Offentlig upphandling - en möjlighet även för mindre företag
För företag kan det omfatta förberedelser, kvalitetssäkring före anbudsinlämning eller ansvar för hela processen. Hon håller även seminarier och workshops i offentlig upphandling för företag som vill veta mer eller som aldrig tidigare svarat på en upphandling.
Det handlar om allas våra skattepengar, att våra pengar ska komma till bäst användning genom bästa affärerna för alla parter!
60 procent av samtliga upphandlingar har i genomsnitt en till tre anbud. Och fyra anbud lämnas per upphandling. Var femte upphandling har bara en anbudsgivare.
Många som aldrig svarat på en upphandling tror att det bara är stora företag som kan svara. Upphandlingsmyndigheten har kommit fram till att av de som lämnar anbud är 39 procent mikroföretag, med 0-9 anställda och 37 procent utgörs av småföretagare, med 10-49 anställda. Stora bolag står för 26 procent av inlämnade anbud. Det innebär att det finns stora möjligheter för dig som småföretagare att gå in i offentlig upphandling.
– Jag blev medlem i Företagarna av olika anledningar. Det primära för mig var att hitta kunder genom det stora nätverk man får tillgång till som medlem och jag har flera gånger besökt andra lokalföreningar. Ett tips är att titta på Företagarnas hemsida och titta i kalendern allt som finns att ta del av. Det finns även en funktion som heter Medlem söker Medlem, där kan du berätta vem du är och söka den eller de du behöver, säger Anett.
Det andra skälet till att Anett gick med som medlem var de medlemsförmåner som ett medlemskap innebär, allt från juridisk hjälp till utbildning. Under pandemin har många haft juridisk hjälp utan att bli ruinerade, menar hon.
– Det var och är viktigt för mig att stöda en organisation, Företagarna, som räknas i de stora sammanhangen och driver företagspolitiska frågor, avslutar Anett.