För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Uddevalla drivs av ”passion for fashion”

Publicerad 2 jun 2022
Årets Företagare i Uddevalla 2021 har utsetts, Peter Andersson VD och Alexander Lecander vVD båda ägare av företaget Session MAP, fick ta emot den prestigefyllda utmärkelsen.                                                                                       - Det är en ära att få ta emot denna utmärkelsen säger Peter, men det hade inte varit möjligt utan vårt fantastiska team av medarbetare på Session Map AB som gjort detta möjligt att vi utvecklats till en etablerad distributör till svenska frisörsalonger.

Peter kan du berätta lite kort om ert företag? 


-Min resa med frisörprodukter började redan 1998 när jag jobbade för L'Oréal där jag stannade flera år och hade en bra karriär. Det fanns redan då en tanke i mig och längtan av att få starta eget samt utveckla en egen bättre modell som inte enbart bygger på att sälja. Det är en tuff bransch att slå sig in på och inget man går in i om man inte har något speciellt att erbjuda.
Själva företagsnamnet Session MAP kommer sig ur sammankomsten av oss tre som startade detta företag 2009 och MAP är våra initialer ifrån våra förnamn Marcus, Alexander & Peter. Vi har alla gedigen erfarenhet av branschen och Kevin Murphy var det första varumärket vi tog in i Sverige och som var helt okänt på marknaden. När vi startade fyllde vi våra bilar med varor och började åka ut och prata om våra produkter och erbjuda dem. Med vår tidigare bakgrund och kontakter hade vi inte svårt att boka besök och vi arbetade snabbt upp lönsamma distrikt där vi sen avvecklade oss själva och tog in säljare. Idag omsätter vi 155 miljoner och detta med hjälp av våra 37+ skickliga och motiverade medarbetare på företaget som är den största och viktigaste resursen.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?

- Kommunikation är alltid A och O hos oss men också att vi investerar väldigt mycket i vår personal där vi stärker och stöttar dem för att uppnå sina egna bestämda mål. Personalen är den främsta resursen till vår framgång och vi är glada och stolta över allas delaktighet och driv.
Att vi har väldigt få som slutar är ett gott tecken och kvitto på oss som företag och arbetsplats.
En annan nyckel är såklart våra kunder där vi också satsar mycket på att lyfta individerna i branschen och få dem att bli både lönsamma och företagsamma.

Vi har kundevent tre gånger per år och likt rockkonserter går biljetterna åt direkt och många följer vår nedräkning för biljettsläpp. I snitt är vi 250 personer varje gång och träffarna är till för våra kunder där vi hyllar branschen och individerna samt bjuder dem på underhållning och ett gott nätverk.

Här nedan kan ni se tidigare genomförda event av Session MAP.

 

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet?

- Flera av våra leverantörer har ett hållbart tänk vilket är en viktig profilfråga att ha nu och framåt. Det är inte vår förtjänst men vi lyfter gärna fram det som görs från leverantörernas håll med allt ifrån rensning av plast från haven till att plantera regnskog och jobba för bättre ozonskikt. En av våra topp leverantörer Kevin Murphy har återvunnen plast i sina produkter och flaskorna är fyrkantiga vilket är en vinst i logistik men också miljön då mindre luft fraktas.
I vår egen verksamhet är vi såklart med och stötar olika projekt men de har mer lokalanknytning där vi stötar bland annat Rosa bandet-kampanjer, stöd till musikhjälpen och även en del av våra lokala idrottsföreningar.

Vilken är din största styrka som företagare (och ledare)? 

-Det är nog min passion för kommunikation och kunna motivera och få med alla engagerade i samma riktning utifrån deras förutsättningar. Det är också viktigt för alla inom företaget att förstå allas värde samt ge dem stöd, feedback och uppskatta goda insatser. Vi har ingen stark hierarki utan hjälper alla där det behövs.  

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?   

-Det jag brukar få till mig är min förmåga till bra feedback och inblick i kollegans område. De tar gärna kontakt med mig och bollar frågor då de vet att jag går mycket på magkänsla och kan ge dem snabba beslut. Tror också att de gillar att de får ta eget ansvar och kan lära sig av varandra då vi är väldigt transparenta internt.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget? Finns det planer/tankar på att växa?

- Vi är just nu en grym organisation som jag ser har goda framtidsutsikter att nå 200 MSEK i omsättning och även såklart fler kunder än idag. Vi ser också utvecklingsmöjligheter där vi på sikt kommer lansera fler varumärken och även en B2B plattform där kunderna enklare kommer kunna lägga orders och få bästa feedback. Vi besitter också mycket kunskap som vi idag kanske inte nyttjar mot våra kunder och på sikt kanske vi kommer kunna erbjuda dessa tjänster och hjälpa branschen bli ännu bättre.  

 

Vinnarmotivering:

Utmärkelsen Årets företagare i Uddevalla.

Peter Andersson VD och Alexander Lecander vVD båda ägare har tillsammans med sitt team av anställda utvecklat Session Map AB till en etablerad distributör till svenska frisörsalonger.

Peter och Alexander var med och startade Session Map AB, 2009. Tillsammans har de en gedigen erfarenhet inom frisörbranschen. Deras gemensamma nämnare är att kunderna alltid är i fokus. Produkterna används på fler än 1500 salonger.

På hemsidan kan vi läsa.

Resan startade med varumärket KEVIN.MURPHY men idag är vår portfölj betydligt bredare än så. På Session jobbar vi med salonger som har framtidstro, som är stolta över sitt yrke och som är kreativa med humor och passion. Session bygger på glädje & passion, det skall vara roligt att jobba för och med Session. Vår affärsidé utgår från mottot ”passion for fashion” och bygger på en stor respekt för varje individ och att varje individ har en stor del av Sessions framgång. Förståelse för dig som kund och dina behov är grunden i allt vi gör. Vi erbjuder branschens bästa produkter på ett enkelt sätt och inser att produkterna själva inte ger våra kunder lönsamhet utan att det är samarbetet mellan kund, Session och våra produkter som ger lönsamhet. Session vill erbjuda kvalitet för alla och på alla områden, från order, leverans, faktura, försäljning, utbildning, uppföljning. Våra kunder ska känna sig säkra på att de får den bästa möjliga affären när de handlar av Session.

Man ser en stark efterfrågan i nuläget inom den befintliga kundkretsen i Sverige.

Vid senaste bokslutet omsätter man nästan128 miljoner och idag har man 37+ skickliga medarbetare på företaget, de är företagets största och viktigaste resurs.

Några röster om Peter, Alexander och företaget:

  • Företagare som är superpositiva att samarbeta med!
  • Företagare som vill hitta nya metoder att utbilda och har spännande event
  • Deras produkter är våra storsäljare
  • Personalen känns alltid motiverade och är trevliga när man mejlar eller ringer.

Företaget hittar du uppe på Nya Kuröd.

Peter och Alexander, vi är stolta över att ha Er och företaget Session Map AB i Uddevalla! Och det är med glädje Ni i år tilldelas priset Årets Företagare.

Fler nyheter från Företagarna