För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Elva företagare fick utmärkelsen Årets Företagare i Herrljunga

Publicerad 19 apr 2021
Ägarna bakom Herrljunga Ledstångsfabrik är Årets Företagare i Herrljunga, som nyligen fick ta emot den ärofyllda utmärkelsen vid en överraskningsceremoni utanför fabriken.                                                                – Det här betyder jättemycket för oss. Alla är görstolta och har höjt sig med ungefär tio centimeter! Vi har lagt loggan Årets Företagare på hemsidan och jag är säker på att den kommer att leda till merförsäljning och förhoppningsvis också attrahera personal att komma och jobba med oss, säger företagets vd Roger Andreasson, då vi träffar honom via Teams.

Rogers morfar startade Herrljunga Ledstångsfabrik 1945 och en tid senare tog Rogers morbror över företaget och drev det till år 2000. Då sålde han företaget till en utomstående, som drev det under fyra år, innan de dåvarande anställda köpte företaget.  Plötsligt hade företaget tretton ägare och Roger var en av dem.

– Vid tiden då vi tretton tog över företaget gick företaget inte så bra men vi lyckades vända det. Ingen av oss hade tidigare drivit bolag, så vi har lärt oss massor längs vägen. Idag har företaget 20 anställda, varav elva är delägare.

Alla delägare är aktiva i företaget

Att vara så många delägare som elva stycken, varav alla arbetar på företaget, är kanske inte helt vanligt. Hur fungerar det?

– Det fungerar jättebra, det finns ju alltid någon att fråga om stöd och hjälp. Dessutom har vi ju våra ägardirektiv att luta oss emot. Helst skulle ju alla som jobbar här bli delägare men det är svårt att få till i praktiken.

Viktigt med en trivsam arbetsplats

– Vi jobbar väldigt mycket med trivseln på arbetsplatsen och det märks att alla trivs, det är i princip aldrig någon som slutar! För oss är det viktigt att alla ska ha en riktigt bra lön och vi är generösa med att bevilja ledighet. På varje styrelsemöte har vi en punkt som handlar om trivseln på arbetsplatsen, för att hela tiden utvecklas inom det området.

Företagets framgångsfaktorer

För sex år sedan tillsatte ägarna en styrelse och satte upp ägardirektiv, för att ha tydliga mål att jobba efter.

– Det märktes direkt, vi ökade försäljningen med 25 procent första året. En annan framgångsfaktor tror jag är att vi satsar så mycket på produktkvalitet. Vi är bra på det vi gör och kunderna vet vad de får när de anlitar oss. Här i fabriken tar vi ansvar för hela kedjan, från träbit till färdig produkt. Det gör också att det aldrig blir tråkigt att jobba här, när det är så varierande arbetsuppgifter. Vi får väldigt fina recensioner av vår kundservice också, vilket såklart känns jätteroligt. ”Det här kan vara världens bästa kundservice”, är en av de fina kommentarerna vi har fått.

Ständig produktutveckling

– Vi utvecklar ständigt våra produkter. Exempelvis har vi nya räckesystem som vi har tagit fram helt själva, som vi tycker är bättre än alla andra på marknaden. För fem år sedan tog vi fram en mobilhylla till hemtjänsten, som vi har sålt över 3000 exemplar av. Nu har det dock kommit konkurrenter som säljer liknande produkter.

Expansion och vidareutveckling av webbshopen

Roger och hans kollegor ser goda utvecklingsmöjligheter framåt. 2015 startade de en webbshop, som har gått bra och som har fått ytterligare uppsving under pandemiåret, vilket de kommer att spinna vidare på och utveckla framöver.

– Företaget skulle kunna bli hur stort som helst! Målet är att öka med minst 20 procent de närmaste två åren. Bara Bänkskivor, vårt nystartade företag, kommer förhoppningsvis också att ge oss en bra skjuts.


Attrahera personal och kompetenssäkra företaget

Roger berättar att flera av medarbetarna inom kort kommer att gå i pension och att de måste få in nya, yngre personer som kan lära sig yrket. Därav har de gått en kurs för att lära sig hur de kompetenssäkrar företaget.

– Vi har också ett samarbete med en skola i Falköping som har en snickarutbildning och vi erbjuder ungdomar praktik, sommarjobb och så småningom anställning. Två av våra tidigare praktikanter har anställts och det kommer säkert att bli fler framöver. Utmaningen är väl att det är få sökande till utbildningen och att vi är flera företag som konkurrerar om att hugga eleverna! avslutar Roger.

 

Juryns motivering:

Herrljunga Ledstångsfabrik startades 1945 som ett familjeföretag med en tydlig filosofi på kvalité och kundomsorg. Ett naturligt steg i början av 2000-talet var att engagera de anställda som delägare. 2020 drivs företaget av 11 ägare som utvecklar företaget med ständigt nya framgångar. Ny teknik kombineras med gediget hantverkskunnande, största kundfokus och omsorg om personal. Detta tillsammans med en god finansiell stabilitet med starkt tillväxt och ett långsiktigt strategiskt arbete med mångsidighet, flexibilitet och driftighet. De 11 företagarna har gemensamt utvecklat och etablerat Herrljunga Ledstångsfabrik till en branschledande aktör i Sverige, och i alla aspekter ett attraktivt företagande.

Fler nyheter från Företagarna