headphones newspaper video-player
LIVE på fredag - allt om Brexit för företagare

5 faktorer som hjälpt oss klara krisen

"Jämfört med många andra i vår bransch har vi klarat oss okej". Jerry Engström, grundare FriluftsByn, delar i en guide med sig av sina tankar kring hur han som företagare inom besöksnäringen arbetat för att anpassa verksamheten och klara krisen.
Publicerad 14 dec 2020
Jerry Engström driver FriluftsByn med bas vid Skuleberget i Ångermanland.

Ja, det är riktigt illa. Varje dag noterar jag hur företagare tvingas säga upp kollegor eller kanske till och med slå igen. Besöksnäringen, upplevelseskapare och restauranger har tagit emot hårda smällar men pandemin har slagit mot de allra flesta branscher.

Precis som du, företagare som läser detta, så har vi i FriluftsByn, med bas vid Skuleberget i Höga kusten, fått ställa om så många gånger att jag knappt kommer ihåg alla svängar. Men jämfört med många andra i vår bransch har vi klarat oss okej.

Så här tio månader in i pandemin börjar jag kunna lyfta blicken och samtidigt se tillbaka och ge oss själva en klapp på axeln. Vi är inne i en tid där allt vi redan kan om företagande prövas, samtidigt som vi konstant behöver hantera nya intryck och ställa om.

Det är helt klart en unik utmaning. Inte bara för dig, för oss i FriluftsByn och för mig som föreläsare, utan för varje enskilt företag över hela världen.

Konsten att krama ur allt man kan

Du har säkert dina egna minnen av när allt förändrades. Jag minns fortfarande när jag klev av scenen i Falkenberg där jag pratat varumärkesbyggande inför 1000 personer i början av mars. Det blev det sista riktigt stora live-framträdandet detta år. Jag hann precis över till Finland för att hålla ytterligare två föreläsningar och en workshop innan ridån föll. När jag anlände med båten till Sverige hade alla vårens uppdrag ställts in och frågetecknen kring sommaren i FriluftsByn hopade sig.

"Vad är det här? Hur gör vi nu?"

I hanteringen av denna Covid-19 pandemi har jag verkligen fått krama ur allt jag kan när det kommer till företagande. Jag har också behövt alstra en mängd mental energi och applicera en realistisk men optimistisk syn på situationen.

Säkert känner många igen sig i den beskrivningen. Hur gör vi nu? Jag tror inte vårt sätt att hantera denna situation på något sätt är unik och kanske inte heller helt applicerbar på alla företag.

Men om det finns något i detta som påminner dig om den resa ni gjort och får dig hitta energi i att ni gjort det riktigt bra, eller om det till och med ger några nya tankar kring hur ni kan hantera det kommande halvåret, ja då blir jag glad.

För visst finns det hopp!

1. Se över resurserna.

Som i de flesta situationer börjar man med vad man har. Ofta är det tillräckligt, men kanske inte nödvändigtvis i en pandemi. Vi inledde med att se över våra resurser i FriluftsByn. Vad har vi för kapital att tillgå? Hur drivna är vi, hur starkt är vårt nätverk och hur kan vi mobilisera kraft för att snabbast möjligt fokusera på det som är lönsamt och relativt enkelt att erbjuda?

Vi ställde in ombyggnationer och nybyggen med planerad långsiktig avkastning för att ge oss utrymme att fokusera mer på satsningar och intäkter här och nu. Därefter bad vi om hjälp. Vi visste att det skulle bli tufft men att det mesta är så mycket lättare om man är fler.

Jag är otroligt tacksam för alla som bidrog med sin tid och energi, vänner, likasinnade och samarbetspartners. Utan en stöttande omgivning hade det aldrig gått. Vi frågade om hjälp och fick det. Det löste en mängd praktiska utmaningar men gav framförallt massor med energi till oss i teamet. 

Finns det någon/några du kan fråga om hjälp?

2. Gör en plan

Vid en ny situation är det lätt att frysa. Att stanna upp eller kanske till och med att vilja fly. Det är en naturlig reaktion och visst finns det en tid där man bromsar in lite – jag brukar kalla det ”huddle”. Att samla gruppen, göra en handlingsplan och planera nästa steg ska inte förväxlas med att stanna upp. Tvärtom är det en väldigt aktiv handling.

Redan i april hade vi justerat året, våra mål och planer. Vi visste att det skulle bli tufft, allt från konferenser till föreläsningar ställdes in. Så vi räknade baklänges: vad behöver vi för att överleva det här och de kommande månaderna? Därefter började vi skapa produkter och upplevelser utefter olika scenarion. Det kändes tryggt att ha något att hålla i, även om vi precis som alla andra visste att det skulle bli skakigt.

Planen gjordes på fem nivåer där vi arbetade från steg ett till steg fem.

1) Hur kan vi berätta att vi gör allt vi kan för att göra besöket i FriluftsByn tryggt och säkert?

2) Hur kan vi göra våra nuvarande upplevelser ännu bättre?

3) Hur kan vi erbjuda våra nuvarande upplevelser till nya ”målgrupper”?

4) Vilka nya upplevelser kan vi skapa utefter rådande läge?

5) Vilka nya verksamhetsben kan vi bygga? Vad mer brinner vi för? 

Vad har du för plan de kommande månaderna?

3. Bygg självförtroende och hopp

Det är betydligt svårare att ge sig in i en osäker period om man är paralyserad av rädsla. Efter att fokuserat på det närmaste teamet flyttades uppmärksamheten till uppdragsgivare och besökare. Det handlade inte om att sälja något, varken upplevelser eller föredrag. Det handlade om att skapa hopp. Att bygga ett ”mindset” av att det här ska vi klara – tillsammans.

Vi ville bland annat visa: Att det kommer gå kanon att dela tips och kunskap digitalt. Vi behöver bara våga vara mer personliga. Att det kommer fungera toppen och bli riktigt kul att i mindre grupper ge oss ut och njuta av naturen. Att vi står inför en utmanande men också en unik och spännande resa, som vi som vi om något år kommer se tillbaka på och vara otroligt stolta över. Att generera självförtroende och hopp öppnar dörrar och stärker relationer mellan människor.

Och viktigare ändå: Det bygger en tilltro till att vi tillsammans kommer att klara det här. Den inställningen är viktig. Kanske viktigare än något annat. För den ger mod och energi.

Hur gör ni för att bygga självförtroendet och ingjuta hopp för att få energi?

4. Flexibel och snabbrörlig

När man vet vad man har för resurser att tillgå, ett passionerat team och en grov plan över vad man tillsammans ska göra, samt självförtroende och hopp, då är det något lättare att komma igång. Man följer planen, testar, utvärderar och justerar för att sedan köra igen. Flexibilitet och snabbrörlighet, utan att tappa fotfästet i sina värderingar eller sin vision, blir ledord i en tid när allt förändras. Jag imponeras dagligen av hur företagare omkring mig på städigt hittar sätt att ställa om.

Cocktail-barer säljer färdiga drinkmixer, destillerier tar fram andra slags produkter med sitt namn och öppnar micro butiker. När det kommer till produktutveckling upplever jag ibland en övertro på externa konsulter. Man kan absolut ta hjälp externt för att få ett utifrånperspektiv. Men börja alltid med att ta hjälp av de som kan verksamheten bäst, dina kollegor som jobbar i den dagligen. Målet bör vara att medarbetarna känner samma engagemang som du, men då behöver du också uppmuntra till en kreativ miljö och våga släppa lite på kontrollen.

Så varför inte lyfta frågan under en halvdag – hur ska ni som grupp ta er igenom detta?

Bestäm vad ni ska testa, vem som är ansvarig och vilka resurser som finns att tillgå, vilka ni behöver stöd av och hur ni kan involvera fler för att få bättre spridning. Sätt upp några grova mål och sätt igång. Det finns möjligheter, men det innebär ett öppet sinne och att vi snabbt lär oss under resan.

5. Fira framgång och fortsätt framåt

Vad ni firar och kanske inte heller hur ni firar är egentligen det viktiga. I en kris får man fira även det minsta framsteget. Det kan vara värt att fira att man gjort om målen. Att man har vågat ta ett första steg. Att man klarat av en tuff dag på jobbet. Att man försökte sitt bästa men inte kom hela vägen. Försök hitta sätt att behålla en positiv inställning. Det kommer ge energi att orka fortsätta. För framåt ska vi. I alla fall jag och vårt team.

Jag förstår om någon just nu känner att just deras situation är speciell och annorlunda. Att det är lätt att såhär i text och positiva ord försöka skapa hopp men att situationen trots allt de facto är katastrofal. Alla har förstås rätt till sin känsla och kanske är det så att just din situation skiljer sig från andras. Det vet du bättre än jag. Men jag vet att det liksom inte spelar någon roll. Det är upp till oss själva nu, oss själva och de vi har omkring oss.

Vi måste ha kvar hoppet. För det kommer göra all skillnad. Jag tänker inte fråga vad det är som gör situationen tuff för dig. Det jag vill veta är hur du ska hantera den eller hur du ska ta hjälp för att komma vidare. Vad ska du göra?

"Vi måste ha kvar hoppet. För det kommer göra all skillnad."

De fem stegen ovan fungerade för oss och har fått mig och mitt team att skapa samsyn och vilja att ta oss genom krisen. Några steg kanske inte går att applicera på just din situation. Kanske bara ett steg passar. Ja men se då till att ta tillvara på det. Om du efter att ha läst detta kommer göra en liten justering så har det förmodligen varit värt tiden du tog att läsa detta inlägg.

Så kom ihåg: Fortsätt framåt. Tappa inte hoppet. Det finns en lösning på det mesta. Du har kontrollen och kommer att komma tillbaka starkare.

Nu kör vi!

Om skribenten

Jerry Engström är före detta global marknadschef för Fjällräven som sade upp sig för att starta FriluftsByn i Höga Kusten, en anläggning med fokus på friluftsupplevelser, kreativitet och gemenskap. Jerry är också föreläsare inom varumärkesbyggande och besöksnäring.

Fler nyheter från Företagarna

Regeringen rattar om i stöden

Företagarna välkomnar att regeringen nu rättar till en del uppenbara brister i coronastöden till drabbade företag. Viktigast av allt är dock att pengarna betalas ut.

Beredskap för bredare nedstängning

Med regeringens förslag om ytterligare begränsningsåtgärder med stöd av den tillfälliga pandemilagen blir det möjligt att stänga ner fler verksamheter.

Höj tempot i den digitala omställningen

Digitalisering är en prioriterad fråga för EU-kommissionen och för regeringen. Företagarna anser att den bör fokusera på att underlätta för mindre och växande företag.

Mer från hela Sverige


Krönikor


Coronakrisen