För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Vi fick hjälp att arbeta med processen kring idéarbete, paketering och prissättning och distribution”

Publicerad 19 mar 2018
Ullkraft AB i Bjurholm är ytterligare ett företag som med hjälp av Företagarnas Affärsutveckling tagit steget att utveckla sina idéer. Vi har träffat ägarna Bengt Sundling och Per Anders Johansson.

Berätta om er verksamhet?

Nya Ullkraft I Bjurholm - ett företag som grundades 1988 och övertogs 2007 av de nuvarande ägarna Bengt Sundling och Per Anders Johansson.

Vi jobbar med Ull och vad vi vet är vi det enda väveriet norr om Stockholm, vilket gör oss unika. Verksamheten består av två delar: Väveri och beredning

Vi jobbar mycket på uppdrag av designers och andra kunder runt om i Sverige som har egna produkter men som vi tillverkar/producera . När det gäller beredningen är det externa kunder där vi tillreder produkten dvs de skickar produkten hit och vi ”ruggar” den så det blir en färdig produkt. Det som vi gör är ett unikt handarbete och produktionen tar lång tid, det är olika delmoment innan produkten är färdig. Vår filosofi är kvalité istället för kvantitet.

Vilka utmaningar har ni?

En utmaning som vi brottats med är att vi har för få egna produkter att sälja direkt till kund. Här fick vi hjälp via Företagarna med att ta fram en ny egen barnfiltprodukt och en ny digital plattform kopplad till vår verksamhet så att vi når nya marknader.

En annan utmaning som vi har är att vi arbetar med att flytta hela verksamheten till nya lokaler och det tar mycket tid och det stora maskiner som ska flyttas. Det behöver vi få till så att vi kan komma igång på riktigt

Idag är vi två anställda och vi har fullt upp, vårt mål är att växa vilket vi hoppas kunna göra nu när vi har fått hjälp med produktutveckling och när flytten är klar.

Hjälpen vi fick från Företagarnas Affärsutveckling möjliggjorde att gå från idéfas- konceptfas-prototypfas- valideringsfas- kommersialisering. Vi fick möjlighet att via projektet ha två studenter kopplade till oss, ett team där vi arbetade tillsammans med att produktutveckla. Deras kunskaper inom design och teknik var för oss väldigt viktiga.

Målet är att produkten ska ut på marknaden och att vi i och med detta ska kunna anställa fler personer. Vi har nu en helt ny plattform och allt fler kunder hittar oss. Dessutom fick vi hjälp att utveckla fler egna produkter som vi nu kan sälja.

 Vad har ni fått med er av detta samarbete? 

Framförallt så är det kunskapsutbytet mellan oss och studenterna som har varit givande. Vi har fått väldigt mycket genom att tillsammans arbeta och vad vi vet så har även studenterna fått möjlighet att se hur det är att jobba i ett litet företag och allt vad det har med sig. Sen har vi konkret fått en ny produkt och en plattform då att vi kan nå nya marknader och kunder.

Vad har  ni sett för effekter efter denna satsning?

Vi har fått ny kunskap, det är lite för tidigt än att säga exakt att vad det ger på sikt, men redan när vi öppnade upp för den nya produkten så var det många nya personer som hittade oss. När vi öppnade vår nya plattform med dess produkter så ökade vi i många procent i antalet nya besökare. Vi har också fått nya förfrågningar av kunder vi tidigare inte haft.

                                      

                                                    

Fler nyheter från Företagarna