Pressmeddelande: Årets Företagare i Västra Götaland 2017 är Maria Åkerberg på Dermanord Svensk Hudvård AB

Publicerad 7 sep 2017
Årets Företagare i Västra Götaland 2017 är Maria Åkerberg med sitt företag Dermanord Svensk Hudvård AB i Frillesås Kungsbacka kommun. Maria fick idag ta emot utmärkelsen på residenset i Göteborg av organisationen Företagarna och tf landshövding Lisbeth Schultze.
– Det känns helt underbart att få den här utmärkelsen av Företagarna! Gör det du tror på och ge dig aldrig är mitt motto, säger Maria Åkerberg.

Dermanord, med sina 25 anställda, har sedan starten 1995 legat i framkant när det gäller tillverkning och försäljning av ekologisk hudvård. Maria Åkerberg har hela tiden målmedvetet arbetat på att få ut budskapet om hur innehållet i hudvårdsprodukter påverkar oss och vår omgivning. Maria är företagaren som vågade satsa på sitt stora intresse och idag konkurrerar företaget med de stora hudvårdsdrakarna.

Vinnarmotivering:
Årets Företagare är en sann entreprenör som, för drygt två decennier sedan, totalt bytte bransch för att satsa på sitt stora intresse. Med medmänsklighet och omtanke om vår miljö har hon byggt upp ett starkt företag med mycket god lönsamhet. Hon har målmedvetet följt sin övertygelse och utvecklar produkter som ligger i framkant, både ur ett tekniskt- och ur ett hållbarhetsperspektiv. Med sin filosofi uppmanar hon till medveten konsumtion och erbjuder helt naturliga produkter med ekologiskt innehåll.
Vinnaren av Årets Företagare i Västra Götaland 2017 är Maria Åkerberg med sitt företag Dermanord Svensk Hudvård AB.

Den 13 oktober är Maria Åkerberg Västra Götalands bidrag,
Årets Företagare i Sverige 2017 kommer att koras i Stockholms Stadshus.

Lotta Rolandson från regionkontoret, presenterade juryn, som med deras speciella bakgrund och kompetens tagit fram förslag till vinnare för Företagarnas regionstyrelse.

Jurymedlemmar:
Fredrik Olsson, Miami Advertising Agency AB - kompetens kring medial profilering.
Margit Alard, Malard Ekonomikonsult - granskar ekonomi och tillväxt.
Karin Hagberg, CSR Västsverige - kompetens kring mångfalds- och hållbarhetsfrågor. Mikael "Dugge" Engström på Dugges Ale & Porterbryggeri AB i Härryda kommun - Årets Företagare i Västra Götaland 2015.

Årets Företagare har sedan drygt 20 år delats ut på lokal nivå av Företagarna. Priset ges till en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar ca 70 000 företagare i många olika branscher.