För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Göteborg - en stad i förändring

Publicerad 6 maj 2021
Framtidens Göteborg kommer inte att förknippas med en spektakulär märkesbyggnad eller stora evenemangsstråk. De urbana trenderna som nu är i rörelse förändrar det som sker i själva stadsrummet.
Foto: Shutterstock.com

Livet i Göteborgs citykärna har drabbats hårdare än i många andra städer under pandemin. En viktig orsak till det är att relativt få personer bor centralt. Det är kontorsytor och handel som dominerar i city. Många fler människor än i en genomsnittlig svensk stad åker in till centrala Göteborg för att jobba. I Malmö ökar befolkningen i stadskärnan under vanliga förhållanden med 22 procent dagtid, i Göteborg med hela 257 procent, enligt Fastighetsägarnas cityindex. Hemarbetet kombinerat med restriktionerna som slagit hårt mot besöksnäringen yttrar sig därför extra tydligt i Göteborgs gatubild.

Mer attraktiv stad

Nu ingjuter vaccineringen hopp om att en mer normal tillvaro är i sikte. Det ökar engagemanget för att göra centrala Göteborg till en ännu mer attraktiv plats att vistas i. Många idéer och initiativ kanaliseras via projektet Ett bättre city. Projektet är resultatet av en stor undersökning om attityder till Göteborgs stadskärna som tagits fram på uppdrag av det kommunala bolaget Göteborg & Co – som är navet i klustret för turism, kultur och evenemang – samt Business Region Göteborg.

− Vi vill driva förändringen, inte sitta och vänta på det som händer, säger Lars Isacson, stabschef på Göteborg & Co.

Det finns en tydlig känsla av att det inte går att vänta. En del av de beteendeförändringar som präglat samhället sedan pandemin kopplade greppet går djupare än restriktioner och rekommendationer. När dessa hävs kommer allt inte att bli som förr. Tvärtom har pandemin förstärkt flera trender och då gäller det att inte hamna på efterkälken.

− Corona har gett en turboeffekt på den utveckling som redan påbörjats. Vi bryter ny mark, säger Martin Karlsson, Senior Konsult på Future Research AB.

Framtiden skapas lokalt

Trenderna finns över ett brett spektrum, i arbetsliv, hemmet och på fritiden. De påverkar allt från varifrån och hur vi vill arbeta till hur vi ser på hem och fritid, över förändrade konsumtionsmönster och inställning till den handel som traditionellt präglat städernas gator. Hur det som stöps om i dessa pusselbitar ska fogas samman på bästa sätt i Göteborg är inte på förhand givet. Det finns inte längre en karta som alla städer kan ta efter.

− Det har varit vanligt att studera och kopiera vad andra gör inom innovation och utveckling. Det är svårt att arbeta med ”best practice” nu. Vi måste skapa vår egen identitet i Göteborg och inte klona andra. Det är ”disruption” som är ledordet, säger Martin Karlsson.

Stort engagemang

Utmaningen – och framgången – ligger i att få stadens aktörer att tillsammans formulera vad som ska skapas och hur det ska göras. Det blir mindre förvaltning och mer innovation och framför allt samarbete. Lars Isacson märker att det rör på sig.

− Vår förhoppning med projektet var att föda engagemang. Det har gått väldigt bra. Jag är överraskad över det starka engagemanget. Det är så många både kommersiella och offentliga aktörer som är med. Samstämmigheten är stor och personer med fulla kalendrar har prioriterat detta, säger han.

Blicka framåt 

Både Lars Isacson och Martin Karlsson tycker att det är viktigt att ta fasta på det momentum som finns nu.

− Vi har fyra hypoteser som vi kommer att presentera på vårt seminarium.* Tillsammans med behovet av en gemensam vision ger de ramarna som vi vill jobba inom, säger Lars Isacson.

Martin Karlsson tycker att det är viktigt att så ett frö till en mer öppen och samarbetsorienterad innovationskultur.  

− Innovation i dag är inte att det sitter ett geni på en kammare och kommer på smarta idéer. Den sker mer transparent och i öppen dialog med varandra. I en digitaliserad värld finns det oerhörda möjligheter att arbeta datadrivet, säger han.

I en uppföljande artikel tittar vi närmare på hur du som småföretagare kan arbeta för att vara rätt positionerad i den omvandling som nu äger rum.

För Företagarna Göteborg är det viktigt att bidra med att sprida kunskap. Därför är vi glada att kunna erbjuda ett webinar med Martin Karlsson på Future Research AB den 9 juni kl. 10.00-11.00,  med efterföljande diskussion kring vad du och vi på Företagarna Göteborg kan göra för att bäst nyttja dessa förändringar. 

Vill du veta mer så kontakta Jakob E Saternus eller Maria Wannefalk, ledamöter i Företagarna Göteborgs arbetsgrupp;
Jakob E Saternus 0708-57 17 97, jakob.eriksson@mainhome.se  
Maria Wannefalk 0707-86 51 00, maria.wannefalk@presentationsupport.se 

Fakta om Ett bättre city

Projektet Ett bättre city arbetar på destinationsnivå med berörda nyckelorganisationer i staden, bland annat Företagarna Göteborg, för att tillsammans utveckla en attraktivare citykärna i Göteborg.

Projektet är resultatet av en stor undersökning om attityder till Göteborgs stadskärna som genomförts på uppdrag av Göteborg & Co och Business Region.

Underlaget har tagits fram av en arbetsgrupp som av består av representanter från Avenyföreningen, Business Region Göteborg, Citysamverkan, Fastighetsägarna, Göteborg & Co, GöteborgsLokaler, Kulturförvaltningen, Nordstan, Trafikkontoret, Vasakronan, Wallenstam och Innerstaden Göteborg.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna