För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Kundfokus, personlig utveckling och bondförnuft är vägen framåt

Publicerad 6 sep 2022
Matfors Industriservice har ett stort urval av produkter och tjänster för industrin. Här utförs mekaniska tjänster, underhåll, renovering och försäljning av pumpar och försäljning av produkter på allt från vindkraft till generatorer och turbiner.
Lars Sjöholm Årets Unga Företagare Västernorrland

Lars Sjöholm är sedan 2016 kapten på den mekaniska serviceskutan Matfors Industriservice AB  som seglar allt snabbare. Lars är också Årets Unga Företagare Västernorrland, vi fick några ord med regionsvinnaren.

-Grattis till utmärkelsen Lars! Vad var det som fick dig att bli företagare?

-Tack, det känns jätteroligt att få uppmärksammas som ung företagare! Startskottet för mitt företagande gick när jag vid 22-års ålder var anställd som resande servicemekaniker på Matfors Industriservice.

-Vi som var anställda då gavs möjlighet att köpa in oss i bolaget och jag och en kollega nappade på erbjudandet. Jag hade under mina kundbesök insett hur relationer och affärer hängde samman. Det var också något jag kände att jag ville utveckla inom Matfors.

-Vad är det ni gör på Matfors Industriservice som gör att ni sticker ut i jämförelse med andra branschkollegor?

-Det är enkelheten och tron på våra medarbetare! Sen arbetar vi mycket med grunden i alla affärsrelationer. Var i tid, ha ett gott bemötande och håll det du lovat oavsett om det ibland kan kosta några kronor.

IMG 0224 21.jpg

Matfors Industriservice är idag en självklar partner till många av nordens största pappersbruk. Foto: Matfors Industriservice

På Matfors arbetar Lars till stor del med affärsutveckling och han vill lyfta sina medarbetares betydelse för den utveckling som bolaget gått igenom. Att medarbetarna ges möjlighet att växa ser Lars som avgörande.

-Den viktigaste är utvecklingen av våra medarbetare, vi måste som arbetsgivare vara möjliggörare till att varje arbetstagare når sin fulla potential.

-Den viktigaste är utvecklingen av våra medarbetare, vi måste som arbetsgivare vara möjliggörare till att varje arbetstagare når sin fulla potential.

-Vad tror du är det främsta skälet till att du lyckats så bra?

- Jag tror det är enkelheten. Jag krånglar inte till saker och ting och låter ofta bondförnuftet styra. Ju mer tid vi lägger på att bygga affärsrelationer på nya och befintliga kunder desto bättre går det. Sedan har jag en god förmåga att prioritera när det dyker upp affärsmöjligheter som behöver särskilt stort fokus.

resized_20191209_113554-002 (2).jpg

Matfors Industriservice tekniker Ulf och Nils på ett serviceuppdrag hos Statkraft. Foto: Matfors Industriservice

-Vad i ditt företagande gör dig extra stolt?

- Jag blir stolt när jag ser människor växa. Vi ger alla en chans oavsett bakgrund. Jag vet att vi lyckats särskilt väl när personer som saknat utbildning och haft en lite tuffare bakgrund och blir headhuntade av våra kunder. Många har gått till chefstjänster hos våra kundföretag och då kan jag verkligen känna stolthet. Vi har fått bidra till den personens individuella utveckling och på något sätt kan jag känna att vi bidragit till att världen blir lite bättre.

-Kan du dela med dig av tre råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?

-Använd din ledningsgrupp och personals klokskap för att bolla idéer och tankar när du står inför stora beslut och framtida strategier innan du tar extern hjälp.  Svaren finns oftast på mycket närmare håll än vad man tror. På så vis bygger du också förtroende samtidigt som alla är med på banan.

- Jobba med personlig utveckling! Ta hjälp av en mentor men välj med omsorg. Hitta en person som du ser upp till och har gjort den resa du själv önskar göra. Låt dig inte luras av rådgivare som bara vill tjäna pengar. Sök efter en mentor som vill ge rådgivning och dela sina erfarenheter för att det också för dem själva att utvecklas.  

- Tänk långsiktigt! Gör alltid kunden nöjd även om det kan bli kostsamt ibland, en dyr faktura glömmer man fort, men ett dåligt utfört arbete eller en dålig produkt kommer dom alltid att minnas! Ha alltid i åtanke att du ska ha en lång framtid tillsammans med kunden. Kom också ihåg att en liten kund kan bli en stor kund i framtiden, behandla alla kunder med väl och med respekt.

-Stort tack för dina goda råd Lars och lycka till på Sverigefinalen av Årets Företagare den 14:e oktober i Stockholms Stadshus!

 

Fler nyheter från Företagarna