headphones newspaper video-player

Möt bröderna Bille - Årets Företagare i Västra Götaland 2018

Nyligen utsågs Fredrik och Niklas Bille med sitt företag Billes Tryckeri AB i Mölndal till Årets Företagare i Västra Götaland 2018. Företagarnas regionchef Mikael Erlandson passade på att ställa lite frågor till bröderna efter prisutdelningen på residenset i Göteborg, för att få en bra bild av personerna bakom företaget.

Hej och grattis till er båda! Hur överraskade är ni?

Fredrik: ”Jätteöverraskade! När vi blev Årets Företagare i Mölndal blev vi också överraskade. Vi tyckte mest det var kul att få komma hit till residenset idag och att vi skulle vinna hade vi aldrig trott.”

Berätta lite om Billes, vad gör ni på företaget?

Niklas: ”Trycksaker i alla dess former, mycket utomhusreklam fortfarande, för det är vårt ursprung sedan farfars och hans tvillingbrors tid. Vi gör också mycket butikskampanjer och mäklartryck, det är en väldig bredd.”

Vilka är de viktigaste personliga egenskaperna hos din bror, kopplat till företagets utveckling?

Fredrik:  ”Niklas har en otrolig förmåga att gasa och bromsa samtidigt och få med sig folk. Snabb som tusan är han, nästan otålig ibland!”

Niklas: ”Fredrik är uthållig och noggrann och bra på att avsluta projekt, han är den som ser till att vi går i mål med saker och ting, så vi kompletterar varandra väldigt bra.”

trebild

Hur självklart var det att axla rollen som företagsledare och ta företaget in i tredje generationen?

Fredrik: ”För mig var det inte alls så självklart. Jag var rätt ung, 20 år när jag började sommarjobba men rätt snart tyckte jag att det var roligt det vi höll på med och att få vara med och driva ett bolag var väldigt spännande.”

Niklas: ”Det var inte självklart för mig heller, utan det växte fram efter att jag jobbat tillsammans med pappa som var vd under många år. Till slut föll det sig naturligt att jag tog över som vd och pappa så småningom lämnade. Det har aldrig känts som något tvång, utan tvärt om som en förmån att få driva familjeföretaget vidare.”

Hur mycket utrymme fick ni att förändra och utveckla företaget utifrån era perspektiv?

Niklas: ”Väldigt mycket, pappa var ganska tidigt förnuftig nog att inse att teknikutvecklingen var brutal i vår bransch och att han kanske inte hängde med i den när han började närma sig 60 år och han överlät mycket åt Fredrik och mig att styra över vilka investeringar som skulle göras och hur bolaget skulle utvecklas. Pappa släppte fram oss tidigt och lät oss köra vårt race, så det tror jag har en stor del i vår framgång.”

Ni har ett starkt miljöengagemang och Billes är nu klimatneutralt. Hur jobbar ni med hållbarhet och varför är frågan viktig för er?

Niklas: ” Efter klimatkonferensen i Köpenhamn 2009 väcktes mitt intresse att jobba med frågorna i Billes och sedan dess har vi jobbat med att minska våra koldioxidutsläpp genom att köpa grön el, minska flygresorna så mycket det går, tanka vår last- och budbilar med miljövänlig diesel och så vidare. Det vi i dagsläget inte kan få bort i form av koldioxidutsläpp klimatkompenserar vi i FN-kontrollerade projekt som syftar till att minska utsläppen globalt. Vi har minskat våra utsläpp med 75-80 procent under den här tiden som vi jobbat med det och jag är förvånad att inte fler företag jobbar aktivt med det ännu, många är sega.”

Vad är ert recept för att attrahera och engagera er personal?

Niklas: ”Vi brinner för det vi gör och vi är nog ganska snälla som chefer. Vi försöker verkligen se till att personerna som arbetar hos oss ska få ihop sina livspussel och vi satsar mycket på trivsel i våra lokaler och på andra sätt. Jag tror och hoppas att vi är populära arbetsgivare och att man som anställd känner att vi inte är på dem om småsaker. Vi har ganska stort utrymme för att man ska kunna ha det bra när man jobbar på Billes.”

Till sist, vad är er nästa stora utmaning?

Niklas: ”Vår bransch är väldigt investeringstung och personalintensiv och i kombination med att den tryckta median totalt sett minskar ser vi en utmaning i att hitta balansen av lagom många anställda, rätt maskinpark och att få en volym som gör att vi har möjlighet att göra en viss avans varje år.”

Partners