För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Stötta lokalt – så ska Umeås företag klara krisen

Publicerad 7 maj 2020
I svallvågorna av den globala pandemin är det även många lokala företag i Umeå som får det tufft – restauranger, kaféer och butiker som sett sin omsättning störtdyka inom loppet av några veckor. Företagarna i Umeå erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp till lokala näringsidkare, och uppmanar nu även Umeåborna att hjälpa till där de kan.
Hanna Wiik och Peter Eklund, Företagarna Umeå

Italien, Spanien, Sydkorea och Iran är några av de länder som hittills drabbats hårt av det nya coronaviruset. Men även om spridningen av viruset ännu så länge inte är särskilt utbrett i norra Sverige märks redan konsekvenserna i ett samhälle som allt mer stängs ned.

Man måste anpassa sig till en ny verklighet. Det här kommer ju att passera, men fram till dess får vi stötta och hjälpas åt på alla vis vi kan. Nu testas Sverige som samhälle, och även om ingen kan göra allt så kan alla göra något

– Hotell- och konferensverksamhet är det som drabbats först och hårdast, där är det tomt i nuläget, säger Peter Eklund från Företagarna i Umeå.

Han driver själv två bolag i Umeå, och sitter i styrelsen för Företagarna i Umeå – en organisation som erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp för företagare i Umeåregionen. Där sitter även Hanna Wiik, som driver en redovisningsbyrå och ett städföretag.

– Just nu är det i första hand de små företagen som lever på den dagliga verksamheten som har det svårt, men om det här fortsätter så är det ingen som undgår att beröras, säger Hanna Wiik.

Det du vill ha kvar i Umeå när krisen är över, det behöver vi stötta nu, säger Hanna Wiik från Företagarna i Umeå.

Många restauranger och kaféer i Umeå har sett omsättningen falla med 50–90 procent på bara ett par veckor, och har tvingats göra stora förändringar i verksamheten. Här har många hittat nya sätt att nå sina kunder med take-away och hemkörning (se lista längre ned).

– Det gäller att vara kreativ och anpassa sig på alla sätt som går, och det ser vi väldigt positiva exempel på nu. Men för många är det förstås en otroligt pressad situation, nu är det jätteviktigt att alla stöttar lokala aktörer på alla sätt vi kan. 

Umeåartisten och tv-profilen Natalie Carrion är en av stadens drabbade småföretagare som sett uppdragen försvinna på kort tid. Hon startade Facebookgruppen ”Supporta ditt Umeå”, där gruppens medlemmar tipsar varandra om lokala verksamheter att stötta.

– Responsen har varit otroligt positiv och det har verkligen blivit en mötesplats där man kan samverka för Umeå. Gruppen är till för att vi tillsammans ska stötta näringslivet och hjälpa företagen som håller vår stad levande, säger Natalie Carrion.

Peter Eklund och Hanna Wiik betonar att det viktigaste är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och minska spridningen av viruset. Men det finns mycket Umeåbon kan göra för att stötta det lokala näringslivet.

Handla take-away kaffe på favoritkaféet, köp presentkort från butiker och om du har planerade inköp – gör dem lokalt och gör dem nu. Varje enskild kund hjälper företagen att ta sig igenom den här svåra tiden, säger Peter Eklund.

För många lokala företag är läget redan kritiskt, och med en stor osäkerhet för hur länge spridningen av viruset kommer att pågå är det svårt att planera sin verksamhet.

– Man måste anpassa sig till en ny verklighet. Det här kommer ju att passera, men fram till dess får vi stötta och hjälpas åt på alla vis vi kan. Nu testas Sverige som samhälle, och även om ingen kan göra allt så kan alla göra något, säger Peter Eklund.

 

Fler nyheter från Företagarna