podcast news play företagaren I media förmån

Emma förlänger livet för köksprylar

Emma Ytterstad driver sitt nystartade e-handelsföretag Rekitchen i Mölnlycke, en nischad secondhandbutik för kök och hem.                                                      – För mig handlar hållbarhet om att förlänga livet på saker som redan finns istället för att ständigt producera och köpa nytt och mitt mål är att bidra till en beteendeförändring i samhället, säger Emma.
Publicerad 29 dec 2021

Emma berättar att idén till Rekitchen långsamt fick växa fram och började med att hon för några år sedan blev klimatmedveten, mycket tack vare Greta Thunberg och det sätt hon beskrev klimatkrisen på.

– Jag kan känna en viss genans för att ett barn skulle behöva tala om för mig hur det ligger till.  

När Emmas mamma i början av 2020 blev allvarligt sjuk, fick hon ett annat perspektiv på livet och hon bestämde sig då för att vara mer modig i allt hon gör. Då pandemin bröt ut blev Emma permitterad från sitt jobb på Volvo och det var då allt drog igång med företaget. Först startade hon ett Instagramkonto, med syfte att inspirera kring hållbarhet och cirkularitet.

– Den respons jag fick på min affärsidé från mina följare på Instagram gjorde att jag vågade kasta mig ut och testa konceptet. De blev också mina första kunder och jag kunde ställa frågor direkt till dem angående sortiment, pris och sådant, vilket var guld värt, säger Emma.

Såg en lucka i marknaden

Emma hade hittat en lucka i marknaden och såg potentiella kunder i de som skulle vilja handla second hand men som inte brukar gå och handla hos exempelvis Myrorna.

– Myrorna får in enorma mängder saker om dagen till sina butiker och de kan inte sälja allting. Dessutom kan det för många bli för mycket att ta in med alla olika prylar som finns i de fysiska butikerna. Jag såg att jag skulle kunna skapa ett koncept och ett varumärke som kändes härligt och inspirerande, med ett nischat och utvalt sortiment, säger Emma.

"Det känns som att konceptet är rätt i tiden och kommer att hålla", säger Emma.

Varje produkt blir unik

Emma köper in sina produkter från dödsbon och second handbutiker, så det blir en del arbete med att hitta rätt produkter.

– Jag behöver ha en välfylld butik med ett attraktivt sortiment och för att den ska vara intressant för en återkommande kund behöver det ju hända saker i butiken hela tiden. Därför försöker jag få in några nya produkter varje vecka.

Då varje produkt är unik så blir det ju en del jobb, då allt ska fotograferas, läggas upp i shoppen med en beskrivning och prissättas.

– Det gäller att ha både koll och fingertoppskänsla när det kommer till prissättning. Vissa saker blir bara bättre med tiden, vilket exempelvis Skeppshult säger om sina grillpannor, så egentligen borde väl mina second handpannor vara dyrare än nya, säger Emma med ett skratt.

Berg- och dalbana att driva företag

Som så många andra företagare beskriver Emma sina ständiga toppar och dalar i företagandet. Hon ropar högt av glädje för varje order hon får men i nästa stund kan oron för hur det ska gå komma krypande igen.

– Jag förstår att jag måste ha tålamod och vara uthållig. Mitt företag är ju nystartat men i och med att jag har tagit tjänstledigt i sex månader från mitt jobb för att starta företag, skulle jag ju såklart önska att jag innan dess har en hyfsad uppfattning om åt vilket håll det barkar, säger Emma.

Företagarnas medlemsförmån Sendify håller nere kostnaderna

En oro Emma hade innan hon drog igång var hur hon skulle lösa frakten. Hon fick nys om Sendify och tycker att det fungerar väldigt bra.

paket
– I början trodde jag inte att det var sant att de kom hem till mig och hämtade upp mina paket. Det är supersmidigt och mycket billigare än jag hade trott, säger Emma.

Förutom att fraktkostnaden blir betydligt lägre för Emma via Sendify så får hon som medlem i Företagarna också en fraktbonus, vilket ger henne pengar tillbaka efter sex månader, som sedan kan nyttjas för att boka nya frakter.

– Mina föräldrar och mina bröder är också företagare och har pratat varmt om Företagarna, så det var inte bara för att få en bra och billig fraktlösning som jag gick med som medlem, säger Emma.


Läs mer om Företagarnas medlemsförmån hos Sendify.

 

Sätter produkterna i ett sammanhang

I snitt lägger Emma en dag i veckan på inköp. Andra arbetsuppgifter består av att diska, fotografera och packa produkterna. Men mest tid lägger hon ändå på att få mer trafik till butiken och det blir mycket arbete med sociala medier, där hon bygger sitt varumärke.

– Jag försöker göra inspirerande och bra inlägg på mina Instagram- och LinkedInkonton. Den senaste tiden har jag exempelvis lagat en hel del mat och bjudit på olika recept, så att mina produkter sätts i ett sammanhang, säger Emma.

 

https://www.rekitchen.nu/

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden


Krönikor från våra politiska experter

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.