headphones newspaper video-player

Årets Företagare i Svenljunga och Tranemo 2021!

Coronapandemin har även i år påverkat utformningen av utdelningen av Årets Företagare när den traditionella företagsfesten för båda Kindskommunerna blivit inställd. Istället blev det prisutdelning under en trevlig lunch på Hofsnäs herrgård.
Publicerad 7 jul 2021

Vi gratulerar Ionel & Codruta Barbos, Veterinärena i Svenljunga AB, Ulrica Hansson, Creative Academy of Hair AB (Årets Unga Företagare i Kind) samt Tobias Bengtsson från Netshirt Group AB som nu går vidare till regionsfinalen i september. Stort grattis!

737x5-gold-divider (4).jpg

Årets företagare i Svenljunga - Ionel & Codruta Barbos Veterinärena i Svenljunga AB


(Klicka på bilden för att höra intervjun med vinnaren)

- Vi har i alla år försökt ge allt till våra kunder, men vi får så mycket tillbaka också, säger Codruta Barbros, som gläds åt utmärkelsen. Vi är ett litet glatt gäng, med ett stort hjärta för djur. Vi gör allt vi kan för att hjälpa dig och ditt djur! Med en modernt utrustad klinik och välpackade veterinärbilar hjälper vi de flesta djurslag. Tillsammans har vi en bred kompetens.

Motivering

En mycket trevlig djurklinik som alltid ställer upp till 100% på både djur och djurägare och har bra nymodern teknik för det mesta inom djurvård med bra fina lokaler. Veterinärer med hjärtat på rätta stället, ställer alltid upp, oavsett dag eller natt. Ställer upp dygnet runt, året om & visar engagemang i en helt egen nivå. Har under pandemin haft tillfällen där de erbjudit gratis vård av djur till de som drabbats ekonomiskt. Besitter en kunskap & erfarenhet mer eller mindre unik i Sverige, så folk åker från avlägsna delar av landet för att få hjälp av just vår veterinär, det säger ju en hel del! De ger aldrig upp, & har hjälpt så ofattbart mycket, alla är lika viktiga. I detta nu utvecklar de sin verksamhet genom att bygga ut, så de kan hjälpa ännu fler ännu snabbare.
Med en total lokal tillgänglighet kryddat med stort patos för att det lokala ska leva i både smått som stort så har de verkligen lyckats inom sitt gebit. De inte bara fyller ett tomrum utan tänker på att fylla det med ett genomtänkt innehåll som även stärker deras intressenter.

737x5-gold-divider (4).jpg

Årets Unga Företagare i Kind - Ulrica Hansson Creative Academy of Hair AB


(Klicka på bilden för att höra intervjun med vinnaren)

- Creative Academy är ett modernt utbildningsföretag som erbjuder Frisörutbildning Nivå 1, Frisörutbildning Nivå 1 med förkunskaper Hår & Make-up stylist, Barberarutbildning, Färdigutbildning Nivå 2 samt Fortbildning av Frisörer. Vi erbjuder utbildning från grund till elitnivå och vi har stor erfarenhet av att utbilda elever, frisörer, frisörlärare, handledare och internationella tävlanden, säger Ulrica Hansson.

Motivering

Modet att våga satsa på att starta en skola, inte bara på en liten ort utan i en brinnande pandemi och allmänt osäkert ekonomiskt världsläge. Där många bromsar och tvekar, satsar Ulrica och vågar. Hon upplevde kunskapsluckor i frisörbranschen, men också möjligheten. Möjligheten att vara med och föra fram en yrkesgrupp. Hennes driv och passion är enormt och att Ulrica som en av Sveriges
absolut mest talangfulla frisörer väljer att satsa här bidrar inte bara till kvalitativa frisörer men även för Tranemo som samhälle. Creative Academy of Hair är en godkänd privat frisörskola i Tranemo. Creative Academy of Hair är dessutom den enda frisörskolan i Sverige som inte ligger i en stad då de önskar bidra till tillväxt i Kind och har idag elever från bl.a Karlskrona, Varberg, Borås och Värnamo. En sann
entreprenör ut i fingerspetsarna som alltid är redo att förbättra och utveckla och har sett behovet av en ny frisörskola inom vuxenutbildning. Creative Academy erbjuder utbildning från grund- till elitnivå och eleverna följs under hela sin utbildningstid från trainee till mästare. De erbjuder också personlig träning för frisörer, handledare och lärare för att fortbilda sig, då viljan att dela med sig och utveckla frisörbranschen såväl som läraryrket är stor. Efter att ha tränat landslag i Sverige och internationellt kan de också erbjuda avancerad nivå i utbildningen. De har tagit fram ett unikt utbildningskoncept där de erbjuder individanpassad utbildning, med få deltagare i varje klass, vilket ger en modern och effektiv utbildning. Eleven kombinerar utbildning på skola, distans och salong. Eleverna har möjlighet att välja studietakt för att kunna finansiera sina studier och hittar en arbetsplats och får lön som trainee redan under utbildningstiden. De erbjuder också eleverna att göra praktik utomlands via ett stort internationellt nätverk som Ulrica gärna delar med sig utav, sedan hon arbetat som internationell tävlingsfrisör och domare under 15 år. Creative Academy är den lilla skolan med de stora kunskaperna som tror på styrkan i det lilla företaget, att kunna påverka och göra snabba förändringar för att förbättra på både kort och lång sikt. Flexibilitet är viktigt för att ställa om och forma verksamheten efter behov och efterfrågan, vilket är viktigt att personligen kunna stå för hög standard där tjänstens värde är viktigast. Sedan starten i September 2020 har lönsamheten varit god och efter 5 månader har bolaget en omsättning på 380 000 kr. Att möta blivande frisörer och barberare som vill bli så bra som möjligt inspirerar till att framgångsrikt driva företaget för att skapa en så bra yrkesutbildning som möjligt. De har redan fått en fantastisk respons från elever, deras arbetsgivare och frisörbranschen. Ulrica är en stolt frisör, en kreativ lärare och en engagerad företagare som hoppas kunna hjälpa till att stärka frisörbranschen i Sverige genom att driva framtidens frisörskola i Tranemo.

737x5-gold-divider (4).jpg

Årets Företagare i Tranemo - Tobias Bengtsson
Netshirt Group AB

Berätta lite kort om företaget

- Vi är ett familjeföretag med Lars, Tobias och Andreas (Far och söner) som delägare. Bolaget bildades 2011 så vi firar 10 år idag och har gått från 3 personer till att sysselsätta 10 personer idag. Vi bedriver webbhandel mot företag, föreningar och privatpersoner genom netshirt.se och butikblågul.se samt servar många lokala företag med arbetskläder och profilprodukter.

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt? 

- Vi servar kunder från små till stora och till skillnad från många andra tryckerier så tar vi också emot små beställningar från ett enda plagg utan massa dyra startkostnader. Det gör att många småföretagare gillar vår service med snabba leveranser och humana tryckpriser.

Vilken är din största styrka som företagare och ledare?

- Positivt tänkande, se möjligheter istället för problem.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare och företagare? 

- Positiv, glad och lämnar över stort ansvar till anställda som är fantastiska.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget? Finns det planer

- Vi har precis kopplat på utlandsförsäljning till våra webbutiker och kommer i framtiden även översätta sidan till engelska till att börja med. Vi har som mål att fortsätta växa och utmaningen blir att behålla samma personliga och snabba service även vid en ökad orderingång.

Motivering

I ett år som skulle blivit Netshirts bästa år någonsin så blev det istället permitteringar innan det vände och avslutade året starkt och har fått anställa mer personal trots Covid-19. Ett företag som alltid ställer om snabbt efter marknadens behov och efterfrågan.
Ligger alltid i framkant så snart stora händelser är på gång. Efter att ha satsat tid och kraft genom Connect Väst och Språngbrädan har de utvecklats mycket positivt på kort tid. Som många andra har de haft ett turbulent år med Corona och tvärstopp i orderläggningen, permitterat folk för att sedan häva permitteringarna och åter anställa folk vid uppgången som de lyckades få till i slutet på året. Socialt ansvar: De har under alla år haft samarbete med kommunen och arbetsförmedling med att ta emot en del personal med särskilda behov. I år har de anställt 1 person som introduktionsjobb som håller på att lära sig Svenska. Socialt ansvar + miljö: Istället för att skicka varor i retur till leverantörer så har de ett samarbete med Återbruket i Limmared, som säljer ut
kundreturer billigt och stödjer därmed deras verksamhet + sparar många frakter och även miljön på att inte skicka tillbaka plagg till Leverantören. Återbruket i Limmared tar ett stort socialt ansvar och vi anser att det är en win win situation för både miljö och socialt ansvar.
Miljö: Utökat sortiment i webbutiken på ekologiska kläder och har för avsikt att fortsätta öka detta utbud.
Sponsring: Sponsrar flera lokala föreningar och även Centralen i Tranemo. De som jobbar i företaget bor och verkar i bygden och tycker att föreningslivet fyller en stor och viktig funktion och har för avsikt att öka denna sponsring lokalt om och när ekonomiskt utrymme för detta finns.
Företaget i sig hade ett tufft 2020 då de satsat hårt på fotbolls EM som blev inställt, men lyckades ändå vända en dålig inledning på året till ökad omsättningen från 2019 till 2020.

banner-AF-AUF-samlingssida-2021 (1).jpg

 

Fler nyheter från Företagarna

Mindre bonus och mera malus

Lägre klimatbonus för laddhybrider och ett pristak för elbilar som kan få bonus är två av nyheterna när regeringen föreslår skärpta styrmedel av fordon.

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden


Krönikor från våra politiska experter