För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Färgelanda är Niklas Jansson och Dagsholm Golf AB en golfpärla i Dalsland

Publicerad 28 jan 2022
Niklas Jansson driver Dagsholm Golf AB som är en fullfjädrad anläggning med fina banor, restaurang och ett välrenommerat värdskap. Under året har anläggningen utnämnts till Europas Gästvänligaste Golfbana, av organisationen Golfhäftet. Niklas är en ambassadör och en förebild för företagare och invånare i Färgelanda kommun.                                                                                               - Det här var överraskande, men jag är superstolt, sa Niklas Jansson själv med diplom, blombukett och statyett i handen.

Niklas hur startade din företagarresa?
-Dagsholm Golf AB bildades hösten 2013 då föregående driftbolag slutade. Golfanläggningen var då i stort behov av renovering. Jag är uppvuxen i området och värnar om verksamheterna som finns här och jag var även med vid byggnationen av golfbanan i Ellenö i Färgelanda kommun. Det kändes naturligt för mig att ta över och även om tidigare ansvariga kämpat med både ekonomin och kvalitén. Golfbanan ligger i en underbar naturlig miljö och banarkitekten har skapat en välplanerad design som bjuder på en spännande spelupplevelse. Den tilltalande layouten som många aktiva spelare uppskattar blev mitt fokus redan från början. Nu efter 8 år verkar det som det var nyckeln till framgången. Medlemsantalet har ökat med 250% och omsättningen med 300% och trenden är fortsatt positiv.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  
-Att vi lyft kvaliteten på spelytorna från en bottennivå till en stabil ”överraskande bra nivå”. Vi har ett positivt rykte där glada besökare känner att de får valuta för pengarna. Återbesöken är fler och även en besviken tar sig tid för återbesök och här har såklart sociala medier en stor påverkan där goda vitsord helt klart påverkar återbesöken och lockar fler. Restaurangen på anläggningen är också en viktig pusselbit som lockar spelare och vänner att njuta av klassiska rätter men också lite lantlig touch med vildsvins- och älgburgare.

I botten har jag en vilja att besökarna åker hem med ett leende efter ett positivt besök på en förvånansvärt fin anläggning. Jag driver firman med ”Minimalism” som drivkraft vilket gör man försöker få ut så mycket som möjligt från varje krona och ändå kunna höja kvaliteten som gagnar både besökare och miljön. Detta ger oss en mycket lägre driftkostnad än många andra i branschen.

På vilka sätt jobbar du med hållbarhet i er verksamhet?  
-Miljön och skötsel ligger väldigt högt prioriterat och kommer till viss del automatiskt med ”minimalism” som inriktning då det resulterar i mindre resursanvändning såsom drivmedel, gödning, vatten, elkraft med mera. En golfanläggning är rätt unik för miljön då den innehåller många olika livsmiljöer för både växligheter, insekter och fåglar. Mångfalden är viktig och vi jobbar nu speciellt med att gynna de viktiga pollinatörerna som tyvärr minskat kraftigt (-40%) de senaste 25 åren. För att förebygga detta har vi främst bearbetat områden som producerar mat dvs nektar. Ruffområden som tidigare varit helt dominerade av gräsarter som inte innehåller någon större mängd nektar, består nu till större delen av flera blommande örter. Grässavannerna har omvandlats till blomsterängar och innehåller nu en myriad av insekter som vildbin, humlor, fjärilar och gräshoppor. Fler unika områden skall skötas så det gynnar ytterligare arter som trivs på sandig mark, jordhögar och skogsbryn.
Vårt ändrade arbetssätt för bättre biologisk mångfald kan vi redan nu se skillnad på med en finare och bättre golfbana där mindre resurser krävs. Vi är lite banbrytande i detta tänk och vi håller även på att anlägga en hel insektspark med olika bomiljöer vilket skall bli spännande att följa ”inflyttningen” till.


 Vilken är din största styrka som företagare?  
-Det är en svår fråga men jag skulle nog vilja säga att jag är kvalitetsmedveten, noggrann, ekonomisk, flexibel, envis och arbetsam.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare?   
-De skulle säkert beskriva mig som hjälpsam, kunnig, stort leende och lösningsinriktad.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?
-Vi har gott om lediga speltider så det finns plats för att öka antalet medlemmar och även gästspelet. Det ligger ett hotell alldeles vid banan med 49 sängplatser så även där finns möjlighet för fler långväga gäster. Fler golfare åker runt vårt vackra land med husbil/husvagn så vi ser en högre efterfrågan på fler ställplatser. Även laddstationer till bilar blir en nödvändig utmaning att lösa.
Oftast när man pratar om att företag skall växa så handlar det till största delen om ökad omsättning i kronor. Naturligtvis behöver verksamheten gå runt och att det genereras ett överskott som ger handlingsutrymme för vidareutveckling som kanske ger mer besök på anläggningen. I mitt fall utvecklar jag miljöarbetet för att öka beläggningen av mångfald i naturen. Att vi går i frontlinjen och visar vägen i golfbranschen och att ett besök på Dagsholm inte bara är golf utan ett besök i en välfungerande natur.

Mitt i en blomsteräng skulle man kunna sitta och fika, ha ett möte, utbildning, skolklasser exempelvis. Gör man detta lite unikt så kommer även intresset att öka och fler gäster kommer söka sig hit.

Vinnarmotivering

" Hållbarhet och lokal förankring utmärker Niklas Jansson och Dagsholm Golf AB. Med ett stort engagemang för bygden, med ett miljötänk och långsiktighet är golfbanan idag ett flaggskepp som sätter Färgelanda kommun på kartan. Banan drar idag medlemmar och besökare från både när och fjärran. Sedan övertagandet i nya bolaget Dagsholm Golf AB har Niklas Jansson tillsammans med sina medarbetare byggt upp en fullfjädrad anläggning med fina banor, restaurang och ett välrenommerat värdskap. Under året har anläggningen utnämnts till Europas gästvänligaste golfbana, av organisationen Golfhäftet. En ambassadör och en förebild för företagare och invånare i Färgelanda. "

Fler nyheter från Företagarna