För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Umeåföretagare hjälper husägare efter köpet

Publicerad 25 nov 2019
Stefan Lindberg på Byggnadsmiljö i Norr har med stöd från Företagarna Västerbotten  utvecklat en webbtjänst för att hjälpa husägare efter att de köpt hus. Homeplan ger en verklig bild över vilka kostnader som ett husägande för med sig.
Byggnadsmiljö i Norr har utvecklat tjänsten Homeplan

Vid köp av ett hus får husköparen en kalkyl som innefattar inköpspris, lånekostnader och driftkostnader, men inte vilka underhållskostnader som väntar efter köpet. 

Stefan Lindberg har jobbat många år med underhållsplanering som är vanligt hos större företag och klurade på att det borde gå att göra något mot privatpersoner.

Det finns ett behov och många behöver verkligen hjälp. Homeplan är en stor hjälp för de som inte kan något om hus men är även ett bra stöd till de som är mer bevandrade, säger Stefan Lindberg.

Genom Homeplan får ni som husägare en levande 15-årsplan som bland annat visar vad som behöver göras, när det ska göras och hur mycket det kommer att kosta. Det enda ni behöver göra är att lägga in kort information om huset, resten sköter programmet

– Målet är att fortsätta utveckla hjälpmedel och moduler i Homeplan som underlättar livet med hus och att man som husägare kan vända sig till ett ställe, avslutar Stefan Lindberg.

Homeplan är framtaget av Stefan Lindberg på Byggnadsmiljö i Norr. Med stöd från Företagarna Västerbottens projekt Affärsutveckling har det utvecklats en webbtjänst för att hjälpa husägare efter att de köpt hus. 

Homeplan hjälper husägare att planera underhållet på ert hus och synliggöra vilka kostnader som kommer i framtiden och när åtgärderna bör planeras in. Tjänsten riktar sig till husägare men kan appliceras på såväl fritidshus som bostadsrätter.

Fler nyheter från Företagarna