För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Turistföretag i Kittelfjäll tog hjälp av Företagarnas Affärsutveckling

Publicerad 18 jan 2018
Kittelfjäll Utveckling arbetar med destinationsutveckling av Kittelfjällsområdet och har fått hjälp av Företagarnas Affärsutveckling. Här följer en intervju med Jenny Berg som arbetar med detta.

Berätta om er verksamhet.

Jag, Jenny Berg, är anställd av Kittelfjäll Utveckling för att arbeta med destinationsutveckling genom lokal samordning mellan besöksnäringsentreprenörer i Kittelfjällsområdet.  Tillsammans ska vi samverka kring affärsutveckling och utveckling av resmålet och destinationen Kittelfjäll.

Vilka utmaningar har ni?

Antalet besökare i Kittelfjällsområdet ökar och det finns en gemensam ambition att utveckla området till en lönsam och småskalig året-runt-destination. Kittelfjällsområdet omfattar den övre delen av Vojmådalen och Sagavägen som bland annat inkluderar byarna Grönfjäll, Henriksfjäll, Kittelfjäll mellan Gränssjöarna i väst och Dikanäs i öst.

 Ett fungerande resmål bygger på hörnstenarna – bo, äta och göra, och det är den helheten som vi behöver paketera och sälja tillsammans för att lyckas skapa en hållbar utveckling av vår lokala destination. Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vi bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygdsnatur och kultur såväl sommar som vinter.

Vi har fått hjälp av Företagarnas affärsutveckling för att kunna arbeta med processen kring idéarbete, paketering och prissättning och distribution av upplevelser och boendeprodukter baserat på övre Vojmådalens unika förutsättningar.

Vad har ni fått med er av detta samarbete?

Vi har fått ny kunskap om hur vi kan arbeta för att utveckla vårt besöksmål, vi har fått fler tankar om hur vi kan samarbeta och sälja våra egna och andras produkter, vi har lärt oss mer om målgrupper, hur vi kan göra våra företag synliga genom marknadsföring. Det har även gett upphov till paketering av varandras produkter där vi fått verktyg för att prissätta och utveckla nya produkter. Vi kommer även att skapa en gemensam produktmanual med all företags produkter som kan hjälpa oss sälja till varandra eller sälja till andra.

 Att som etablerat företagare få stöd för satsning- vad är det värt?

 Denna stödinsats har möjliggjort att vi kunnat genomföra denna utvecklingsprocess hos företagen i området. Utan stöd är det svårt för enskilda företagare att kunna ta in kompetens för utveckling. 

                         

                                             

Fler nyheter från Företagarna