För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Fraktakademin del 3: Hit skickar svenska företagare

Publicerad 16 nov 2020
Har du någonsin funderat på om ditt företag skulle kunna sälja till en marknad utanför Sveriges gränser? För de allra flesta företag finns det oftast flera marknader som dekan sälja sina produkter och tjänster på, men det är inte alla företag som vet hur man hittar den rätta marknaden för just deras produkt eller tjänst. Därför kommer du i den här artikeln att få läsa om två länder som svenska företagare skickar mycket till, och varför dem har valt att skicka just dit.

Ole, dole, doff

Många svenska företag drömmer om att börja skicka utomlands och etablera sig på en ny marknad. En stor anledning till det är att företag kan få en större kundkrets genom att börja sälja internationellt, och därmed öka företagets omsättning. Men innan man tar steget och faktiskt börjar skicka utomlands, behöver man se över vilken marknad som har potential, och vilket land som du faktiskt kan börja sälja till. Det här är såklart lättare sagt än gjort, och för att du inte ska låta “ole, dole, doff” avgöra vilket land som ditt företag ska börja skicka till, tänkte vi hjälpa dig lite på traven.

Hit skickar svenska företagare

Här nedan kommer du att få läsa om två länder som är viktiga handelspartners till Sverige, vilka är marknader som svenska företag har hittat lönsamhet i. Kanske kan även du göra det?

Tyskland

Som Sveriges allra viktigaste handelspartner, och världens fjärde största industriland, är det inte konstigt att många svenska företag väljer att skicka till Tyskland. Varför Tyskland är ett bra land för dig att börja skicka till, är att Tyskland enligt Business Sweden har en större köpkraft än Sverige, vilket betyder att tyskar är mer benägna att konsumera än svenskar. Svenska produkter och tjänster har dessutom ett gott rykte på den tyska marknaden, vilket gör att det blir fördelaktigt för dig att sälja dina produkter och tjänster på den tyska marknaden.

Nederländerna

På grund av att Nederländerna är Europas centrala punkt för handel, har ett flertal svenska företag lokaliserat sina lager och logistikcenter i Nederländerna, enligt Business Sweden. Varför Nederländerna är ett bra land för dig att börja sälja till, är dels för att några av Europas viktigaste hamnar, flygplatser och vägnätverk finns här, vilket gör att det blir smidigt för dig att frakta dit. Men det är också för att
nederländska konsumenter generellt sett är tidiga adoptörer av produkter och tjänster, vilket gör att dina produkter enkelt integreras på den nederländska marknaden.


Let’s get shipping


Tyskland och Nederländerna är alltså två länder som många svenska företag har hittat lönsamhet i. Men det finns såklart fler länder som kan vara bra för ditt företag att skicka till, det gäller bara att göra research. Med Sendify kan du enkelt undersöka vad det skulle kosta för dig att skicka utomlands till exempelvis Tyskland och Nederländerna, och på så sätt etablera dig på en ny marknad. Det enda du behöver göra är att ange vart du skickar ifrån, och vart du vill skicka till. Easy peasy, eller hur?


Vill du läsa mer från serien Fraktakademin?

Fraktakademin är en resurs från Sendify  för företag som redan exporterar eller importera varor, eller som funderar på att göra det. Om du vill veta mer kan du signa upp dig till det digitala eventet “Så boostar du din export & import” genom denna länken nedan. 

 

Fler nyheter från Företagarna