podcast news play företagaren I media förmån faq

Helena Lumijärvi - Snösjö Production AB är Årets Företagare i Härryda

Nyligen utsågs Helena Lumijärvi till Årets Företagare i Härryda. Företaget, Snösjö Production AB, designar och säljer hållbara och miljöcertifierade arbetskläder för kvinnor under varumärket Klöver Blå.                                                                       – Vi är ett av de företag som dragit vinstlotten under pandemin, då folk jobbat hemma och intresset för trädgårdsarbete ökat, säger Helena.
Publicerad 8 jun 2021

Helena Lumijärvi har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med sömnad, design och produktutveckling. 2013 fick hon idén att starta eget företag, då hon såg en lucka på marknaden.
– Det fanns inga arbetskläder som var anpassade efter kvinnors kroppar. Jag såg möjligheten att skapa snygga, funktionella och hållbara kläder och det var så mitt företag kom till.

Försäljning via webbutiken Flora Manufaktur

Kläderna sitter Helena och designar hemma i huset i Pixbo. Till sin hjälp med administration, kundservice och webbutik har hon sin man Peter, som nyligen blivit anställd i företaget.
–  Vi har några få återförsäljare men vi har valt att framför allt sälja via vår webbutik, www.floramanufaktur.se .
Under åren har Helena också medverkat på olika trädgårdsmässor, där hon har marknadsfört och sålt sina produkter.
–  Den första mässan var Lisebergs trädgårdsmässa och det blev startskottet för företaget. Där fick jag bekräftat att jag tänkt rätt och såg att det fanns ett intresse för produkterna.

Goda relationer med leverantören i Kina

Under Helenas tidigare arbeten inom textilbranschen har hon jobbat mycket med Kina. Den leverantör hon använder sig av för sina produkter lärde hon känna tidigare, när hon jobbade i ett annat företag.

– När jag skulle starta företaget kontaktade jag honom och han har stöttat mig hela vägen och verkligen ställt upp i alla lägen, vi har en jättebra relation. Min dröm är att få tacka honom genom att lägga en riktigt fet order, för att få ge tillbaka lite. Kläderna tillverkas i blått denimtyg som är miljöcertifierat och jag är i Kina regelbundet och ser hur produktionen går till.

”Jag är alltid törstig på att lära mig nya saker och jag tror att det är min nyfikenhet som är min motor och min drivkraft."

Rider på den gröna vågen

En framgångsfaktor menar Helena är att kläderna har synts i olika trädgårdsprogram och magasin. Helena jobbar också mycket med Instagram och Facebook och är aktiv på trädgårdsforum och liknande.

– Jag har märkt ett stort ökat intresse för odling och trädgård. Vi ligger helt rätt i tiden med våra produkter i den gröna vågen som svept in. Vi är ett av de företagen som gått bra under pandemin, då många jobbat hemma. Sista veckan i mars 2020 sköt försäljningen i taket och under året har vi dubblerat omsättningen mot året innan. Att nå framgång med sitt företag handlar mycket om tajming och där verkar vi ha prickat rätt, avslutar Helena.

Motivering:

Företaget har från första tankens frö vuxit från liten planta till en fullt utvecklad affärsidé med att producera arbetskläder som är funktionella både i passform och funktion och som gör att de känns moderna, bekväma och är snygga.

Designfilosofin och passionen är att hitta den optimala kombinationen i ett arbetsplagg där funktion, passform och mode möts med den moderna kvinnan i fokus. Denimkvalitén består av ekologiskt odlad bomull och återvunnen polyester från petflaskor.

Kläderna har fått stor uppmärksamhet och syns bland annat i trädgårdsprogram i TV och företaget har legat helt rätt i tiden med sin nätbaserade affärsverksamhet vilket gett en stadig, för att inte säga fördubblad, omsättningsökning med strålande resultat på sista raden.

Detta bolags leds av årets vinnare och det är med glädje vi delar ut Årets Företagare till: Helena Lumijärvi Flora Manufaktur/Klöver Blå

 

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.