vardagsrummet, alla dock med en bh, bikini eller underkläder köpt av Årets Unga Företagare.

Årets företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare. Alla branscher kan premieras samt företagande inom olika tjänstesektorer.

Stort grattis alla pristagare! Nu hejar vi på er vid regionfinalens festliga galakväll den 1 september på Hotel the Weaver i Mölndal. Regionvinnarna går sedan vidare och tävlar om titeln Årets Företagare respektive Årets Unga Företagare i Sverige i den nationella finalen i Stockholms stadshus den 14 oktober.

Fler nyheter från Företagarna