podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Grattis Petter, Kenny, Björn och Gårdssällskapet – Årets Unga Företagare i Solna 2022

Från början var det Björn, Kenny och Petter som själva köpte in och körde ut köttlådor till kund. Idag, 9 år senare, är det en framgångsrik miljonverksamhet med 60+ anställda och ett systerbolag i Tyskland. Det är bara att konstatera – Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander från Gårdssällskapet AB är väl värda utmärkelsen och priset Året Unga Företagare i Solna 2022! Ett stort grattis!!
Publicerad 9 jun 2022

Gårdssällskapet erbjuder ekologiskt kött direkt från bönder med fri hemleverans direkt till konsument. De köper främst hela djur direkt från producenterna. Efter slakt styckas köttet i deras egen produktionsanläggning i Eskilstuna. När köttlådorna är packade, ansvarar de själva för transporten och möjliggör därmed en personlig kundkontakt i samband med leverans till slutkund. Denna framgångsrika affärsmodell har de nu även etablerat i Tyskland sedan några år tillbaka.

Juryns motivering

”Årets Unga Företagare är ansvarstagande entreprenörer som byggt en miljonverksamhet genom nära samarbete med leverantörer och samarbetspartner. De har utvecklat djup kunskap inom sitt område för att kunna ge kunderna den mat de önskar samtidigt som restprodukter minimeras – ultimat ökar detta även företagets effektivitet och optimerar affären. Årets Unga Företagare bygger ihop stad och landsbygd med en hållbar affär."

Årets Unga Företagare tar aktivt ansvar för alla delar av leverantörskedjan för att säkra kvalitet och hållbarhet samt god djurhållning hos producenterna. De har byggt en gedigen produktions- och logistikapparat runt om i Sverige med personlig leverans och säkra, goda och hållbara produkter, vilket i sin tur genererar nöjda och lojala kunder. En framgångsrik affärsmodell som de nu tar vidare ut i Europa, med Tyskland som första anhalt.”

Se prisutdelningen här!

Framgångsfaktorer

Historiskt kunde vi alla köpa kött direkt från gårdar. Över åren har samhällsutveckling, lagar och regler gjort att de flesta köper all sin mat, inklusive kött, från livsmedelsbutiker där produkterna har passerat flera mellanhänder innan de hamnar i ditt kylskåp. Gårdssällskapet var tidigt ute för att ändra detta och ge oss konsumenter en möjlighet att köpa kött direkt från gårdarna.

Eftersom de byggt upp en volym i sin verksamhet kan Gårdssällskapet erbjuda bra priser, mer exakta lådor och ett bredare sortiment. Gårdssällskapet har också valt att endast erbjuda KRAV-gris, eftersom dessa grisar är garanterade att alltid få gå utomhus året runt i sin naturliga miljö.

Den viktiga kundlojaliteten bygger dock på mer mjuka värden, såsom att de äger hela kedjan till slutkund (vilket säkrar kvalitet), har tätt samarbete med producenterna (och därmed kan garantera djurhållning osv) samt att de har personlig kundkontakt i samband med leverans.

KRAV snarare än bara EKO

Årets Unga Företagare är ett föredöme när det gäller att ta ansvar för både sin produkt och för hela leverantörs- och produktionskedjan. De har ett nära arbete med sina producenter vilket gör att de i tillägg till existerande certifieringar kan garantera djurhållning och kvalitet. De väljer KRAV snarare än endast EKO. De arbetar konstant med att bli ännu bättre på att arbeta hållbart (både internt och externt) samt att säkra kvalitet, produktion och leverantörskedjan.

Gårdssällskapet – en förebild med EU som framtidsmål

Gårdssällskapet som företag är en förebild hur de konstant arbetar med att inte bara bibehålla utan även öka kvalitet, hållbarhet och kontroll i hela produktion- och leveranskedjan. Det är också en förebild på hur de försöker bygga ett hållbart bolag som motiverar och främjar sina medarbetare.

Ett sådant grundläggande tänk kommer inte utav sig själv, utan kan direkt härledas till grundarna och ägarna, dvs Björn, Kenny och Petter. För 9 år sedan var det bara de tre och de gjorde allt inom företaget. Idag har de en omsättning på 140 miljoner med 60+ anställda och en verksamhet i två länder. Det händer inte av sig själv. Samtidigt är de medvetna om att de inte hade lyckats själva.

Därför erbjuds ett optionsprogram för att premiera de som bidragit till ”företagets DNA” och tillväxtresa. I början av året utsågs både en extern VD, CFO, CCO och styrelseordförande, för att öka kompetensbredden hos företagsledningen och på bästa sätt möjliggöra en expansion framåt. Även inom detta område är alltså Årets Unga Företagare en förebild – de är ett skolboksexempel på hur man i olika tillväxtfaser ska våga välja alternativa vägar för att stärka upp ledning och styrelse.

Gårdssällskapet finns idag i Sverige och i Tyskland. Vilket blir nästa land i Europa? Det ska bli spännande att följa Gårdssällskapet och deras fortsätta framfart på den europeiska marknaden.

Om Årets Unga Företagare

Årets Unga Företagare är vårt prestigefyllda pris för unga entreprenörer. Varje år prisar Företagarna en ung företagare, 35 år eller yngre, som uppnått något extra med sitt företagande.

Priset följer samma upplägg som Årets Företagare. Dvs vinnaren i Solna går vidare till en regionfinal. Varje region utser sedan en finalist som representerar dem i den nationella finalen. Vinnaren till Årets Unga Företagare i Sverige koras i samband med Företagarnas årliga gala i stadshuset i mitten av oktober. Vinnaren utses av en jury bestående av framgångsrika företagare och erfarna företagsledare.

Fler nyheter från Företagarna