För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Alfa Neons vd efter pandemiåret: “Massrekryterade”

Publicerad 11 aug 2021
Alfa Neon drabbades hårt när pandemin slog till - men istället för att ställa in så ställde de om. På bara fyra veckor byggde de om fabriken, anställde över hundra personer, upprättade nya omklädningsrum och en helt ny matsal.
Alfa Neons vd Anders Gustafsson berättar om hur företaget ställde om från en dag till en annan.

Kilföretaget Alfa Neon AB verkar huvudsakligen inom tre affärsområden: skyltar, fasader- och fasadbeklädnad samt utföranden av arbetsbord. Men under pandemin fick Alfa Neon lägga till ett fjärde affärsområde för att trygga upp personalen och säkra verksamhetens framtid. 

Företagets vd, Anders Gustafsson, vägrade lägga produktionen på is när ordrarna slutade trilla in och från en dag till en annan började verksamheten göra förkläden - en transformering som skedde under bara fyra veckors tid. 

- Det gick hastigt och lustigt men vi ställde om produktionen och började göra förkläden.

Anställde över hundra personer

Istället för att tvingas säga upp personal fick Anders Gustafsson istället rekrytera, vilket resulterade i en överväldigande rekryteringsprocess:

- Under 2020 så anställde vi lite drygt 120 till 130 personer, berättar entreprenören och fortsätter: 

- 2,7 miljoner förkläden levererade vi till sjukvården. 

Rapporten Småföretagsbarometern skvallrade om att ett av de största tillväxthindren bland företagare i Värmland är bristen på kompetens. Trots att fler går ut ur arbete än in i arbete är det svårt att hitta rätt personal. Anders Gustafsson kan relatera till problematiken men inför massrekryteringen på Alfa Neon gick det relativt smärtfritt.

- I vårt fall var det väldigt okvalificerat arbete så kraven var inte så stora, menar han. 

En liten jobbannons på Facebook resulterade i otroliga 200 ansökningar på mindre än ett dygn.

- Vi hoppades på att det åtminstone skulle vara några som nappade på annonsen men totalt fick vi säkert in närmare 600 ansökningar, säger Anders och berättar om första dagen med alla nyanställda:

- Jag tittade ut genom fönstret från mitt kontor och det var många ungdomar som tidigare aldrig hade satt sin fot på ett arbete. En otrolig upplevelse både för oss och dem, säger han och skrattar till. 

Värdefull erfarenhet för unga

Produktionen som pågick ända fram till årsskiftet 2020/2021 blev en väldigt värdefull erfarenhet för många i personalen som i dag gått vidare till nya jobb och anställningar. Alfa Neon fokuserar numera på sina traditionella arbetsområden. 

- Vi ser positivt på framtiden. Exporten har kommit tillbaka och fasadarbetet blev aldrig lika hårt drabbat som de andra områdena medan det var tvärstopp på skyltsidan. 

I och med återstarten av företag men också även ökningen av nystartade företag i Sverige så ser Alfa Neon en orderstock som aldrig tidigare varit så stor som den är just nu.

- Vi vet att vi kommer att få order. Det är bara en fråga om när ketchupeffekten kommer, säger Anders Gustafsson avslutningsvis. 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna