podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Öka takten på underhållet istället för att sänka farten på vägarna

Publicerad 29 dec 2020
Norrlands vägar är eftersatta. Men istället för att göra dem säkrare genom att höja standarden vill Trafikverket sänka hastigheten, något som förlänger transporttider och slår mot företag och privatpersoner i regioner med långa avstånd.
Trafikverket vill sänka hastigheterna på flera av vägarna i regionen, bland annat E14 mellan Sundsvall och Östersund. Något som Företagarna är kritiska till. Foto: Shutterstock

Västernorrland har Sveriges sämsta vägar, visar en granskning som Sveriges Radio gjort. 90 mil, eller 15 procent, av vägarna i Västernorrland, bedöms som dåliga och det är alltså sämst i Sverige, där snittet ligger på 10 procent, enligt P4 Västernorrland.

Joakim Sjöstedt rund 15opx.pngNu vill Trafikverket sänka hastigheterna på flera av vägarna i regionen, bland annat E14 mellan Sundsvall och Östersund. Något som Företagarna är kritiska till. 

– Att sänka hastigheten istället för att likvärdigt satsa på norrländska vägar är orimligt, säger Joakim Sjöstedt, regionchef på Företagarna i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen.

Får konsekvenser

Det är långt mellan städerna i norra Sverige och hastighetsbegränsningar får därför konsekvenser i transporttider. Dessutom kan inte sänkta hastigheter motivera att man inte bygger bättre vägar, med mötesräcken och andra säkerhetsåtgärder.

– Våra medlemsföretag är tydliga med att man behöver behålla de hastighetsbegränsningar som finns. Många är oerhört irriterade över sänkningen på E14, den kommer exempelvis försvåra kompetensförsörjning i mindre orter efter vägen och stjäla tid för boende efter vägen som arbetspendlar till någon annan ort, säger Joakim Sjöstedt.

– Dessutom är vägarna i vårt område, och övriga norra Sverige, inte bara viktiga för de företag som verkar här utan centrala transportleder som spelar roll för hela Sveriges ekonomi.

Fler nyheter från Företagarna