För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lokala turismentreprenörer går samman för att utveckla Kittelfjäll

Publicerad 7 nov 2017
Genom projektet Företagarnas Affärsutveckling har turistföretagen i Kittelfjällsområdet fått hjälp med produkt- och tjänsteutveckling. Tack vare ett bra samarbete med Destination Kittelfjäll är processen att utveckla turismen inom området på mycket god väg!

17 representanter för 13 näringsverksamheter i Kittelfjällsområdet har samlats för att hitta konkret samverkan kring den egna affärsutvecklingen och utvecklingen av resmålet och destinationen Kittelfjäll. Under två dagar har företagen arbetat med processen kring idéarbete, paketering och prissättning och distribution av upplevelser och boendeprodukter baserat på övre Vojmådalens unika förutsättningar.

Antalet besökare i Kittelfjällsområdet ökar och det finns en gemensam ambition att utveckla området till en lönsam och småskalig året-runt-destination. Kittelfjällsområdet omfattar den övre delen av Vojmådalen och Sagavägen som bland annat inkluderar byarna Grönfjäll, Henriksfjäll, Kittelfjäll mellan Gränssjöarna i väst och Dikanäs i öst.

 -Ett fungerande resmål bygger på hörnstenarna – bo, äta och göra, och det är den helheten som vi behöver paketera och sälja tillsammans för att lyckas skapa en hållbar utveckling av vår lokala destination, menar Jenny Berg, nytillträdd destinationsutvecklare från Kittelfjäll Utveckling AB och fortsätter:

- Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vill bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygds natur- och kultur såväl sommar som vinter.

Pernilla Hansson som driver Hotell Granen med restaurang tillsammans med sin man Mikael menar att det också är viktigt med ett lokalt företagsnätverk.

- Samverkan är både grunden till områdets utveckling och möjligheten att samarbeta med andra destinationer och regionen.

 Linda Svensen-Israelsson som driver anläggningen Gränssjöarna tycker att hon har fått många bra tips under dagarna.

- Jag vill konkret utveckla den mörka vintertiden och sommaren. Ungefär hälften av våra gäster kommer idag från atlantkusten i Norge och resten från kustområdet i Bottenviken.

- Området har stor potential med unika förutsättningar för att paketera upplevelser som lockar nya gäster till området under olika säsonger. Det är en härlig grupp av entreprenörer som visar på en riktigt bra samverkanskultur. Det är grunden för att kunna utveckla resmålet, eller destinationen som man kallar det för i branschen, säger Graeme Richardson, fd marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board som nu arbetar som konsult inom besöksnäringen.

Representerade verksamheter: Gulo adventure, Gränssjöarna, Kittelfjäll Värdshus, Sista Utposten, Helinord, Kittelfjällsliftarna, Grönfjälls fritidsby, Forsknäckarna, Kittelfjäll Skilodge, Toppstugan, Hotell Kittelfjäll, Hotell Granen, Kittelfjäll Utveckling.

Kontaktperson Jenny Berg, destinationsutvecklare, Kittelfjäll Utveckling AB, tel 0770176532

 

Fler nyheter från Företagarna