För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Dalkullan som flyttade och fann lyckan med fåren

Publicerad 17 apr 2019
Kullans lycka heter Agnetha Björnsdotter Berglunds företag, och det är väl valt. Dels är hon dalkulla och driver sitt företag för att det gör henne lycklig, men lycka betyder även plats, och hon har funnit sin perfekta plats på gården utanför Norra Kedum i Lidköpings kommun. Agnetha är en av 50 soloföretagare som porträtteras i boken Minst & flest - en viktig bok om soloföretagare.

Agnetha är dalkullan från Falun som flyttade till Stockholm. Efter en start som VD-sekreterare blev hon butikschef för en klädaffär. Genom en satsning på service, på värdet i det personliga mötet, lyckades hon vända resultaten åt rätt håll. Samtidigt fanns där en dröm om att en dag få vara sin egen. Chansen öppnade sig när hennes man fick jobb i Lidköping och de flyttade till en gård. Samtidigt skaffade de barn och under några år varvade Agnetha mellan mammaledigt och studier till hälsocoach.

Gården hade beteshagar som behövde hållas öppna och det införskaffades några får. Succesivt utvecklades fåren och det man kan göra med dem till ett intresse och det blev fler. 2008 startade hon sitt företag och det var till en början mest tänkt som en hobby. Inriktningen var inte självklar i starten utan hon arbetade med både smycken och massage innan hon insåg att fåren var det hon skulle fokusera på. De första åren arbetade hon även deltid som gyminstruktör och massör.

Hennes produkter idag är kött och charkprodukter, fårskinn och ulldesign, och kurser i fårskinnssömnad. Hon hade i början även en gårdsbutik, men coaching från Connect Väst hjälpte henne att skapa en affärsplan, och under den processen insåg hon att gårdsbutiken inte gav tillräckligt med avkastning i förhållande till insatsen som krävdes.

Agnetha köper får från andra gårdar i Skaraborg då de får hon själv har bara täcker upp en liten del av behovet hon har. Men hon vill ha kvar den egna djurhållningen för att inte förlora känslan för det hon håller på med. Det är ett genomgående tema i det hon gör, att det ska vara äkta och att hon ska kunna stå för alla led i kedjan. Hon samarbetar idag med ett par charkuterier som är intresserade av speciella produkter. För att säkerställa att hon alltid har tillgång till någon som kan tillverka hennes produkter så har hon även köpt in sig i ett anrikt charkuteri. Varorna går sedan ut till olika återförsäljare och restauranger i Västra Götaland. Det har krävts mycket arbete för att hitta kunder som vågar ta in något nytt, men de flesta som prövat på det har fortsatt att köpa, så sakta men säkert växer verksamheten.

Hon har arbetat upp ett stort och aktivt nätverk med andra fåruppfödare, företag inom livsmedelsbranschen, branschorganisationer och Företagarna, och det har varit nödvändigt för att komma dit hon är idag. Hon arbetar med många olika leverantörer för att få fram sina produkter, och idag ansvarar hon själv mer för utveckling och försäljning än med att producera. Kurser i fårskinnssömnad, egen design och tillverkning av inredningsdetaljer i fårskinn, är den andra biten som hon arbetar med utöver charkprodukter. Det är den mindre biten, men för den skull inte oviktigt. Det passar in i hennes önskan att skapa något eget, och i ett hållbarhetstänk eftersom det innebär att hela djuren används och inget slösas bort.

Stundtals kan det vara ensamt att inte ha någon att bolla idéer och problem med direkt. Trots det och att hon vill fortsätta utöka verksamheten så tror hon inte det kommer ske genom att anställa någon utan snarare genom fler samarbetspartners. Det är på många sätt säkrare och har fungerat bra för henne hittills.

Reportaget med Agnetha är hämtad ur boken "Minst & flest - en viktig bok om soloföretagare". Soloföretagare är viktiga, men en grupp av företag som ofta glöms bort av politikerna. Det vill vi på Företagarna ändra på! I boken kan du låta dig inspireras och lära dig av 50 soloföretagares vardag. Visste du till exempel att 74 % av alla företag i Sverige är soloföretag och att de i snitt bidrar med 12 % av de kommunala skatteintäkterna? 

 

  Klicka här för att läsa Minst & flest

 

 

 

 

Fler nyheter från Företagarna